-
Jag har en fråga som jag vill lyfta då jag själv inte vet hur jag ska hantera den. Historien kommer vara lång och jag hoppas att någon av er kommer orka läsa allt för att förstå och ge mig en så ärlig återkoppling så möjligt.Jag och min fru har varit gifta mer än 15 år. Det är 10 år i åldersskillnad mellan oss. Vi har två barn tillsammans för ingen av barnen är över 10 år gammal. Vi har alltid älskat varandra, men som det brukar vara. Livet går upp och ner. Redan efter 5 år tillsammans kom första otrogheten från hennes sida. Jag var då inte den bästa partnern, jag såg inte min fru och la mer tid på mina intressen. Eftersom min kärlek till henne var och är äkta så förlät jag henne. Jag lyckades glömma, förtränga och livet gick vidare. Barnen kom och allt var relativt bra.Självklart tär småbarnslivet på förhållandet men alla de små grälen i vardagen löste vi utan problem. För två år sedan blev det mycket på mitt jobb och jag behövde prata av mig mycket. Det föll på min fru som fick ta allt. Återigen såg jag inte henne som en kvinna. Vi hade då knappt sex "1 gång på 2 veckor" ibland mer. I början av förra året kom andra otrogheten. Just där och då viste jag inte något om den då hon dålde allt väldigt väl och ljög mig rakt upp i ansiktet när jag frågade rakt ut ifall hon hade haft sex. Men jag hade mina misstankar.En kväll blev det förmycket för henne och när jag kom hem efter jobbet kom beslutet att hon ville skiljas. Jag visste då fortfarande inget om den senaste otrogheten. Vi ansökta om skilsmässa och jag började leta lägenhet. Under tid bodde jag kvar i vår gemensamma lägenhet som hon skulle bo kvar i. Skilsmässan kändes inte av och vi bodde som vänner med det lilla extra. Vardagen flöt på som vanligt.Under tiden jag väntade på lägenhet kom jag på ideen att utforska vår sexualitet och testa trekant, och swingers. Båda var på och från en liten idee blev det att vi skapade konton på olika sajter där vi letade efter både tjejer, män och även par. I samma veva fick jag min lägenhet och påbörjade flytten. Vi kom överens att att vi skulle vara ifrån varandra helt 3 månader under sommaren och inte höras av på något sätt förutom allt gällande barnen. Men när min lägenhet stod klar och jag skulle sova första natten själv följde hela familjen med.Sommaren kom och vi kom inte ifrån varandra som vi planerade. Vi kom varandra väldigt nära istället och det kändes att jag blev kär på nytt. Hela sommaren spenderade vi tillsammans. Vi bodde växelvis i vår gemensamma lägenhet och i min lägenhet. Jakten på en extra partner i sängen pågick som bäst men ingen jakt lycka här inte. I mitten av sommaren bestämde jag mig ihop med min fru "som jag skulle skilja mig ifrån" att säga upp min lägenhet och flytta tillbaka till vår gemensamma.Slutet av sensommaren gick flytten tillbaka till oss kan vi kalla det för. Vår betänketid på minst 6 mån gick ut och vi skickade in att vi vill fortsätta vara gifta. Till en början var allt bra tills min fru blev mer aktiv på de olika sajterna där vi sökte efter en extra partner. Hon chattade mer aktivt än vanligt med olika män vilket jag tyckte var obehagligt då fokusen från oss försvann en liten stund. Samtidigt som jag märkte att det var något hon dolde. I samma veva kom det fram en bekännelse att hon var otrogen i början av förra året med personen som jag misstänkte redan då. Eftersom jag på något sätt förträngt det så förlät jag henne återigen.Efter en stund blev ostadigt och jag kände att jag vill lägga ner planen att träffa någon extra. Jag sa det till min fru och hon accepterade mitt beslut. Konton avslutades och alla planer gick i graven. Tills jag upptäckte att hon planerade att träffa en man utan mig med förklaringen att jag ändrade mig och ville inte träffa någon. Så hon vill träffas själv. Jag konfronterar henne och förklaringen var att allt skrevs på fyllan.Där och då kom det fram att min fru är i behov av mer uppmärksamhet än vad jag kan ge henne. Samtidigt är hon i behov av mer sex än vad jag kan ge henne. Vi har lagt ner många långa kvällar att diskutera detta och kom fram till följande. Att det var ok från min sida att hon chattade sex och fantasier för att på så sätt få ut sin frustration och få den uppmärksamhet som hon kräver. Allt detta så länge hon gjorde det anonymt och inte träffade någon.Jag vill inte beskriva alla händelser, bråk och kvällar vi satt och diskuterade oss, livet och hur vi skulle lösa allt. Jag lyckades på något sätt avstyra 2 träffar med en och samma man vid två olika tillfällen. Efter andra gången satt vi återigen en kväll och pratade ut. Allt skulle bli bra och hon skulle sluta chatta tills för tre veckor sedan som jag en kväll då vi satt i soffan med var ditt glas vin frågade