Inlägg från: mammabitch |Visa alla inlägg
  • mammabitch

Cancer som ej går att bota

Anonym (yg) skrev 2023-06-09 19:43:26 följande:
    Anonym (Märta) skrev 2023-06-09 18:54:49 följande:

Du kan fråga läkaren. De brukar vara ganska bra på att uppskatta tiden som är kvar. 

Behöver inte vara just läkare. Fråga en sjuksköterska, de har stenkoll. Jag sommarjobbar på ett hospice. Var inne hos en patient med en undersköterska, själv är jag ssk student. Hon tittar på patienten och säger till mig att mannen inte har mycket kvar att leva, hon visar tecken på honom och förklarar varför. 2 timmar senare ska jag och en ssk på platsen gå in till honom för att ge medicin. Då har han redan avlidit. 

De som jobbar där har koll. Fråga någon av sjuksköterskorna. Det kan hända att någon av de inte är helt uppriktiga och säger något i stil med "man kan aldrig veta". Då kräver du att få ett ärligt svar bara för de vet ungefär. Eller så går du till någon annan sköterska på hospicet. 

Gissa kan de nog men en anledning att ingen vill ge en exakt prognos är att cancer inte är en linjär sjukdom utan både försämringar och  ibland även tillfälliga förbättringar som inte ens den mest erfarna vårdpersonal kunnat räkna med kan inträffa och det snabbt.
    Försök om möjligt att göra det bästa av varje dag och låt den sjukas ork och önskemål styra vilka som finns i närheten.
Svar på tråden Cancer som ej går att bota