• Hedda04

    Receptfri medicin mot sömnbesvär

    Hej! Har svårt att somna och vaknar ofta flera gånger per natt. Någon som har erfarenhet av bra receptfri medicin?

  • Svar på tråden Receptfri medicin mot sömnbesvär
  • Anonym (Ja)

    Te på maskrosblad, dvs den gula delen. Torka och använd. Lavendel är också bra, klassiker. Kamomill. Citronmeliss. Humle (men ge ej till barn).

    Det är de jag kommer på så här på rak arm.

  • Anonym (Valeriana)

    Det finns en  receptfri produkt på apotek som innehåller Valeriana men minns inte namnet. 

  • Limajo

    Har testat allt man kan tänka sig vad gäller receptfritt och hälsokost men inget funkade minsta lilla på mig.

  • Aliona

    Valerina forte är växtbaserat och säljs receptfritt på apotek. Det hjälper inte mig men min sambo funkar det bra på. 

  • Anonym (Ja)

    Du kan också testa melatonin :) Det är ett ämne som finns naturligt i kroppen. Vet inte om det är receptfritt men det är iaf lätt att få tag i annars.

  • Anonym (Johanna)

    Valerina Forte fungerar för mig 95% av gångerna. Receptfritt på apotek Finns även en Valerina Forte natt som kanske funkar bättre? Inte testat den, räcker med 2 tabletter av den förstnämnda för mig de gånger jag behöver. 

    Lägg till att lyssna på någon sömnhypnos eller kroppsscanning och jag somnar relativt fort. (Sömnhypnoserna jag använder är på youtube, men det finns nog även på spotify. Glöm bara inte att fixa inställning så de stängs av när ljudfilen är slut så man inte vakar med ett ryck av nästa uppspelning. ...kan ha hänt... )

  • Hedda04
    Limajo skrev 2023-06-06 21:37:43 följande:

    Har testat allt man kan tänka sig vad gäller receptfritt och hälsokost men inget funkade minsta lilla på mig.


    Har du fått något starkare utskrivet?
  • Hedda04
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-06 22:05:09 följande:

    Du kan också testa melatonin :) Det är ett ämne som finns naturligt i kroppen. Vet inte om det är receptfritt men det är iaf lätt att få tag i annars.


    Jag har funderat på det men lite rädd för biverkning
  • Anonym (Valeriana)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-06 22:05:09 följande:

    Du kan också testa melatonin :) Det är ett ämne som finns naturligt i kroppen. Vet inte om det är receptfritt men det är iaf lätt att få tag i annars.


    Numera finns det receptfritt men väldigt dyrt och små förpackningar. 
  • Anonym (Valeriana)
    Hedda04 skrev 2023-06-06 22:59:34 följande:
    Jag har funderat på det men lite rädd för biverkning
    I så fall kan du inte ens ta en Alvedon. 
Svar på tråden Receptfri medicin mot sömnbesvär