Hej, BIM är nu beräknat den 12-13 juni istället för 7 juni, appen visade fel så valde och göra egna kalkyler som tyder på att min mens borde komma (förhoppningsvis inte) den mellan 12-13 juni. Tror ärligt nu att mina symptom endast var mina spök tankar, har valt att inte testa förens nästa helg (10-11 juni) för att inte få fler inbillnings symptom. :)
Anonym (K) skrev 2023-06-04 10:31:52 följande:
Hej ranin,
några tankar:
1. det är inte särskilt vanligt att få symptom 5 dagar efter ägglossning. Det är alldeles för tidigt (även om det säkert finns en och annan här som kände när ägget fäste eller liknande). I bästa fall fäster embryot som utvecklats till blastocyst då (eller lite senare) och först då börjar kroppen producera hormon som ger dig symptom. Det är för övrigt samma hormon som mäts med gravtest, så är testen negativa är man inte gravid eller så är det för tidigt och hormonmängden knappt mätbar. Dock är det alldeles för tidigt att testa 5 dagar efter ägglossning. Under en normal graviditet dubblas mängden HCG (hormonet) varannan dag, så det tar några dagar att komma upp i en mätbar dos.
2. jag skulle inte stirra mig blind på symptom. Vi har försökt få barn i tre år, jag kände nog symptom nästan varje gång vi försökte. De gånger jag blev gravid (ett mf i v 11, är gravid just nu i v 36) kände jag i princip ingenting förutom molvärk pga växande livmoder runt beräknad mens, vilket också kunde ha varit vanlig mensvärk för det känns i princip likadant. Illamående etc kom tidigast efter v 5. Hormonet man reagerar på stiger till flera tusen under den tiden, nu är det maximalt runt 0 och kan börja mätas runt 10-25 allra allra tidigast.
3. om du hade ägglossning den 29. och har beräknad mens den 7.6. så är din lutealfas (alltså tiden mellan ägglossning och mens) extremt kort med bara 9 dagar. Är du säker på att din mens är beräknad då? Lutealfasen brukar vara mellan 12-16 dagar ca., man brukar höfta med 14 dagar. Om den verkligen är så kort och den brukar vara så kort kan det vara värt att kolla upp, då en kort lutealfas kan göra det svårare att bli gravid. Jag tror nog att den är normal, men då borde mensen vara beräknad lite senare.
4. mitt tips: sitt lugnt i båten. Om det finns en sak jag lärt mig är att graviditet betyder att man måste testa sitt tålamod hela tiden, det är biologiska processer som tar den tid de tar och man måste lära sig att vänta även om man blir tokig (gäller även för kontroller etc senare). Ta ett nytt test om några dagar, tidigast den 7. eller om mensen inte kommit då några dagar senare.
Lycka till!