• Anonym (Störd fascination)

Vänstra med gemensamma bekanta, varför?

Det här är ingenting jag själv sysslar med men beteendet fascinerar mig. En hel del vänstrande verkar inte vara utlandsresa, krogen eller jobbet utan istället inom bekantskapskretsen eller partnerns bekantskapskrets. Sådana här grejer händer väldigt ofta bland min släkt och vänner (går ihop) och blir väldigt dramatiskt när det kommer fram. 

Otrohetskonstellationer som "Min frus kusin" "Min svåger" "Min mans bästa kompis" "Min flickväns storasyster" sådana grejer.

Jag har en drös egna teorier varför man gör sådär istället för att "vänstra normalt" men jag är istället intresserad av era och vill inte påverka era teorier med mina. Så spekulera och diskutera fritt, vad tror du om varför?

• Svar på tråden Vänstra med gemensamma bekanta, varför?
  • Hansyman
    Anonym (Ö) skrev 2023-06-11 18:06:31 följande:
    Mamman måste inte vara STÖRD med en tjock telefonbok som förklarar störningen, vilket trådstartaren försöker hävda.
    Öhhhh... Jo. Ingen sund människa vid sina sinnens fulla bruk skulle göra något sådant, vilket kommer förstöra deras rellation för all framtid🤮
  • molly50
    Anonym (Ö) skrev 2023-06-11 18:06:31 följande:
    Mamman måste inte vara STÖRD med en tjock telefonbok som förklarar störningen, vilket trådstartaren försöker hävda.
    Hon kanske inte behöver vara störd. Men särskilt mycket samvete och empati kan hon inte besitta om hon kan göra så mot sin egen dotter.
    Samma sak med dotterns man.

Och det var väl inte helller vad du skrev,att mamman är störd.
    Utan du skrev att det beror på hur dottern är.
    Jag tycker bara man ska lägga skulden där den hör hemma.
    Hos mamman och dotterns man. 
    För även om dottern skulle ha betett sig illa så är det ingen ursäkt för at själv bete sig som ett rövhål. 
  • Anonym (Ö)
    molly50 skrev 2023-06-11 18:27:35 följande:
    Hon kanske inte behöver vara störd. Men särskilt mycket samvete och empati kan hon inte besitta om hon kan göra så mot sin egen dotter.
    Samma sak med dotterns man.

Och det var väl inte helller vad du skrev,att mamman är störd.
    Utan du skrev att det beror på hur dottern är.
    Jag tycker bara man ska lägga skulden där den hör hemma.
    Hos mamman och dotterns man. 
    För även om dottern skulle ha betett sig illa så är det ingen ursäkt för at själv bete sig som ett rövhål. 

Min poäng var att det är svårt att spekulera i vem som är mest störd i synnerhet när vi vet så lite om de inblandade personerna och deras historia. TS skriver att svärmodern är mer störd än svärsonen. Kan det vara som en annan skribent verkade insinuera, att den som är man lättare ursäktas än den som är kvinna? Jag vet inte. Men kanske finns det också situationer där en normalstörd person naturligt tappar alla moderskänslor. (om det skulle vara just rollen som mamma som är grejen) 

Jag tycker åtminstone inte att det går att säga vem som är den mest störda av de två sexpartnerna. Kan du, med den lilla info som fanns i inlägget?

• Anonym (Ö)
    Hansyman skrev 2023-06-11 18:24:02 följande:
    Öhhhh... Jo. Ingen sund människa vid sina sinnens fulla bruk skulle göra något sådant, vilket kommer förstöra deras rellation för all framtid🤮
    Då förutsätter du att den relationen är värdefull för mamman. Om det vet vi ingenting.
  • molly50
    Anonym (Ö) skrev 2023-06-11 18:39:23 följande:

Min poäng var att det är svårt att spekulera i vem som är mest störd i synnerhet när vi vet så lite om de inblandade personerna och deras historia. TS skriver att svärmodern är mer störd än svärsonen. Kan det vara som en annan skribent verkade insinuera, att den som är man lättare ursäktas än den som är kvinna? Jag vet inte. Men kanske finns det också situationer där en normalstörd person naturligt tappar alla moderskänslor. (om det skulle vara just rollen som mamma som är grejen) 

Jag tycker åtminstone inte att det går att säga vem som är den mest störda av de två sexpartnerna. Kan du, med den lilla info som fanns i inlägget?

