• Anonym (Less)

    SÅ mkt hosta i år?!

    Har nån annan haft problem med hosta på era förskolor i år?  Vi verkar ha en evighetshosta som bara snurrar. Först fick barnet det, sen jag i 6 v, sen var vi bra, sen kom det igen från förskolan och nu har vi hosta-till-du-kräks-nivå igen. 


    Ingen lätt hosta alltså utan en man vaknar av, kräks upp allt man ätit av och som ger blodsmak i munnen.

    Börjar känna mig uppgiven av att det aldrig tar slut, aldrig varit med om nåt liknande.

  • Svar på tråden SÅ mkt hosta i år?!
  • Anonym (Ilva)

    Hej, jo tack jag känner igen det. Tänkte precis logga in på familjeliv och starta liknande tråd. Men nu behöver jag inte. Jag är så less på detta, har till och med ptsd nu av skiten nu. 

  • Anonym (Haft)

    Inte nu, men jag hade nåt sånt tidigare i våras. Började med vanlig förkylning. Hostan fortsatte, sån där som gjorde att jag vaknade och höll på att kvävas. Hela kroppen skakade liksom av hostattacker i sömnen. Jag fick hostmedicin och luftrörsvidgande att ta vid behov och kortison att inhalera hela våren. Efter en månad blev det bra.

  • Anonym (Less)
    Anonym (Haft) skrev 2023-06-10 23:15:46 följande:

    Inte nu, men jag hade nåt sånt tidigare i våras. Började med vanlig förkylning. Hostan fortsatte, sån där som gjorde att jag vaknade och höll på att kvävas. Hela kroppen skakade liksom av hostattacker i sömnen. Jag fick hostmedicin och luftrörsvidgande att ta vid behov och kortison att inhalera hela våren. Efter en månad blev det bra.


    Jag är gravid så jag får inget mer än honungsvatten. Började på samma vis för mig. Förkylning. Sen hosta i typ 6 v i tre omgångar. Och nu verkar skiten alltså starta om.

    Gråter av detta, sover redan illa av graviditeten och denna hosta plus barn som sover dåligt av hosta är KNÄCKANDE.
  • Anonym (Haft)
    Anonym (Less) skrev 2023-06-11 01:47:36 följande:
    Jag är gravid så jag får inget mer än honungsvatten. Började på samma vis för mig. Förkylning. Sen hosta i typ 6 v i tre omgångar. Och nu verkar skiten alltså starta om.

    Gråter av detta, sover redan illa av graviditeten och denna hosta plus barn som sover dåligt av hosta är KNÄCKANDE.
    Luftrörsvidgande, typ Bricanyl, får man ta också som gravid!
  • Anonym (m)

    Har inte så mycket att tillägga mer än att jag är sjukt less på alla småungar som går runt och hostar rätt ut. Håll era barn hemma från affärer så länge de hostar. Senast i fredags var det en unge som hostade konstant och mamman brydde sig liksom inte om att han hostade rakt ut. 

  • Anonym (Långvarig)

    Vår äldsta som går i förskoleklass har varit förkyld många gånger och i princip hostat sen oktober. "Bara" en gång så han kräktes, men hostan har varit jobbig. Känns som han aldrig blir riktigt frisk. Hoppas sommaren och lovet hjälper.

  • Fliselisan

    Också less på detta. Mitt barn har förkylningsastma vilket betyder att minsta förkylning ger honom en månads hosta. Minst en veckas vabb varje gång. 


    Tycker ofta man ser ngn unge på förskolan med ordentlig hosta och snorig näsa, sen vet man att om 2 dagar är ens eget barn sjukt. Så trist. Fattar inte att folk inte håller sina barn hemma när de är sjuka,
    Trodde det skulle bli bättre nu på våren men det bara fortsätter.

  • Anonym (Less)
    Fliselisan skrev 2023-06-11 20:28:55 följande:

    Också less på detta. Mitt barn har förkylningsastma vilket betyder att minsta förkylning ger honom en månads hosta. Minst en veckas vabb varje gång. 