henne om hon chattar. Till svar fick jag, ja det gör jag. Något som jag också har misstänkt. Hon har skapat återigen ett konto på en av siterna vi var på innan och chattade där.Men varför sa du inget frågar jag. Du ställde inte de rätta frågorna. En morgon fick jag en chock då jag kommer på henne att ljuga mig rakt upp i ansiktet med att hon inte har träffat någon. Det visade sig att hon träffade en man hon chattade med, andra gången och båda tillfällen var hemma hos honom. Jag försöker tro på henne när hon säger att de bara drack kaffe och pratade. Men det är väldigt svårt. Det var varit jobbigt och försöka lita på henne är svårt nu.För två veckor sedan kom det fram att hon vet inte riktigt vad hon vill. Hon skulle vilja ta en paus från oss och bara vara "singel och knulla runt". Efter en förutbestämd tid skulle vi återigen förenas och leva som en familj. Detta då hon känner det behovet av det just nu eftersom hon inte har gjort det innan vi träffades. Hon har berättat olika fantasier hon har haft om ett öppet förhållande osv. Samtidigt som hon berättade att allt detta vaknade till hos henne när vi började prata om att träffa någon extra i sängen. Men jag har sagt att det är inget som intresserar mig.Och här är vi nu. Hon lovade att hon skulle sluta chatta återigen men jag misstänker återigen att det är en lögn. Hon skriver och säger att hon mår skit och berättar inte varför. När jag frågar så kommer svaret. Jag vet inte vad jag vill, eller jag vet vad jag vill. Samtidigt som jag inte vill ligga på min dödsbädd en dag och ångra att jag inte gjorde det, men jag vill inte förlora dig. Jag älskar henne och skulle kunna göra allt för henne men här tar det stopp. Hade hon frågat mig för 3 år sedan, älskling jag vill att vi tar en paus för att jag vill leva ut mina begär. Hade jag svarat, jag finns här och väntar på dig.Idag är svaret, varsegod. Men förvänta dig inte att jag kommer finnas kvar och vänta på dig.Snälla dömm mig inte och skriv inte att jag borde ha lämnat henne för länge sedan. Jag vill läsa era tankar kring allt och om det finns något sätt som jag kan hjälpa henne med sina tankar.
-
Svar på tråden Ska jag lämna henne?
-
Alltid lika jobbigt när två människor som skiljer sig så åt i sin grundinställning till hur man vill ha sitt sex- och relationsliv älskar varandra... Jag lider verkligen med dig - och med din fru! Svaret på hur ni ska göra är i sig väldigt enkelt, samtidigt som jag förstår att det är känslomässigt svårt: det finns nämligen bara två alternativ:Anonym (Rädd och orädd) skrev 2023-06-02 23:49:54 följande:Ska jag lämna henne?Jag har en fråga som jag vill lyfta då jag själv inte vet hur jag ska hantera den. Historien kommer vara lång och jag hoppas att någon av er kommer orka läsa allt för att förstå och ge mig en så ärlig återkoppling så möjligt.Jag och min fru har varit gifta mer än 15 år. Det är 10 år i åldersskillnad mellan oss. Vi har två barn tillsammans för ingen av barnen är över 10 år gammal. Vi har alltid älskat varandra, men som det brukar vara. Livet går upp och ner. Redan efter 5 år tillsammans kom första otrogheten från hennes sida. Jag var då inte den bästa partnern, jag såg inte min fru och la mer tid på mina intressen. Eftersom min kärlek till henne var och är äkta så förlät jag henne. Jag lyckades glömma, förtränga och livet gick vidare. Barnen kom och allt var relativt bra.Självklart tär småbarnslivet på förhållandet men alla de små grälen i vardagen löste vi utan problem. För två år sedan blev det mycket på mitt jobb och jag behövde prata av mig mycket. Det föll på min fru som fick ta allt. Återigen såg jag inte henne som en kvinna. Vi hade då knappt sex "1 gång på 2 veckor" ibland mer. I början av förra året kom andra otrogheten. Just där och då viste jag inte något om den då hon dålde allt väldigt väl och ljög mig rakt upp i ansiktet när jag frågade rakt ut ifall hon hade haft sex. Men jag hade mina misstankar.En kväll blev det förmycket för henne och när jag kom hem efter jobbet kom beslutet att hon ville skiljas. Jag visste då fortfarande inget om den senaste otrogheten. Vi ansökta om skilsmässa och jag började leta lägenhet. Under tid bodde jag kvar i vår gemensamma lägenhet som hon skulle bo kvar i. Skilsmässan kändes inte av och vi bodde som vänner med det lilla extra. Vardagen flöt på som vanligt.Under tiden jag väntade på lägenhet kom jag på ideen att utforska vår sexualitet och testa trekant, och swingers. Båda var på och från en liten idee blev det att vi skapade konton på olika sajter där vi letade efter både tjejer, män och även par. I samma veva fick jag min lägenhet och påbörjade flytten. Vi kom överens att att vi skulle vara ifrån varandra helt 3 månader under sommaren och