Inlägg från: Anonym (Kloen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kloen)

Vad ingår i "diska" enligt er?

Att diska är att rengöra tallrikar, glas, kastruller mm. Dvs disken.

Att torka av bänkar, bord och slänga kaffefilter är att städa.

Så jag brukar söga att jag diskat och städat köket när jag tagit hand om allt.

Om du bara gnuggar av en kastrull med diskmedel har du diskat. Men om du bara har torkat av bordet så säger du ju inte att du har diskat.
    Du säger ju inte: kan du diska? Och mena att någon ska rengöra runt fläkten.

Så: diska och städa köket är 2 olika saker enligt mig.

• Anonym (Kloen)

Så folk säger alltså ?jag ska diska? om de menar endast att torka av bord och bänk?
    För om diska är ALLT i ett kök så måste det ju även kunna vara att bara torka av bordet eller slänga kaffefiltret.

Diska är när man för hand eller i maskin rengör smutsiga matkärl, tallrikar, glas, bestick mm.

Finns väl ingen som säger att de ska diska och sen bara torkar av spisen?

Att tycka att allt ingår i ordet DISKA är jättekonstigt. Att sedan GÖRA all annan rengöring är väl självklart. Diska, torka bord, bänk och spis, tömma sopor och dammsuga ev.

Men ordet diska betyder inte torka upp smulor från ett bord.

• Anonym (Kloen)

Givetvis gör man all städning som behövs! Städning alltså.

Det heter inte att diska när man torkar av bord, slänger kaffefilter och rengör fläkten vad än flera i tråden säger.

Säg: diska och städa köket eller diska och torka av eller diska och plocka undan eller vad man nu vill säga. Diska är diska precis som städa är städa.

Man säger ju inte att man mopppat golvet när man dammsugit.

• Anonym (Kloen)

Tecum, säger du att du ska diska när du plockar ur diskmaskinen verkligen? Har aldrig hört någon säga att man ska diska diskmaskinen.
    Man plockar i och ur disken, diskmaskinen är den som diskar.

Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?