Inlägg från: Anonym (Ssk hospice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk hospice)

Cancer som ej går att bota

Hej! 

Jag är sjuksköterska på hospice sen flera år. 
    Det går att uppskatta någorlunda. Men många människor har också till viss del kontroll över när de väljer att släppa taget.

Tydliga tecken på att man är i det direkta slutstadiet är medvetslöshet, motorisk oro, ofta marmorering (blåaktig färg på fötter, händer, näsa) pga att hjärtat ej längre kan tillföra hela kroppen med syre, och såklart ytlig andning som inte kommer från magen. Då rör det sig ofta om minuter till några timmar. Men ibland kan man t.o.m. återhämta sig från detta stadiet.

Förvirring/delirium är också vanligt de sista dagarna och är ett tecken på försämring. Minskad aptit och behov av vätska. Sväljsvårigheter.

• Anonym (Ssk hospice)
    Anonym (Dotter) skrev 2023-06-13 04:25:44 följande:

Stora skälet till min fråga är att nu är det ca 1 v sen beskedet kom. Yngsta sonen (7månader) ochvjag är här men tanken är vi ska åka och vara med på storasyskonens skolavslutning och ta med oss resten av familjen efteråt. Men sen är jag, vågar jag åka (bor en bra bit bort) Hur länge kan vi vara borta. 
    Sen vi har en komplicerad relation så jag tycker jättejobbigt att vara där då min bror tagit på sig rollen som perfekt son som inte lämnar hennes sida och knappt lämnar plats till oss andra som vill vara där. Så det gör det jobbigt att vara där plus att jag har så blandade känslor över henne, visst det är den mamma jag känt sen liten men hon har inte heller varit den bästa och oftast inte varit där för mig. Hon har aldrig varit den jag kunnat gå till för hjälp el stöd el bara en kram. Kommunikation är vi väldigt dålig på i familjen.

Det låter som att det blir en jobbig process för dig att navigera. Med motstridiga och blandade känslor. Helt enkelt en komplex känslomässig situation.

Vad tänker du kring det? Och vad känner du?

Och tro mig. Du är långt ifrån ensam. Ser många familjer med sitt unika dysfunktionella mönster på hospice. Döden i sig väcker mycket. Den är ett svar på det som aldrig var å aldrig blivit eller kan bli. Å den enorma sorgen i det.
Svar på tråden Cancer som ej går att bota