• Anonym (Ångest)

Ångest pga rökning - tänk om det är lungcancer...

Usch, jag är så orolig hela tiden. Det senaste året har jag varit så orolig för att jag har fått lungcancer eller någon annan sjukdom pga att jag tidigare har rökt. Har rökt till och från i 14 år (mest till om jag ska vara ärlig...). Men efter det att jag blev gravid i sommras så har jag slutat. (Och jag kommer INTE att börja igen!)

Usch! Jag har inte ont i lungorna, men jag tycker att jag känner någonting i den högra lungan.

Är just nu i nionde månaden, så innan bebisen kommer kan jag inte gå iväg och röntga mig för att få veta. Men ärligt talat så känns det som om jag inte kommer att våga det efteråt heller, jag är ju så rädd för svaret.

Är det någon som känner igen sig i såna här tankar?

• Svar på tråden Ångest pga rökning - tänk om det är lungcancer...
  • Anonym (u-dum...)

Ja jag gör det!!
    Har panik till och från men röker fortfarande tyvärr.
    Håller just nu på att trappa ner och har lyckats riktigt bra med det.
    Har med fått för mig att jag har lungcancer å alla andra hemskheter som rökningen drar med sig.
    Vågar inte gå å kolla det!!! Villverkligen sluta röka nu och ska göra mitt bästa.

Det som är så trist om man säger nåt till nån så får man ofta svaret att sluta röka och du har valt det själv. Jo, visst men att sitta fast i en drog ä ta sig ur är inte lätt!

Du ska vara stolt att du slutat!! Hoppas du är fullt frisk och lycka till med bebis!!
    Om du vågar så gå å kolla för att slippa oroa dig.

• Leeloo

Men om det är i den högra lungan du känner nåt, kan det inte va bebis som trycker på? I nionde månaden brukar dom ju va rätt stora och trycker gärna på lungorna och allt annat oxå för den delen.

• MosterMaggi

Att du nojjar är du verlkligen inte ensam om - gravid eller inte! Sen tar allt sig olika uttryck för oilkma personer.

Det är ju klart att i teorin är allting alltid möjligt, t om att Eiffeltornet kommer flygande ur tomma intet och landar på din parkering. Sett ur det perspektivet kan du ju ha fått lungcancer. MEN: sannolikheten för att det är just DET är ändå rätt liten, vid dina unga år. Det finns annat som kan kännas i lungan, en liten infektion efter en förkylning, en "släng" av astma, någon tillfällig irritation för att bebisen gör det trångt om saligheten bland dina inre organ (om sånt är möjlig det vet jag inte, det kan vara helt fel).

Men det finns ju andra undersökningar än röntgen du kan göra innan bebisen kommer, bara för att känna dig trygg. En läkare kan lyssna på dina lungor med sitt stetoskop, det är ju en baggis. Du kanske kan få göra ett sk spirometriprov är man enkelt mäter hur mycket "tryck" du har när du blåser ut luft ur lungorna (se bild t ex här www.medeca.se/informationsmaterial/piko-1-6-produktbroschyr-2005-09.pdf)

Troligen är din oro en större retning för dig och bebisen, än det du känner av i lungan. Men be du om en koll hos doktorn. Så du kan vara lugn. Lycka till!

/M. (med allergisk astma )

• Leeloo

Om du precis varit förkyld kan det va en lungsäcksirritation. Det gör lite ont när man andas men mest känns det lite underligt. Det försvinner på en vecka ungefär, men det är inget farligt. Det hör läkaren oxå med stetoskopet.

• Anonym (Ångest)

Jag har kännt så här till och från i ett år, så det borde inte ha att göra med att bebisen trycker på.

Jag hade ett läkarbesök inbokat i oktober för att gå och kolla detta, men avbokade det då det var så mycket med graviditeten och allt. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte gick.

Det känns som en irritation rätt högt upp i lungan ända bak i ryggen (vet förstås inte om det är lungan, men jag inbillar mig det). Men det gör inte ont. Jag bara är medveten om att det känns något där.

Kan de verkligen se om man har lungcancer genom att lyssna med stetoskop eller kontrollera utandningsstyrka?!? Jag trodde lungröntgen var det enda?

Är det någon som vet vilka symtomen är för lungcancer och KOL? Typ hosta eller så?!? (Jag har inte hosta...)

Jag önskar dig verkligen lycka till med att sluta röka Anonym (u-dum). Jag förstår att det är svårt, det är ju en så stor del av ens liv på något sätt. Men ge inte upp!