    Tycker ofta man ser ngn unge på förskolan med ordentlig hosta och snorig näsa, sen vet man att om 2 dagar är ens eget barn sjukt. Så trist. Fattar inte att folk inte håller sina barn hemma när de är sjuka,
    Trodde det skulle bli bättre nu på våren men det bara fortsätter.


    Der är väl just för att hostan kan pågå i 5-6 v. Få föräldrar kan bara vabba den tiden.
  • Anonym (Hosta)

    Jag och sonen (11) har hostat sen typ september. Inte så hård hosta men den försvinner aldrig. Bra några dagar, sen ont i halsen och hosta igen.

  • nernu

    Ja det är så här det blir. Det finns noll motståndskraft mot virus för att ingen utsatts för nånting. 

  • Fliselisan
    Anonym (Less) skrev 2023-06-11 21:00:13 följande:
    Der är väl just för att hostan kan pågå i 5-6 v. Få föräldrar kan bara vabba den tiden.

    Nej, precis, man behöver absolut inte vabba 5-6 veckor eftersom barnet inte längre är smittsamt efter så lång tid.


    Men i början av en förkylning smittar man som mest. Upplever att de flesta inte har sitt barn hemma då, många vabbar bara om barnet har feber och struntar helt i en skrällande hosta som smittar hela barngruppen. Samma med magsjuka, en del har sina barn hemma 1-2 dagar och barnet kommer tillbaka och smittas. Många missar (struntar i)  att barnet ska ha varit helt symtomfritt i 48 timmar innan den kommer tillbaka. Vilket alltså innebär att barnet varken kräkits  eller haftt en lös avföring på 48 timmar. 

  • Anonym (Less)
    Fliselisan skrev 2023-06-12 21:15:48 följande:

    Nej, precis, man behöver absolut inte vabba 5-6 veckor eftersom barnet inte längre är smittsamt efter så lång tid.


    Men i början av en förkylning smittar man som mest. Upplever att de flesta inte har sitt barn hemma då, många vabbar bara om barnet har feber och struntar helt i en skrällande hosta som smittar hela barngruppen. Samma med magsjuka, en del har sina barn hemma 1-2 dagar och barnet kommer tillbaka och smittas. Många missar (struntar i)  att barnet ska ha varit helt symtomfritt i 48 timmar innan den kommer tillbaka. Vilket alltså innebär att barnet varken kräkits  eller haftt en lös avföring på 48 timmar. 


    Så är det. (Även om jag vill säga att jag hade en skrällande  hosta i 5 v senaste vändan, trots läkarbesök som sa att jag inte hade någon infektion).

    Det är ju en linje det där, under covid skulle ju slla barn hållas hemma vid minsta antydan på snor vilket inte heller funkade för samhället (eller att barnen inte utsattes för några virus och väl fick det värre sen) men i andra vågskålen är ju de som just skickar tillbaka tidigt efter feber och magsjuka.!
  • Anonym (Kikhosta)

    Det låter som kikhosta, jag hade det när jag var liten så jag vet hur jobbigt det är. Har du varit till VC? Om inte tycker jag du ska boka en tid. 

  • Anonym (Less)
    Anonym (Kikhosta) skrev 2023-06-13 09:15:56 följande:

    Det låter som kikhosta, jag hade det när jag var liten så jag vet hur jobbigt det är. Har du varit till VC? Om inte tycker jag du ska boka en tid. 


    Mja, fick boosterdos vaccin mot detta rätt nyss så det borde inte vara kikhosta.
  • Anonym (Less)

    Alltså det slutar ju aldrig. Har nu hostat så jag har jätteont typ under bröstet i revbenen på ens sidan och omt i käkarna. Gråter snart när jag hostar. Får inte sova. Snorar också gulgrönt hela dagen och är täppt.

    Vården ger mig bara att drickahonungsvatten och sova med en extra kudde. Men jag dricker ju massa honungsvatten redan och sover sittande. 


    Orkar inte med detta!!

Svar på tråden SÅ mkt hosta i år?!