Ingen A-kassa under sommarlovet?
Anonym (Hur?) skrev 2023-06-02 14:12:18 följande:
Ingen A-kassa under sommarlovet?
Sambon studerar på en högre utbildning 100% och har nu idag tagit sommarlov i 2 månader.
Tyvärr har han inte lyckats få ett sommarjobb och trodde då han kunde skriva in sig på AF och sen söka A-kassa.
Men han fick avslag på A-kassan. 🤔
Hur ska en student som inte lyckas få sommarjobb kunna överleva i 2 månader utan pengar? Soc har vi inte rätt till och jag själv jobbar inte ens 100% och vi kan inte få de att gå runt med enbart min inkomst.
Det finns ju information på AF vad som krävs för att få A-kassa. D.v.s det krävs lite mer än att bara skriva in sig på AF, och sedan ansöka direkt.
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu/ersattning-fran-a-kassa
Det finns flera möjligheter att få in pengar när man studerar. Läser man noga på CNS hemsidas så har man möjlighet att jobba extra under studierna även om man har studielån+studiebidrag. Dock så finns det ett maxtak vad man får tjäna per termin så man inte förlorar studiebidraget+studiemedlet. Så han kan ju se om han kan få tag på ett jobb där han kan jobba extra ibland även under terminens gång och spara pengar han får in, så han även har till loven.
Något som jag tycker är märkligt är Socialen..
Enligt sambolagen så har inte sambor försörjningsskyldigt över varandra. Men socialen får lov (av någon märklig anledning) att bortse från den delen i lagen och behandla sambor som gifta när det gäller ersättning från dem. 🤔