• Anonym (Ångest)

Usch, surfade precis runt lite på det här ämnet, och på vårdguiden.se stod det att man normalt inte märker av några symtom förrän det har gått väldigt långt. Usch, nu blir jag ändå mer orolig. Måste nog ringa och boka en tid för undersökning i allafall.

Åhhh! att jag ska behöva vara så här orolig och ta ut allt elände i förskott jämt. Blir så trött på mig själv...

• MosterMaggi

Kära ts - med ett stetoskop lyssnar man. Så de lär ju inte SE något då. Men med vägledning av det de hör, kan de ju avgöra om du har normala andningsljud.

För överigt trodde jag att torr, ihållande ihålig hosta var ett första tecken på lungcancer. Så om du inte har hosta - voila! KOL är lätt förväxlat med astma. Man har tungt att andas, tryck över bröstet med mera. Andhämtningen blir flåsig eftersom man får i sig för lite syre. Sluta leta tecken och gå till doktorn!

• Anonym (Oxå rökt)

Hej!

Jag har också rökt, ca 10 år från o till, mest till som du hehe.
    Jag har nu slutat eftersom jag är gravid och tänker absolut inte börja igen.
    När jag räkte kunde jag ibland känna en klump i halsen, precis där lymfkörteln sitter i halsgropen. Jag tänkte att nu är det kört, men sedan jag slutat röka så har jag aldrig känt så och hoppas på att min kropp har skonat mig från alltför stor skada.
    Tar verkligen hand om kroppen nu med vitaminer och bra mat.
    Sen är det ju så att när man är så gravid som du (9e månaden) så trycker ju bebin på alla inre organ lite här och där, tror du inte det kan vara det då?
    Det är nog inte så bra att känna efter när man är i månad nio om hur övriga kroppen mår eftersom man är allmänt sänkt då.

Gör en lungröntgen om du är orolig, men det är säkert ingen fara.
    Tänk istället vad bra att du slutade!
    Har nära anhörig som dött i lungcancer så jag vet vad det innebär och bagatelliserar inte.

• Snurran

Nu vill jag inte skrämma upp dig men min svärmor hade ingen hosta till en början men hon hade lungcancer.
    Vi kan skriva en massa goda råd och försäkra dig om att inget är farligt men det enda som verkligen hjälper är att du går iväg till en doktor som får kolla dig.

Jag förstår om du inte vill höra ett negativt svar men är det inte bättre att det kommer nu (om det nu kommer) än om ett år när du har en alldeles underbar liten ettåring?

Att får barn är omtumlnade i sig och man oroar sig för massor av olika saker. Allt från att bebisen inte mår bra till att det är för varmt/kallt. Att du då ska gå och fundara på om du har cancer eller inte är ingen höjdare. Gå och prata med en läkare så snart som möjligt så ska du se att du kan njuta av din lilla bebis till 100%. Trots allt så finns det ju inget som framkallar sympton så "bra" som en oroligt människa...;o))

• Anonym (Ångest)

Ja, ni har rätt. Jag måste gå till en läkare. Vare sig jag vill eller inte... Jag ska boka tid på en gång! Jag måste ju få veta.

• elvabarnsmor

Jag tycker du ska gå till läkaren på mödravården direkt, han i sin yur skickar en remiss till någon lungonkolog. Det finns så många prover dom kan ta, det behöver inte vara röntgen... Det är inte bra för dig att gå och oroa dig, inte nu när du är gravid. Jag kan nästan til 100% säga till dig att lungcancer tror jag inte du har, men för att du ska bli lungn gå till läkaren. JAG har haft lungcancer, är opererad för ett och ett halvt är sen. Mina sytom, mycket trött, hemsk hosta, ont i benen,mina fingrar svullna (trumphfingr) , jag bada av sv nattetid,mm,,, SEN KAN JAG TALA OM MAN KAN INTE KÄNNA FRÅN LUNGAN ATT MAN HAR CANCER, Det är det som är så svårt, och därför kommer många för sent. Jag tror du har ångest för rökningen, och då är det lätt att känna något som inte ska vara där. Jag önskar dig lycka till..... JO jag måste tala om .. jag har rökt i 30år... MEN det var inte från rökningen jag fick lungcancer ( Dom ser det i anlys ) MEN..... du är jättebra som slutat, för det är inte bra att röka... LYCKA TILL...

• Anonym (Hur gick det?)

Hur gick det TS?

Svar på tråden Ångest pga rökning - tänk om det är lungcancer...