• Anonym (.)

Konflikt mellan kurder och turkar, pågår det fortfarande?

Min omgivning har en positiv inställning till kurder, och jag har hört att många anser att kurder är offer för turkarna. Enligt dem är det turkarna som startar konflikterna med kurder. Kurder betraktas som offer för turkarna enligt min omgivning.

De flesta verkar dela den åsikten. Jag är inte särskilt insatt i politik och har inte en djup förståelse av omvärldshändelser.

Det jag har förstått är att det finns kurder i Turkiet som gärna skulle vilja ha ett delat territorium med turkarna, men att Turkiet har tackat nej till detta. Detta har i sin tur lett till mindre konflikter eller vad man kan kalla det.

Vad tycker ni? Eller vad vet ni?

Pågår konflikten mellan kurder och turkar fortfarande?

Observera: Jag vill verkligen inte ha någon rasism i tråden, tack!!!

Jag ställer frågor för att öka mitt kunskap.

• Svar på tråden Konflikt mellan kurder och turkar, pågår det fortfarande?
  • AndreaBD

Jag är ingen expert heller, men en sak är grundläggande där, tycker jag - nämligen att kurderna är ett folk utan land. Om de bara fanns i Turkiet så skulle det vara enklare, dvs. då skulle de vara en turkisk minoritet. Men de finns ju också i Iran, Irak (osäker om det var något mer land, kanske Syrien). Och de finns uppenbarligen i gränstrakterna, där dessa länder möts, så att det finns ett område som man kan säga är där det finns kurder. 

Då tänker man förstås, kan inte dessa länder dela av bara en liten del av sina länder, så att kurderna kan ha ett eget land? Men det vill de förstås inte. Men det skulle egentligen vara en bra lösning. På sätt och vis kan man jämföra med Israel - judarna hade inte heller ett eget land. Sedan blev det ett himla bråk när de slog sig ner i nuvarande Israel. Samtidigt finns inte riktigt risken att kurderna skulle bli så många att de kan förtrycka både turkar och även irakier och iranier. Så det är inte så lik heller. 

• Anonym (.)
    AndreaBD skrev 2023-06-07 11:08:28 följande:

Jag är ingen expert heller, men en sak är grundläggande där, tycker jag - nämligen att kurderna är ett folk utan land. Om de bara fanns i Turkiet så skulle det vara enklare, dvs. då skulle de vara en turkisk minoritet. Men de finns ju också i Iran, Irak (osäker om det var något mer land, kanske Syrien). Och de finns uppenbarligen i gränstrakterna, där dessa länder möts, så att det finns ett område som man kan säga är där det finns kurder. 

Då tänker man förstås, kan inte dessa länder dela av bara en liten del av sina länder, så att kurderna kan ha ett eget land? Men det vill de förstås inte. Men det skulle egentligen vara en bra lösning. På sätt och vis kan man jämföra med Israel - judarna hade inte heller ett eget land. Sedan blev det ett himla bråk när de slog sig ner i nuvarande Israel. Samtidigt finns inte riktigt risken att kurderna skulle bli så många att de kan förtrycka både turkar och även irakier och iranier. Så det är inte så lik heller. 

Juste, kurderna lever i Iran, Syrien och Irak också. Men där är väl konflikterna inte särskilt lik som i Turkiet? Jag har bara hört att det finns hat mellan turkar och kurder. Men jag har t.ex inte hört något hat ifrån Iranier och kurder. De verkar komma överens i alla fall? Även om landet själva inte givit kurderna en del av sitt land, så verkar kurder i alla fall ha mer tryggare i dem andra länder än vad dem har i Turkiet. Varför är det så?

Observera: För att tydliggöra, så har jag ingen kunskap inom detta, jag kan ha helt fel. Jag försöker bara ställa frågor för att öka mitt kunskap. Så om jag har fel någonstans eller om det verkar låta som om jag står på någons sida eller uttryckt mig nedtryckande eller dylikt, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt! Jag vill bara öka mitt kunskap och jag har försökt vända mig till Internet/Google och fått dessvärre inte så jättebra resultat, så jag skapade denna tråd och hoppas på en ordentligt och vänlig diskussion och få fakta, helt enkelt.

