Inlägg från: Anonym (Vart med om samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vart med om samma)

Biljettkontrollanter!

Varit med om samma. Fast här i Göteborg, appen krånglade. Synd när man vet att man verkligen är oskyldig. Men förstått en sak och det är att kontrollanter samt parkeringsböter är helt omöjliga att bestrida hur rätt man än har. Bara att betala och glömma.

Drog också fram mitt leg dum som jag var men men...

Anonym (väktare/ov) skrev 2023-06-06 05:22:47 följande:
    Du har helt rätt i att en biljettkontrollant inte har befogenhet att hålla kvar dig. De får inte röra dig. Däremot kan de tillkalla väktare som gör detta istället i väntan på polis och väktare finns det ju gott om i kollektivtrafiken.

SL har extremt höga avgifter för ogiltig biljett, införda av blåa stockholmspolitiker. I andra europeiska städer ligger summan oftast betydligt lägre, ofta lägre än hälften. Gissar att avgiften ligger lägre i andra delar av Sverige också.

Hur som helst så är det ditt eget ansvar att ha en fungerande biljett. Skulle kontrollanter ta hänsyn till allas ursäkter och förklaringar till saknad giltig biljett så skulle det inte bli många avgifter in till stadens kassa.
    1500. Göteborg
    Anonym (Putte) skrev 2023-06-06 08:05:45 följande:

Det står mkt tydligt i regler kring SL-appen och Västtrafik-appen att biljetten ska aktiveras innan man kliver på. Följer man inte reglerna får man acceptera att bli bötfälld. 

I mitt fall krånglade appen redan innan jag gick på, försökte flera ggr men qr koden kom ej fram. Var vinter och hade barnvagn. Steg på ställde mig till rätta, låste fast vagnen för att sedan fortsätta greja med appen,bara nån minut efter att jag steg på kom kontrollanten. Jag förklarade att snälla du ser att jag håller på men nej nej. Jag borde aldrig tagit fram mitt leg. Men men som sagt spelar ingen roll med biljettkontroll eller p-böter. Onödig huvudvärk, spelar ingen roll hur "rätt" man har lika bra att bara betala och gå vidare. Ett bra tag efter fick jag reda på att nätet krånglade i området där jag tog bussen hade något att göra med en mast. Körde alltid bil när vi bodde där så visste inte🤷🏽?♀️
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-06-06 11:28:49 följande:
    Om självscanningen i matbutiken krånglar så kliver du även där rakt ut utan att betala för varorna?
    Konstig jämförelse, i en matbutik finns flera alternativ ifall något krånglar. Personal, olika kassor mm. Jag la inte ner appen och fortsatte åka. Utan stod och fortsatte försöka även efter att jag klev på. Skulle jag lufsa tillbaka hem i vintern med barnvagn och missa min tid i stan bara för att appen krånglade eller det var störningar i nätet? Snälla...
    Anonym (F) skrev 2023-06-06 13:25:14 följande:
    Håller inte med. Jag fick felaktiga böter en gång och bestred, fick pengarna tillbaka. Har man lagen på sin sida så har man.
    Okej roligt för dig och skönt när rättvisa går igenom. Jag orkade nog bara inte ta det så långt som att bestrida. Tyckte det kunde räcka med min förklaring samt att de borde sett att det var störningar i appen. Eller som i mitt fall när jag visade kontrollanten att jag signerade med bankid men qr koden kom inte fram. Skitsamma kände jag tillslut
    Anonym (F) skrev 2023-06-06 13:25:14 följande:
    Håller inte med. Jag fick felaktiga böter en gång och bestred, fick pengarna tillbaka. Har man lagen på sin sida så har man.
    Och när jag skriver omöjliga att bestrida så menar jag att jag gav upp med alla förklaringar och bevis. Kul för dig att du orkade bestrida och fick rätt
    Anonym (Väst) skrev 2023-06-06 11:38:19 följande:

Jag åker också på västtrafik-appen och om den krånglar får man ju åka ändå? Ibland skickar de ut gratisbiljett pga krångel att köpa.

Jag tror att om appen krånglar så kan man överklaga sina böter om kontrollaterna gör fel. Jag har tex mitt månadskort i appen så hade aldrig gått med på böter om appen skulle krångla vid biljettkontroll. Jag ska inte behöva betala en enkelbiljett när jag har månadskort.

I mitt fall så vet jag inte om det var appen eller täckningen. Fått höra i efterhand att det var något med någon mast i det områden som gjorde att nätet krånglade just där. Kunde hända att samtal avbröts, internet funkade inte osv. Åkte ju knappt buss så inget jag hade varit med om tidigare. I mitt fall orkade jag inte tjafsa vidare. Jag betalade boten och håller mig gärna till bilen. Gillar inte kollektivtrafiken ändå

Men det var himla typiskt när jag skulle åka buss för en gångs skull 😅

Svar på tråden Biljettkontrollanter!