• surefing

Ger du till välgörenhet?

Varför/varför inte? Tycker det kan kännas särskilt bra att göra det om man känner att man gjort något dåligt (lite ego men ger ju samma effekt för välgörheten ;))

• Svar på tråden Ger du till välgörenhet?
  • Anonym (L)
    RaYzLeR skrev 2023-06-11 17:02:59 följande:
    10000 per år är mycket pengar!
    Tjänar bra så jag har råd.
  • Anonym (Ja)

Ja, till Röda korset och Cancerfonden.

• Anonym (Me)

Ja betalar skatt  de gör ju inte alla i detta land.

• RaYzLeR
    Anonym (L) skrev 2023-06-11 17:07:10 följande:
    Tjänar bra så jag har råd.
    OK, jag får bara 11 800 kr i sjukpenning, så jag får inte så mycket pengar över när hyra, el och hemförsäkring är betald! Rynkar på näsan
  • Anonym (Hoppets Stjärna)

Ja, varje månad. Skänker till flera olika organisationer. Däremot inte till bössor som tex Rädda barnen. De har gjort bort sig för mycket.

• Anonym (L)
    RaYzLeR skrev 2023-06-11 17:16:10 följande:
    OK, jag får bara 11 800 kr i sjukpenning, så jag får inte så mycket pengar över när hyra, el och hemförsäkring är betald! Rynkar på näsan
    Då ska du inte känna press att du behöver ge, vilket jag hoppas du förstår. 
  • Anonym (Volantären)

Ja, det gör jag välgörenhet är viktigt för mig. Jag är blodgivare, med i Tobias registret och volontärarbetar på ett katthem också. 

• Sk007
    surefing skrev 2023-06-11 09:46:40 följande:

Snyggt! Det jag kan ogilla lite är att man inte ser riktigt vad som händer med gåvorna. Hur ser ni på det?

Det är anledningen till att jag inte ger något.
    Mer än en gång har det uppdagats att någon hjälporganisation har lagt pengar på något privat intresse.

Dessutom har många alldeles för dyr administration.
    Tar man röda korset t ex så har generalsekreteraren där nästan 100 000 kr i månadslön.
  • RaYzLeR
    Anonym (L) skrev 2023-06-11 18:43:51 följande:
    Då ska du inte känna press att du behöver ge, vilket jag hoppas du förstår. 
    Nej, men jag funderar på att börja donera blod, samt organ när jag dör. Alltid något! Glad
  • Anonym (Volantären)
    surefing skrev 2023-06-11 09:46:40 följande:

Snyggt! Det jag kan ogilla lite är att man inte ser riktigt vad som händer med gåvorna. Hur ser ni på det?

Jag stödjer små organisationer och ser själv med egna ögon vad pengarna går till. 
Svar på tråden Ger du till välgörenhet?