inte höras av på något sätt förutom allt gällande barnen. Men när min lägenhet stod klar och jag skulle sova första natten själv följde hela familjen med.Sommaren kom och vi kom inte ifrån varandra som vi planerade. Vi kom varandra väldigt nära istället och det kändes att jag blev kär på nytt. Hela sommaren spenderade vi tillsammans. Vi bodde växelvis i vår gemensamma lägenhet och i min lägenhet. Jakten på en extra partner i sängen pågick som bäst men ingen jakt lycka här inte. I mitten av sommaren bestämde jag mig ihop med min fru "som jag skulle skilja mig ifrån" att säga upp min lägenhet och flytta tillbaka till vår gemensamma.Slutet av sensommaren gick flytten tillbaka till oss kan vi kalla det för. Vår betänketid på minst 6 mån gick ut och vi skickade in att vi vill fortsätta vara gifta. Till en början var allt bra tills min fru blev mer aktiv på de olika sajterna där vi sökte efter en extra partner. Hon chattade mer aktivt än vanligt med olika män vilket jag tyckte var obehagligt då fokusen från oss försvann en liten stund. Samtidigt som jag märkte att det var något hon dolde. I samma veva kom det fram en bekännelse att hon var otrogen i början av förra året med personen som jag misstänkte redan då. Eftersom jag på något sätt förträngt det så förlät jag henne återigen.Efter en stund blev ostadigt och jag kände att jag vill lägga ner planen att träffa någon extra. Jag sa det till min fru och hon accepterade mitt beslut. Konton avslutades och alla planer gick i graven. Tills jag upptäckte att hon planerade att träffa en man utan mig med förklaringen att jag ändrade mig och ville inte träffa någon. Så hon vill träffas själv. Jag konfronterar henne och förklaringen var att allt skrevs på fyllan.Där och då kom det fram att min fru är i behov av mer uppmärksamhet än vad jag kan ge henne. Samtidigt är hon i behov av mer sex än vad jag kan ge henne. Vi har lagt ner många långa kvällar att diskutera detta och kom fram till följande. Att det var ok från min sida att hon chattade sex och fantasier för att på så sätt få ut sin frustration och få den uppmärksamhet som hon kräver. Allt detta så länge hon gjorde det anonymt och inte träffade någon.Jag vill inte beskriva alla händelser, bråk och kvällar vi satt och diskuterade oss, livet och hur vi skulle lösa allt. Jag lyckades på något sätt avstyra 2 träffar med en och samma man vid två olika tillfällen. Efter andra gången satt vi återigen en kväll och pratade ut. Allt skulle bli bra och hon skulle sluta chatta tills för tre veckor sedan som jag en kväll då vi satt i soffan med var ditt glas vin frågade henne om hon chattar. Till svar fick jag, ja det gör jag. Något som jag också har misstänkt. Hon har skapat återigen ett konto på en av siterna vi var på innan och chattade där.Men varför sa du inget frågar jag. Du ställde inte de rätta frågorna. En morgon fick jag en chock då jag kommer på henne att ljuga mig rakt upp i ansiktet med att hon inte har träffat någon. Det visade sig att hon träffade en man hon chattade med, andra gången och båda tillfällen var hemma hos honom. Jag försöker tro på henne när hon säger att de bara drack kaffe och pratade. Men det är väldigt svårt. Det var varit jobbigt och försöka lita på henne är svårt nu.För två veckor sedan kom det fram att hon vet inte riktigt vad hon vill. Hon skulle vilja ta en paus från oss och bara vara "singel och knulla runt". Efter en förutbestämd tid skulle vi återigen förenas och leva som en familj. Detta då hon känner det behovet av det just nu eftersom hon inte har gjort det innan vi träffades. Hon har berättat olika fantasier hon har haft om ett öppet förhållande osv. Samtidigt som hon berättade att allt detta vaknade till hos henne när vi började prata om att träffa någon extra i sängen. Men jag har sagt att det är inget som intresserar mig.Och här är vi nu. Hon lovade att hon skulle sluta chatta återigen men jag misstänker återigen att det är en lögn. Hon skriver och säger att hon mår skit och berättar inte varför. När jag frågar så kommer svaret. Jag vet inte vad jag vill, eller jag vet vad jag vill. Samtidigt som jag inte vill ligga på min dödsbädd en dag och ångra att jag inte gjorde det, men jag vill inte förlora dig. Jag älskar henne och skulle kunna göra allt för henne men här tar det stopp. Hade hon frågat mig för 3 år sedan, älskling jag vill att vi tar en paus för att jag vill leva ut mina begär. Hade jag svarat, jag finns här och väntar på dig.Idag är svaret, varsegod. Men förvänta dig inte att jag kommer finnas kvar och vänta på dig.Snälla dömm mig inte och skriv inte att jag borde ha lämnat henne för länge sedan. Jag vill läsa era tankar kring allt och om det finns något sätt som jag kan hjälpa henne med sina tankar.
