Inlägg från: Anonym (Helene) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helene)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Themis skrev 2023-06-06 16:11:56 följande:

Diska är enligt mig att diska upp det som är på diskbänken, torka av diskbänken, plocka upp ev. rester ur avloppet och se till att diskhon är ren samt vrida ur och hänga upp disktrasan så den inte blir sur, och hänga upp diskborsten om det finns en krok till den.

Ska det torkas bord så får man säga att det ska torkas bord, hos oss torkar alla upp efter sig själva när de ätit.

Spisen tar vi ett par gånger i veckan, inte dagligen.

Håller med. Att diska är att diska disken och torka av diskbänk och se till att hon är ren.

Jag skulle aldrig anta att en person ville att jag även skulle torka ytor om jag blivit ombedd att diska.
  • Anonym (Helene)
    Tecum skrev 2023-06-06 22:30:14 följande:
    Varför diskar man? Jo det är en följd av att man lagat mat och ätit mat. Och när man gör det blir det oundvikligen lite smulor och spill på bord och bänkar. Därför är det logiskt att man torkar av i samband med disk då det uppkommit i samband med att  man behöver diska ett antal föremål. "Diska" är alltså ett vidare begrepp än att bara blaska vatten på vissa lösa föremål och innebär att man gör rent efter matlagning och måltid
    Men man säger ju inte att "nu ska jag diska köket" när man menar att man ska torka ytor och göra rent. Självklart ska man ta bort smulor och spill också, men det är inte "att diska". Det du pratar om är ju snarare att städa och göra rent köket efter att man lagat mat, vilket innefattar att diska, torka rent och se till att köket är i ett bra skick. "Att diska" är inte en umbrella term för allt det.
Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?