Tack!
  • Anonym (Läs)
    Anonym (.) skrev 2023-06-07 11:34:22 följande:
    Juste, kurderna lever i Iran, Syrien och Irak också. Men där är väl konflikterna inte särskilt lik som i Turkiet? Jag har bara hört att det finns hat mellan turkar och kurder. Men jag har t.ex inte hört något hat ifrån Iranier och kurder. De verkar komma överens i alla fall? Även om landet själva inte givit kurderna en del av sitt land, så verkar kurder i alla fall ha mer tryggare i dem andra länder än vad dem har i Turkiet. Varför är det så?

Observera: För att tydliggöra, så har jag ingen kunskap inom detta, jag kan ha helt fel. Jag försöker bara ställa frågor för att öka mitt kunskap. Så om jag har fel någonstans eller om det verkar låta som om jag står på någons sida eller uttryckt mig nedtryckande eller dylikt, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt! Jag vill bara öka mitt kunskap och jag har försökt vända mig till Internet/Google och fått dessvärre inte så jättebra resultat, så jag skapade denna tråd och hoppas på en ordentligt och vänlig diskussion och få fakta, helt enkelt.

Tack!
    Det som krångalt till saker är att kurderna inte lever själva i egna områden, det är väldigt mycket uppblandat. Sen finns det områden med en klar majoritet kurder i i t ex Turkiet, Syrien och Irak. 

Vidare vill olika kurder olika saker, eget land, ökat självstyre, rätten att få behålla sin identitet.

Och ja, det är konflikter även i Syrien, Irak mfl. Konflikterna går även i varandra och ihop.
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2023-06-07 11:34:22 följande:

Tack!
    Jag kollade också lite på wikipedia nu för att kolla detta med dem olika länderna och då hittade jag också informationen att kurderna är en ganska stor andel av befolkningen just i Turkiet (30 %) . I Iran, Irak, Syrien är de helt enkelt en mindre minoritet. Turkiet har mest att frukta där.   
  • Anonym (Läs)
    AndreaBD skrev 2023-06-07 12:37:41 följande:
    Jag kollade också lite på wikipedia nu för att kolla detta med dem olika länderna och då hittade jag också informationen att kurderna är en ganska stor andel av befolkningen just i Turkiet (30 %) . I Iran, Irak, Syrien är de helt enkelt en mindre minoritet. Turkiet har mest att frukta där.   
    Ja, men i Syrien och Irak finns det områden med en klar majoritet kurder. En del vill få auonomi eller mer självstyre vilket nästan alltid motartbetas av centralmakten och till och från leder till våld

Just nu har norra irak i praktiken blivit en kurdisk stat men i teorin fortfarande är en del av Irak,

Motsvarande finns i Syrien men mer diffust.

Se t ex 
    sv.wikipedia.org/wiki/Irakiska_Kurdistan
  • Anonym (Nej)

Jsg är själv turk och skulle säga nej. Det är bara den äldre (läs tokgamla) generationen som fortfarande surar - åt båda håll! 

• AndreaBD
    Anonym (Läs) skrev 2023-06-07 12:48:40 följande:
    Ja, men i Syrien och Irak finns det områden med en klar majoritet kurder. En del vill få auonomi eller mer självstyre vilket nästan alltid motartbetas av centralmakten och till och från leder till våld

Just nu har norra irak i praktiken blivit en kurdisk stat men i teorin fortfarande är en del av Irak,

Motsvarande finns i Syrien men mer diffust.

Se t ex 
    sv.wikipedia.org/wiki/Irakiska_Kurdistan
    Jag har inte heller sagt att det INTE skulle vara problem i dessa andra länder, det var TS som sa det. Jag lämnade det öppet, eftersom jag är osäker där. Har inte hört så mycket ifrån problem med kurder där under den senaste tiden, men det har funnits problem tidigare. Och i Syrien har de ju slagits mot IS - nog med tanke på ett eget land/område där. 
Svar på tråden Konflikt mellan kurder och turkar, pågår det fortfarande?