1. Du känner att du kan acceptera och leva med att din fru inte är monogam, och ni fortsätter att leva tillsammans i ett öppet (eller poly) förhållande
2. Du känner att du inte kan acceptera och leva med att din fru inte är monogam, och lämnar henne därför.
Ett tredje alternativ hade förstås varit att din fru accepterade och kunde leva med att du ÄR monogam, och vill att hon ska vara det också, men det är ju ganska uppenbart att det inte kommer att hända.
Det viktiga i den här situationen är att ni båda förstår att det inte är den ene eller den andre som har rätt eller fel - det handlar om olika läggning bara, och ingen kan begära av den andre att den ska kunna ändra sig. Naturligtvis är det för jävligt att din fru ljugit för dig, men samtidigt är det så lätt att fördöma, utan att förstå de kval som hon troligtvis också gått igenom pga sina lögner. Jag tycker att du är en fantastisk människa som kunnat förlåta och gå vidare; som kunnat förstå att hennes avsikt aldrig varit att skada dig. -
Tack för ett ärligt svar. Om det hela vore så enkelt att bara ta ett beslut. Jag har aldrig dömt henne eller på något sätt sagt att det här är rätt eller fel. Som jag beskrev innan så vill även jag utforska min sexualitet och allt vad det nu har att erbjuda. Men detta enbart ihop med min fru. Jag ska inte ljuga. Jag har tänkt tanken. Jag kom jo på ideen själv att vi skulle testa trekant med någon extra. Men jag tycker att det är något annat när vi skulle träffa och göra allt tillsammans, även om vi skulle träffa en annan man.
Jag är tyvärr rädd att hon kommer vilja leva ut den tiden som hon har missat. Och jag kan inte göra något annat än att acceptera det. Men då utan mig vid sin sida. Jag kommer fortsätta att älska henne då den kärleken inte försvinner så lätt. Jag har vuxit som människa det senaste året och jag måste tänka på att jag ska må bra. Jag är rädd att när hon kommer vilja ha en "paus", så kommer jag vilja skiljas.Hur länge ska jag vänta på att hon ska sortera sina tankar om vad hon vill och inte vill. Jag har aldrig pressat henne, men jag vill också planera min framtid utifrån vad hon väljer. Vissa stunder så vill jag underlätta för henne. Sätta mig med henne och säga. Jag älskar dig, men jag vill skilja mig.Jag älskar henne över allt annat och vill inget annat än att hon ska vara den lyckligaste människan på jorden. Vare sig det är med eller utan mig.Anonym (Olika) skrev 2023-06-03 00:25:08 följande:Alltid lika jobbigt när två människor som skiljer sig så åt i sin grundinställning till hur man vill ha sitt sex- och relationsliv älskar varandra... Jag lider verkligen med dig - och med din fru! Svaret på hur ni ska göra är i sig väldigt enkelt, samtidigt som jag förstår att det är känslomässigt svårt: det finns nämligen bara två alternativ:
1. Du känner att du kan acceptera och leva med att din fru inte är monogam, och ni fortsätter att leva tillsammans i ett öppet (eller poly) förhållande
2. Du känner att du inte kan acceptera och leva med att din fru inte är monogam, och lämnar henne därför.
Ett tredje alternativ hade förstås varit att din fru accepterade och kunde leva med att du ÄR monogam, och vill att hon ska vara det också, men det är ju ganska uppenbart att det inte kommer att hända.
