Inlägg från: Anonym (Bettan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bettan)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Diska porslin, bestick, kastruller mm. Torka av diskbänken och ta upp äckel från vasken efteråt. 

• Anonym (Bettan)

Det du beskriver skulle jag kalla göra i ordning i köket. Att diska är en del av det. 

Mitt tips efter att ha bott i olika konstellationer genom livet är att göra en punktlista på vad som ingår i de moment som står i städschemat.

• Anonym (Bettan)
    Anonym (P) skrev 2023-06-06 17:15:29 följande:

Det är rimligt att komma överens om att den som diskar även torkar rent köksbordet och spisen. Men jag tycker inte att det, rent språkligt, ingår i begreppet diska.

Håller helt med. Och självklart bör man städa köket efter sig om man delar det med andra. Men att diska betyder just att diska - inte att städa köket. 
  • Anonym (Bettan)
    Tecum skrev 2023-06-06 17:02:19 följande:
    Verkar så, det förvånar mig. Är väl ganska självklart att man ska plocka undan och torka av ytor också.
    Självklart bör man städa efter sig, men det var inte TS fråga. 
  • Anonym (Bettan)
    Tecum skrev 2023-06-06 22:30:14 följande:
    Varför diskar man? Jo det är en följd av att man lagat mat och ätit mat. Och när man gör det blir det oundvikligen lite smulor och spill på bord och bänkar. Därför är det logiskt att man torkar av i samband med disk då det uppkommit i samband med att  man behöver diska ett antal föremål. "Diska" är alltså ett vidare begrepp än att bara blaska vatten på vissa lösa föremål och innebär att man gör rent efter matlagning och måltid

Om du ser till vad de flesta i tråden anser så är det inte så. Givetvis torkar man av bänkar och bord, men det är inte att diska. 

diska diskade diskat
    verb
    dis`ka 
    1 ofta med partikel, sär­skiltav, upp, utan större betydelse­skillnad ren­göra (mat­kärl, servis och bestick) i vatten efter an­vändning
  • Anonym (Bettan)
    Tecum skrev 2023-06-07 17:08:29 följande:
    En fråga till alla självutnämnda språkexperter här, är det att diska att plocka in och ur diskmaskinen?
    Nej, det kallar vi (alltså min familj) ta hand om disken eller typ som du skriver: plocka i och ur diskmaskinen
Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?