Jag tycker att båda är lika störda och samvetslösa som kan göra så mot någon de påstår sig älska.
    För övrigt så vet jag inte om jag tycker att män ursäktas mer just för att de är män.
    Jag tycker att kvinnor får lika mycket kritik om de är otrogna som män.
  • Anonym (Ö)
    molly50 skrev 2023-06-11 19:53:15 följande:
    Jag tycker att båda är lika störda och samvetslösa som kan göra så mot någon de påstår sig älska.
    För övrigt så vet jag inte om jag tycker att män ursäktas mer just för att de är män.
    Jag tycker att kvinnor får lika mycket kritik om de är otrogna som män.
    Påstår de sig älska personen också? Det framgår väl inte?

Det jag sa emot var att svärmodern är mer störd än svärsonen. Men du verkar inte förstå det. Du verkar tro att jag tycker det är rätt av svärmodern att ligga med sin svärson och argumentera emot dina egna påhitt om vad jag skrev.
  • molly50
    Anonym (Ö) skrev 2023-06-11 20:07:10 följande:
    Påstår de sig älska personen också? Det framgår väl inte?

Det jag sa emot var att svärmodern är mer störd än svärsonen. Men du verkar inte förstå det. Du verkar tro att jag tycker det är rätt av svärmodern att ligga med sin svärson och argumentera emot dina egna påhitt om vad jag skrev.
    Det får man väl anta att man älskar sitt egna barn eler den man lever tillsammans med. (Även om det kan diskuteras när de gör en sådan sak)
    Men saknar respekt gör de definitivt.

Detta är vad du skrev i inlägg # 17.

Citat: "Du vet inte hur dottern är eller vad de har för relation så det behöver inte alls vara ett så stört psyke som du tror som krävs för detta."

Det kan lätt misstolkas saom att du menar att det är ok om de har en dålig relation eller om dottern beter sig illa.
    Har jag missförstått det så ber jag om ursäkt.
  • Anonym (Ö)
    molly50 skrev 2023-06-11 21:11:17 följande:
    Det får man väl anta att man älskar sitt egna barn eler den man lever tillsammans med. (Även om det kan diskuteras när de gör en sådan sak)
    Men saknar respekt gör de definitivt.

Detta är vad du skrev i inlägg # 17.

Citat: "Du vet inte hur dottern är eller vad de har för relation så det behöver inte alls vara ett så stört psyke som du tror som krävs för detta."

Det kan lätt misstolkas saom att du menar att det är ok om de har en dålig relation eller om dottern beter sig illa.
    Har jag missförstått det så ber jag om ursäkt.

Ja, det är väl det som är svårt med att försöka analysera en situation, många gör antaganden som kanske inte stämmer. Om du hänger upp ditt resonemang på att mamman påstår sig älska sin dotter så faller ju det om så inte är fallet.

Det jag skrev om var att mamman behöver inte vara så störd som TS tror, TS anser att hon är mer störd än sin älskare. Skrev ingenting om vad som är OK.

• CleoX

Jag har ingen direkt moralisk synpunkt på att svärmodern ligger med svärsonen eftersom jag inte känner till alla detaljerna i respektive persons sexliv och familjesituation, men det låter komplicerat. Alla parter måste ta eget ansvar för sitt sexliv och se till att nära och kära antingen är med på noterna eller om allt sker i hemlighet, vilket jag inte rekommenderar, antingen avslutas eller åtminstone sker med största möjliga diskretion.

Jag har ju själv en pågående sexuell relation med min väninnas yngre men med god marginal lovlige son, och två av hans kompisar, men det sker med min makes godkännande och startade faktiskt därför att han önskade det själv och tände på idén. Däremot så tar jag också mesta möjliga ansvar för att detta inte kommer ut till utomstående. Alla inblandade njuter och får sin sexlust och sexaptit tillgodosedd. sexuell frihet under ansvar. 

• molly50
    Anonym (Ö) skrev 2023-06-11 22:55:25 följande:

Ja, det är väl det som är svårt med att försöka analysera en situation, många gör antaganden som kanske inte stämmer. Om du hänger upp ditt resonemang på att mamman påstår sig älska sin dotter så faller ju det om så inte är fallet.

Det jag skrev om var att mamman behöver inte vara så störd som TS tror, TS anser att hon är mer störd än sin älskare. Skrev ingenting om vad som är OK.

De allra flesta älskar väl sina barn. Därför är det väl inte så konstigt att man utgår ifrån det.
    Och även om så inte skulle vara fallet så gör det det väl inte mer legitimt att göra så mot sitt barn.
    Det är ingen förmildrande omständighet.

Hon kanske inte är störd.
    Men att det inte är normalt eller hör till vanligheterna att göra så mot sitt barn kan vi väl ändå vara överens om?
    Likaså att både mamman och mannen är totalt respektlösa mot dottern.
Svar på tråden Vänstra med gemensamma bekanta, varför?