Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Ingen A-kassa under sommarlovet?

Anonym (Hur?) skrev 2023-06-02 14:12:18 följande:
    Ingen A-kassa under sommarlovet?

Sambon studerar på en högre utbildning 100% och har nu idag tagit sommarlov i 2 månader.

Tyvärr har han inte lyckats få ett sommarjobb och trodde då han kunde skriva in sig på AF och sen söka A-kassa.

Men han fick avslag på A-kassan. 🤔

Hur ska en student som inte lyckas få sommarjobb kunna överleva i 2 månader utan pengar? Soc har vi inte rätt till och jag själv jobbar inte ens 100% och vi kan inte få de att gå runt med enbart min inkomst.

Alltså din sambo studerar på en högre utbildning, men klarar inte av att söka efter information?🤔 

Det finns ju information på AF vad som krävs för att få A-kassa. D.v.s det krävs lite mer än att bara skriva in sig på AF, och sedan ansöka direkt.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/arbetslos---vad-hander-nu/ersattning-fran-a-kassa

Det finns flera möjligheter att få in pengar när man studerar. Läser man noga på CNS hemsidas så har man möjlighet att jobba extra under studierna även om man har studielån+studiebidrag. Dock så finns det ett maxtak vad man får tjäna per termin så man inte förlorar studiebidraget+studiemedlet.  Så han kan ju se om han kan få tag på ett jobb där han kan jobba extra ibland även under terminens gång och spara pengar han får in, så han även har till loven.

Något som jag tycker är märkligt är Socialen..
    Enligt sambolagen så har inte sambor försörjningsskyldigt över varandra. Men socialen får lov (av någon märklig anledning) att bortse från den delen i lagen och behandla sambor som gifta när det gäller ersättning från dem. 🤔

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hur?) skrev 2023-06-03 08:37:10 följande:
     Givetvis är jag inte hans morsa, men jag får väl ändå hjälpa honom. Jag skickade länken till antagning till honom och sa att de fanns sommarkurser och han satt och höll på med de igår.

Då varken han eller jag har studerat på +10 år så har vi båda noll koll. Jag trodde faktiskt att man hade någon form av "försäkring" dvs om man inte lyckas få ett sommarjobb så kunde man stämpla under sommarlovet och söka massa jobb och skicka in aktivitetsrapporter till AF osv. För tekniskt sett är han ju arbetslös nu då han har noll i sysselsättning.
    Uch så jobbigt det måste att vara att ta reda på fakta?

"Trodde" är inget användbart, utan när man skall börja studier (som exempel, då det är tråden handlar om) så går man väl och tar reda på fakta först?

Information är ju så otroligt enkelt idag att ta reda på så det är ju knappast en "ursäkt" att inte göra undersökningar innan man börjar studera. 

Och du för 10+ och 20+ år sedan (jag studerade då med) så kunde man inte heller bara skriva in sig på AF och sedan "tro" att man skulle få ersättning från a-kassan för man var "ju in skriven på AF och tekniskt sett arbetslös".

Så det finns två möjligheter. Antingen går du upp till 100% på arbete under tiden han studerar, så han kan spara undan på på studiemedlen han får.
    Sedan så kan du och din sambo också lära er att man tar reda på fakta först innan man agerar. "Trodde" är ingen bra grund att stå på oavsett om det gäller att studera eller om man skall anlita ett företag att renovera ett hus.
  • EnAnonumius
    Nilsson98 skrev 2023-06-03 20:52:00 följande:
    Förlåt lilla vän men skulle knappast kalla att plugga till ssk för svårt. Själv läste jag till civilingenjör maskinteknik på kth. Jag gick ut med helt ok betyg men som du säkert förstår så skriker arbetsgivare efter oss högutbildade så det var inga som helst problem att få ett jobb efter utb. Jag var t o m så eftertraktad att jag landade ett riktigt bra jobb innan jag ens var klar.
    Du må vara högutbildad.. Men mogen är du knappast.

Otroligt omoget av dig att börja ett inlägg med en härskarteknik (Förminskande är den härskarteknik du använder dig av).. För att sedan fortsätta inlägget i en otrolig arrogant ton, och tydligt insinuerar att civilingenjör maskintekniskt skulle vara svårare än en SSK utbildning. 🙄

Jag förstår att du kan avgöra av ren direkt fakta och erfarenhet bevisa objektivt att en SSK utbildning är lättare än att utbilda sig till Civilare inom maskinteknik?🙄

• EnAnonumius
    Nilsson98 skrev 2023-06-03 22:15:26 följande:
    Gullig du är som ändrar inställning beroende på hur ägd du blir. Är du lika patetisk i ditt yrkesliv? Vänder kappan efter vinden eftersom du blir så obekväm och har svårt att formulera vettiga argument. Den enda som är patetisk i det här sammanhanget är du, din ärkenolla.
    Ja du du formulerar ju knappast vettiga argument heller.

Knappast vettigt att starta ett argument  med en härskar teknik (förminskande) "Förlåt lilla du..." som du gjorde till EpicF.

Sedan så fortsätter du ju att visa att du är lika patetisk och dålig på att komma med vettiga argument själv som "är du lika patetisk" och "...din ärkenolla".

Har du själv svårt att formulera vettiga argument?
  • EnAnonumius
    Anonym (Hur?) skrev 2023-06-03 22:27:55 följande:
    Han har varit med i facket och a-kassan i över 10 år och jobbat heltid innan studierna.
    Framgick ju knappast i din TS.
    Fast det förändra ändå inget i praktiken med a-klassa och studier.
Svar på tråden Ingen A-kassa under sommarlovet?