• Anonym (Utmattad)

Får man inte sjukskrivning längre?

För 9 år sedan blev jag sjukskriven för utmattningssyndrom. Efter 9 månaders sjukskrivning var jag tillbaka på jobbet på heltid vilket min läkare var helt chockad över med tanke på hur jag mådde. Jag har mått bra i många år efter detta.

Nu, 9 år senare, har mina symptom kommit tillbaka. Jag har haft några oerhört tuffa år med väldigt sjuka föräldrar där båda har hållt på att dö flera gånger och jag har som enda barnet fått hjälpa dem mkt. Min hund som är min bästa vän har haft cancer flera gånger och jag har haft flera missfall. Jag är nu gravid igen och har en övergreppsproblematik från barndomen som kommit upp till ytan vid undersökningar hos mvc. Jag har även ett ansträngande arbete (soc) med mycket stress, press och övertid. 

Den senaste tiden har min hälsa snabbt försämrats. Jag har följande symptom:

Yrsel
    Huvudvärk 
    Ont i kroppen
    Känner mig tom 
    Sover dåligt eller extremt mycket 
    Väldigt trött
    Orkar inget 
    Ångest 
    Glömmer saker 
    Hjärtklappning 
    Stressad hela tiden 
    Magkatarr som kommer tillbaka 
    Kort om folk på jobbet 
    Hittade inte hem häromdagen 
    Dragit ner på socialt umgänge 

Jag ringde idag min vc och uppgav alla symptom och berättade hur jag mådde och bad om att få boka en läkartid. Sköterskan jag pratade med gav mig ett oerhört kallt bemötande. Hon tyckte att jag istället skulle gå ner i tid på jobbet, verkade inte tycka att jag är sjuk alls. Jag fick inte boka en läkartid utan ska ringa i morgon och boka en akuttid. Jag grät under hela samtalet och känner mig så ledsen och förvirrad. När jag mådde såhär sist fick jag jättebra hjälp och nu är lösningen att gå ner i tid...? Jag förstår ju att det inte är hon som bestämmer om jag är i behov av sjukskrivning eller inte men jag blev helt sänkt efter samtalet. Jag är inte arbetsskygg på något sätt men är verkligen ingen bra anställd så som jag mår just nu. Får man inte hjälp från sjukvården längre eller hade jag bara otur som fick prata med just henne? 
  • Svar på tråden Får man inte sjukskrivning längre?
  • Anonym (Ngng)

Eller förlåt läste för snabbt. Ja hon gjorde fel. Byt vårdcentral eller prova kontskta dem igen. 

• TvillingmammaVästgöte

Du skall inte lyssna på sköterskan, se till att då en läkartid. Det verkar som att de idag gör allt för att folk att inte komma till vårdcentralerna, man får slåss för en tid.

• Månljus

Eller så missförstod du - sa sköterskan att du skulle ringa i morgon för att få en akut tid, istället för att vänta X antal veckor på en läkartid? 

I så fall för att hon bedömde dig behov av hjälp snarast? 

Oavsett hoppas du på det ena eller andra sättet  får den hjälp du behöver och snart mår bättre! 

• Marmite Devil

Kommunen har väl företagshälsovård? Prata med din chef så att du får komma dit. Du får vara hemma en vecka utan sjukskrivning. 

• Anonym (Anni)

Be att få en läkartid på MVC och be läkaren där sjukskriva dig. förklara hur du mår och säg att du är rädd för ett till missfall. 

• Anonym (Akuttid)

De bad dig boka akuttid eftersom en vanlig läkartid kan dröja veckor, kanske månader. Har ni någon närakut som du kan besöka idag? 
    Annars har vårdcentralerna akuttider som man kan få direkt på morgonen. Man måste ringa direkt när telefontiden börjar annars riskerar man att tiderna tar slut.

Jag var i en liknande situation och fick akuttid direkt när jag ringde en morgon. Det låter ofta hårdare på telefon än vad de egentligen menar och jag var rejält nere efter det samtalet, trots att jag fick en akuttid. Väl på plats blev det ett fantastiskt bra läkarbesök.

Det värsta med detta system är att man måste veta hur det fungerar för att få hjälp. Det är ju inte precis det man vill behöva tänka på när man behöver hjälp.

Så:
    1. Om det verkligen inte kan vänta till onsdag morgon försök besöka en närakut.
    2. Annars ring direkt när de öppnar telefontiden på onsdag morgon så kan du förhoppningsvis få en akuttid.

Hoppas verkligen du får hjälp snart.

• Anonym (Moa)

Det är inte så att hon menade att du ska ha en akut läkartid så att du fort kan få ett intyg för att bli sjukskriven på deltid? 

• Anonym (Akuttid)

Eller som andra skrivit: försök få en akuttid via MVC, det är ytterligareen möjlighet för dig. (Missade att du skrev att du är gravid.)

Svar på tråden Får man inte sjukskrivning längre?