Inlägg från: miljömamma |Visa alla inlägg
  • miljömamma

    Hur mycket skärm får era tonåringar?

    Hej! Vi har nästan inga restriktioner hemma med skärm bara inget som hörs efter 22 för då ska man sova och jag brukar se till så han ligger i sängen då. Jag tycker han håller på oroligt mycket med skärm och det verkar inte finnas några restriktioner för tonåringar om de klarar sig hyfsat i skolan. Därför undrar jag vad ni andra med tonårsbarn har för regler och då vill jag gärna veta åldern också. Min son är ganska lugn av sig och är 13 år. Han verkar inte ha något behov alls av att röra på sig. Om jag inte gör någonting så är han inne på sitt rum och spelar/tittar på skärm hela dagen en vanlig helgdag. Jag försöker alltid få han att hitta på något för jag vill helst sova vid 23 och om han inte gör något på dagen så kan det vara svårt att få honom att komma till ro på natten. Varje ledig dag när han inte ska till skolan så får jag försöka aktiviera honom och då behöver man vara på och tjata på honom nästan hela tiden om han inte ska smyga in på sitt rum och lägga sig i sin säng och kolla mobil eller sätta sig i sin gejmingstol och spela något. Jag har testat i perioder att inte göra något, men då blir han bara mer inaktiv. Jag och hans uppfattning om vad en normal dag innehåller skiljer jättemycket, han ligger gärna hela dagen i sin säng eller i soffan och tittar på en skärm och om jag får honom att tex spela frisbeegolf i 2 timmar, så tycker han att han har gjort jättemycket, medans jag tänker att en normal person rör sig, står och går hela tiden och tar pauser ibland. När jag har pratat med honom om att det är bra att han rört sig för kroppen mår bra av det, så säger han att det inte är så för generation z och att kroppen håller på att bli anpassad till ett mer stillasittande liv.... Till saken hör att han tycker själv att han är för tjock, men vill inte röra sig självmant. Allt som gör att pulsen går upp är jobbigt. Men jag vill inte ta upp det som ett argument till att röra sig för jag vill att han ska tycka om sin kropp hur den än ser ut. 

  • Svar på tråden Hur mycket skärm får era tonåringar?
  • miljömamma

    Hej! Jo vi har faktiskt så att internet stängs av på hans skärmar i hans rum kl 21. Det var han själv som ville. Dock räcker det bara en liten bit eftersom han gärna spelar offline spel eller ser nedladdat Netflix tills han somnar. Fortfarande har han liknande dygnsrytm som jag, dvs jättetrött vid 10 på kvällen. Men det är mest vad han gör av sina dagar som oroar, särskilt de då det är jättefint väder ute. Då liksom alla andra dagar är han helst inne på sitt rum och kollar skärm. Nu vill han dessutom sluta sin sport och bara gymma då han tröttnat när kraven höjts och pressen, men sporten han tränar är med lägsta ambitionsnivån och sen i övrigt ligger han helst bara ner. Vid frågan om han inte ska upp och röra sig så brukar han bli irriterad och säga att han tränar sin sport tre dagar i veckan och rör sig mycket i skolan, vilket jag knappt tror på. Jag bävar för när han bara ska gymma. Han vill sköta sitt gymmande själv och vill inte ha någon som säger till han vad han ska göra. Min erfarenhet av vad han gör när han sköter träning själv är att det går så långsamt att tillslut står han stilla. Enda fördelen som jag ser med gym är att han kommer ut från sitt rum och inte ligger ner längre, får frisk luft på vägen dit och hem.  På något sätt känns det som att alla spel är gjorda för att sälja så bra som möjligt är allt för lockande för min son, det andra i vanliga världen är inte uppbyggt för att sälja så mycket som möjligt och ter sig rätt trist i jämförelse. Han väljer nästan alltid spel framför annat och det är inte så mycket annat som lockar på samma nivå.Jag vet inte hur föräldrar till barn som sportar tills de är vuxna gör, vill barnen själva eller har föräldrarna någon slags regel?

  • miljömamma

    sen en sak till som jag vill tillägga är att när han inte tittar på skärm går han konstant runt med brusreducerande hörlurar på som täcker öronen och lyssnar på Harry Potter, uppläst av Björn Källman, tex när han ska äta mat eller blivit förbjuden sin skärm. Han är inne på 7e omgången nu och om vi vill få kontakt med honom där han går i sin egen värld så får vi tjata på honom att ta av dem och även om vi pratat med honom om att det kan vara jobbigt för oss att få kontakt med honom och att han ska ta av sig lurarna direkt när vi pratar med honom så övergår han efter några veckor till samma rutin igen med lurarna på och tar motvilligt av dem. Hur normalt är det att alltid gå runt med brusreducerande hörlurar? Jag är rädd om hans hörsel till exempel. 

Svar på tråden Hur mycket skärm får era tonåringar?