• Tecum

Vad ingår i "diska" enligt er?

Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:08:17 följande:
    Vad ingår i "diska" enligt er?

Jag och mina rumskompisar är inte överens i vad som ingår i att diska, så jag måste fråga er riktiga vuxna. Vad gör ni när ni säger att ni ska diska/det är er tur att diska?

Enligt mig så är diska inte bara själva disken utan även att torka bänkar och bord, eventuellt spisen och i alla fall utsidan av fläkten och slänga kaffefiltret.

Jag håller med dig, diska är mer än bara rengöra glas, tallrikar, bestick och grytor.
  • Tecum
    Anonym (måste fråga) skrev 2023-06-06 16:56:42 följande:
    Vi verkar vara i minoritet.
    Verkar så, det förvånar mig. Är väl ganska självklart att man ska plocka undan och torka av ytor också.
  • Tecum
    Anonym (Bettan) skrev 2023-06-06 21:02:01 följande:
    Självklart bör man städa efter sig, men det var inte TS fråga. 
    Varför diskar man? Jo det är en följd av att man lagat mat och ätit mat. Och när man gör det blir det oundvikligen lite smulor och spill på bord och bänkar. Därför är det logiskt att man torkar av i samband med disk då det uppkommit i samband med att  man behöver diska ett antal föremål. "Diska" är alltså ett vidare begrepp än att bara blaska vatten på vissa lösa föremål och innebär att man gör rent efter matlagning och måltid
  • Tecum
    Aniiee skrev 2023-06-07 15:56:36 följande:

Om jag hade blivit tillsagd att diska på jobbet och inte också torkade av arbetsytorna och sopade golvet, då hade jag fått en avhyvling av kökschefen. Detsamma gäller från mig till de som arbetar under mig. Det är liksom skillnad för oss mellan verbet diska och konceptet diska. Men det gäller så klart i jobbet, privat kanske det är lite annorlunda.. 

Tack, det är just den formuleringen jag menar men inte fick fram, konceptet diska. Och JA, det gäller privat också. Om jag säger att jag ska diska men struntar i att torka av diskbänken och bordet skulle min fru bli sur och anse att jag inte diskat klart, Och jag skulle reagera likadant om hon gjorde så.

En fråga till alla självutnämnda språkexperter här, är det att diska att plocka in och ur diskmaskinen?
  • Tecum
    Anonym (Kloen) skrev 2023-06-07 17:30:42 följande:

Tecum, säger du att du ska diska när du plockar ur diskmaskinen verkligen? Har aldrig hört någon säga att man ska diska diskmaskinen.
    Man plockar i och ur disken, diskmaskinen är den som diskar.

Nej, jag kallade inte det att diska när vi hade diskmaskin. Diska är att göra rent manuellt och torka av bänkar efteråt.

Men jag har fått intrycket att vissa här ser det som att de diskar när de plockar disken. Och är det isf också en del i "konceptet diska" som Aniiee så träffande formulerade det?
  • Tecum
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-07 17:34:41 följande:
    Bra fråga. När vi diskar så ingår det även att vi stoppar in i diskmaskinen. Plocka ur diskmaskinen sker vi annan tidpunkt och känns separat.

En annan språkfråga: Vad skiljer föremål man diskar från dem man gör något annat med, typ tvättar, putsar eller städar. Alltså jag diskar bestick, men tvättar mina penslar. Jag diskar min jättegryta, men tvättar av en stol. Jag diskar en vas men tvättar av en statyett. Bara för att ta några exempel av liknande storlek och som görs rena med liknande metoder.
    Intressant fråga. Jag tolkar det som att begreppet diska har något med livsmedel att göra. För det heter att diska när man gör rent mjölkningsutrustningen på gårdar, t ex man kör igång disken. Hur det är på slakterier vet jag inte.

Sen säger man att man "diskar av" någonting, alltså gör klart något. Det kan användas om nästan vad som helst.
  • Tecum
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-08 12:43:46 följande:
    Stämmer nog till viss del, men i labbet så diskar vi och det vi sysslar med där är ganska långt från att anses lämpligt för mänsklig konsumtion.
    Ja där ser man, det finns ingen enkelt svar på din fråga.
Svar på tråden Vad ingår i "diska" enligt er?