Det viktiga i den här situationen är att ni båda förstår att det inte är den ene eller den andre som har rätt eller fel - det handlar om olika läggning bara, och ingen kan begära av den andre att den ska kunna ändra sig. Naturligtvis är det för jävligt att din fru ljugit för dig, men samtidigt är det så lätt att fördöma, utan att förstå de kval som hon troligtvis också gått igenom pga sina lögner. Jag tycker att du är en fantastisk människa som kunnat förlåta och gå vidare; som kunnat förstå att hennes avsikt aldrig varit att skada dig. -
Du kommer inte kunna ändra på henne. Om du älskar henne väldigt mycket så får du acceptera att hon vill kunna ha obegränsat sex med andra. Men samtidigt är det svårt att älska någon villkorslöst som ljuger för en. Hur mycket älskar hon dig? Hon visar med sitt agerande att hennes ego, dvs vad HON vill, är större än hennes kärlek till dig. Du måste lyssna inåt och känna efter hur mycket du kan ta från henne, var dina gränser går. När det kommer till ord vs handling, så är det handling som räknas. Hennes agerande är det som beskriver hur hennes prioriteringar ligger, inte hennes ord. Hon kommer inte att ändra på sitt beteende.
-
Jag började gråta när jag läste ditt svar. Just det har jag tänkt på och funderar över. Varje gång jag kom på henne med en lögn kom mina tankar. Hur mycket älskar hon mig, egentligen. Och jag blir rädd då varje hennes handling skriker att hon inte älskar mig lika mycket som jag henne.
Jag har lyft lite vår problematik med en nära vän och fick samma svar. Vilket pris är du beredd att betala för att vara kvar med henne. Som gång på gång sårar dig med dina handlingar och lögner.Lämna, fick jag till svar. Gång på gång.Anonym (Går inte att ändra på..) skrev 2023-06-03 09:14:15 följande:Du kommer inte kunna ändra på henne. Om du älskar henne väldigt mycket så får du acceptera att hon vill kunna ha obegränsat sex med andra. Men samtidigt är det svårt att älska någon villkorslöst som ljuger för en. Hur mycket älskar hon dig? Hon visar med sitt agerande att hennes ego, dvs vad HON vill, är större än hennes kärlek till dig. Du måste lyssna inåt och känna efter hur mycket du kan ta från henne, var dina gränser går. När det kommer till ord vs handling, så är det handling som räknas. Hennes agerande är det som beskriver hur hennes prioriteringar ligger, inte hennes ord. Hon kommer inte att ändra på sitt beteende.
-
Ingen tvekan att du älskar henne mer än vad hon älskar dig. Hon kommer inte att ändra sig, antingen kommer hon att vara otrogen eller ha sex med andra med ditt godkännande. Det är valet du har och vad jag läser mellan raderna mår du dåligt som det är nu. Då är det lämna som gäller.Anonym (Rädd och orädd) skrev 2023-06-03 10:23:56 följande:
Jag började gråta när jag läste ditt svar. Just det har jag tänkt på och funderar över. Varje gång jag kom på henne med en lögn kom mina tankar. Hur mycket älskar hon mig, egentligen. Och jag blir rädd då varje hennes handling skriker att hon inte älskar mig lika mycket som jag henne.
Jag har lyft lite vår problematik med en nära vän och fick samma svar. Vilket pris är du beredd att betala för att vara kvar med henne. Som gång på gång sårar dig med dina handlingar och lögner.Lämna, fick jag till svar. Gång på gång.
Men att tillåta henne att ha öppet förhållande är inte fel om du klarar det. Risken är att hon ändå träffar någon hon blir kär i och då går hon direkt. -
Att vara otrogen på det sättet som hon är säger mycket om en person. Hon ljuger med lätthet och bryr sig uppenbarligen inte om dina känslor vilket tyder på en empatibrist som du borde var mer orolig över än själva otroheterna.
Hon verkar vara en manipulativ person och får antagligen en bekräftelsekick av att avvisa och lura dig tillbaka.
Hon har säkert bra egenskaper också men det spelar ingen roll när hon misshandlar dig psykiskt på det här sättet.
Livet är för kort för att slösas bort på en relation där du inte kan lita på din partner och går runt med en ständig oro. Jag skriver det av egen erfarenhet. Att lämna pappan till mina barn är bland det bästa jag har gjort.
Framför allt fick jag energi till att bli den förälder jag vill vara. Även om barnen inte vet vad som pågår så känner de av när föräldrarna mår dåligt.
Du verkar vara en empatisk, klok och omtänksam person som är beredd att kämpa för en relation. Gör det för en kvinna som förtjänar det i stället och som ger dig samma sak tillbaka.