Får man inte sjukskrivning längre?
För 9 år sedan blev jag sjukskriven för utmattningssyndrom. Efter 9 månaders sjukskrivning var jag tillbaka på jobbet på heltid vilket min läkare var helt chockad över med tanke på hur jag mådde. Jag har mått bra i många år efter detta.
Nu, 9 år senare, har mina symptom kommit tillbaka. Jag har haft några oerhört tuffa år med väldigt sjuka föräldrar där båda har hållt på att dö flera gånger och jag har som enda barnet fått hjälpa dem mkt. Min hund som är min bästa vän har haft cancer flera gånger och jag har haft flera missfall. Jag är nu gravid igen och har en övergreppsproblematik från barndomen som kommit upp till ytan vid undersökningar hos mvc. Jag har även ett ansträngande arbete (soc) med mycket stress, press och övertid.
Den senaste tiden har min hälsa snabbt försämrats. Jag har följande symptom:
Jag ringde idag min vc och uppgav alla symptom och berättade hur jag mådde och bad om att få boka en läkartid. Sköterskan jag pratade med gav mig ett oerhört kallt bemötande. Hon tyckte att jag istället skulle gå ner i tid på jobbet, verkade inte tycka att jag är sjuk alls. Jag fick inte boka en läkartid utan ska ringa i morgon och boka en akuttid. Jag grät under hela samtalet och känner mig så ledsen och förvirrad. När jag mådde såhär sist fick jag jättebra hjälp och nu är lösningen att gå ner i tid...? Jag förstår ju att det inte är hon som bestämmer om jag är i behov av sjukskrivning eller inte men jag blev helt sänkt efter samtalet. Jag är inte arbetsskygg på något sätt men är verkligen ingen bra anställd så som jag mår just nu. Får man inte hjälp från sjukvården längre eller hade jag bara otur som fick prata med just henne?