• miljömamma

    Tonåring sport

    Hej! Hur får ni era tonåringar att hålla igång med en sport? Jag har en 13 årig son som helst inte gör något mer än att gejma och titta på skärm. För att det inte ska bli för inaktivt känner jag att det vore bra om han höll igång med en sport. Nu säger han att han bara vill gymma, men jag känner att det vore bra om han sysslade med en riktig sport med en ledare och inte något han styr själv, tills han är lite äldre och mognare. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Tonåring sport
  • Guldnovan

    Lät mina barn bestämma själva efter intresse. Alla vill inte hålla på med lagsport.  Hade din son  haft det intresset skulle han troligen redan gjort det. Att tvinga någon  lägga tid och energi på en sport man inte är intresserad av tror jag inte på. 

  • Räkan77

    Tror det är väldigt svårt för en ovillig 13-åring att komma in i ett lag och känna glädje där.

    Titta upp ett bra gym istället och se till att han får bra introduktion, kanske att fler i familjen kan börja på samma ställe? 

  • Magical
    miljömamma skrev 2023-06-06 09:25:03 följande:
    Tonåring sport

    Hej! Hur får ni era tonåringar att hålla igång med en sport? Jag har en 13 årig son som helst inte gör något mer än att gejma och titta på skärm. För att det inte ska bli för inaktivt känner jag att det vore bra om han höll igång med en sport. Nu säger han att han bara vill gymma, men jag känner att det vore bra om han sysslade med en riktig sport med en ledare och inte något han styr själv, tills han är lite äldre och mognare. Hur gör ni?


    Gymma tycker jag är jättebra! Han kan gå dit i sällskap med en kompis, säkert. Man kan också möta nya vänner i gymvärlden. 
    Det blir alltid bäst när man utgår från något som kom från ungdomen själv. 
  • blomman 2

    Hur umgås han med kompisar, endast på nätet? Då är det svårt?det är ju tyvärr så många ungdomar umgås och är sociala och vad jag upplever det, mest killar. Han är ännu ung så det kan ändras. Är det han själv som vill gymma eller känner han press från er? Press leder sällan till något bra..Om han vill gymma låt han pröva och gör han det med en kompis som stöd och pepp så kanske det blir av att han fortsätter och hittar lusten. Sällan så unga vill gå till gymmet själv, det vill inte min dotter och hennes kompisar. 

  • Anotherone

    I den åldern lägger många av. Det finns annat som lockar, det kan vara en mognadsfråga eller så kan man börja tappa i motivation.
    Jag kan bara utgå från mig själv, min familj och mina barn men runt 13-14 så brukar agnarna skiljas från vetet. Antingen så kör man på pga man är väldigt motiverad eller så slutar man. Inom den sporten jag sysslade med så fanns (vilket jag är väldigt tacksam för) en möjlighet att fortsätta på motionsnivå med tränare medan övriga som ville kunde fortsatt satsa mot elit. Så jag fick motion och det sociala men slapp pressen.

    Däremot bör du ha koll på barnet om hen tänker sig att "börja gymma". Den miljön är inte alltid helt sund. Min son är äldre än din och tränar på Friskis nu vilket borgar för bra värderingar hos själva gymmet. Men jag har insett att det finns mycket "runtomkring".... det ska vara kreatin och nu snackar han om PWO och det är inget jag kommer köpa åt honom. När han blir myndig får han läsa på själv, fatta egna beslut och använda egna pengar men nej - drick en kopp kaffe (det kommer han aldrig göra) eller ta en banan säger jag.
    Samt vilket också är superviktigt, köp några timmar med PT åt ditt barn eller se till att han får en ordentlig genomgång i samband med att ni tecknar medlemsskap så att han inte skadar sig!!

  • linani

    Blir osäker.. går han redan i en sport men vill sluta? Eller tycker du att han ska börja i något helt nytt?

    Att han vill sluta inte är inte så konstigt, det är många i den åldern som gör. Andra intressen konkurrerar samtidigt som träningen börjar bli mer och mer på allvar. Du kan försöka peppa och motivera så långt det går, men det går inte att tvinga någon till träningsglädje. 

    Angående att börja i något helt nytt.. Vad håller ni föräldrar på med för sport, kan han följa med på det? Vad har ni för utbud i staden? Undersök vad det finns för aktiviteter, kan ju finnas något som verkar roligt som han inte tänkt på. Klättring, thaiboxning/BJJ, wakeboard, rodd, orientering, frisbeegolf...

    Gymträning är för övrigt en väldigt bra träningsform, men ja såklart krävs det ett eget driv. Kan ni föräldrar hänga med till gymmet och träna ihop? Annars kan crossfit vara ett alternativ, många moment från styrketräning men i  organiserad form. 

  • Mrs Moneybags

    Det är hemskt att säga det, men det är nästan lite sent att börja en lagsport när man är 13 och många har utövat sporten i 5-6 år redan.

    Varför kan ni inte gå och gymma tillsammans? Jag ser så mycket fram emot när jag kan gå och gymma med min son om något år. Du och hans andra förälder är ju hans främsta ledare och kan leda honom i övningarna på gymmet.

  • miljömamma

    Han går i en sport och vill sluta och bara köra gym. För att fortsätta med sin sport ställs det för honom höga krav. För höga för att fortsätta. I min värld ter sig kraven som rätt små, han behöver satsa helhjärtat på sporten ca 3 h i veckan och inte maska om det blir jobbigt eller blir motgångar, samt vara med när det ska tävlas. Han ser inte vinsterna med att fortsätta nöta sin sport, för han lär sig grejer som nästan inte går att lära sig som vuxen. Dock förstår jag honom lite. Till hösten börjar han åttan och det kräver nog mycket tid av honom för att han ska klara godkänt i samtliga ämnen, dessutom verkar han vara mycket mindre motiverad av sin sport än de andra han nu tränar med. Skulle han fortsätta med sin sport och klara betygen i skolan krävs nog att han ägnar sig mycket mindre åt skärmtittande än han gör idag. Detta tror jag inte han vill utan han vill vara hemma och ta det lugnt en stor del av sin tid för att stänga in sig på sitt rum och titta på skärm. Jag själv skulle tycka det hade varit underbart om han knappt hade tid alls att titta på skärm, helst att han glömde bort den.

Svar på tråden Tonåring sport