Inlägg från: Mirosen |Visa alla inlägg
  • Mirosen

Vad får ni ut i föräldrapenning?

Hej, 
    Jag är nyfiken på vad ni andra får ut i föräldrapenning? Särskilt ni som tar ut 5-7 dagar i veckan på sjukpenningsnivå.
    Har bf i juli och gjorde försäkringskassans kassakoll och ska enligt den få ut knappt 10 000 kr om jag tar ut mån-fre (SGI 284600 kr).
    Just nu är jag sjukskriven pga foglossningen och får ut 13-14. Trodde både sjukpenning och föräldrapenning var ca 80%.
    Förstår självklart att man inte blir rik på att vara föräldraledig, men blev lite snopen.

• Svar på tråden Vad får ni ut i föräldrapenning?
  • Mirosen
    Veronica911 skrev 2023-06-12 08:39:33 följande:

Du är ju låginkomsttagare, därför du får ut så lite.

Jag skulle nog klassa mig mer som medel än som låginkomsttagare. 
    Men tack för input(?)
  • Mirosen
    Nilsson98 skrev 2023-06-12 12:55:50 följande:
    23000 i månadslön är knappast medelinkomst.. Ledsen att behöva säga det men att du går och inbillar dig en massa saker kommer inte få upp din föräldrapenning.
    Jag frågade inte om en recension av min inkomst. Utan mer nyfiken på vad andra får ut i föräldrapenning. 
    Men jag får väl bomma igen den här tråden.
  • Mirosen

Jag har ingen flashig utbildning och det skäms jag för. Jag inbillar mig verkligen inte att jag är rik. 
    Jag har knegat på inom vården utan betalt, har det känts många gånger. 
    Paniksyndrom, barn samt en partner som pluggat har inte gett mig möjlighet att plugga vidare. 
    Planerar att få mig en ordentlig utbildning efter föräldraledigheten. Pluggar till högskoleprov osv varje kväll och föder om ca 2 veckor. Så inte så långt kvar ändå tills jag kan börja plugga.

De som tycker det är kul att påpeka att jag tjänar dåligt, får inte ut så mycket av det då jag är fullt medveten om det.
    Tack till er andra med seriösa svar på min fråga 🙂

• Mirosen
    Jemp skrev 2023-06-15 07:39:21 följande:
    Fast du har varit både otrevlig och förutsatt att ts ska få det dåligt pga låg fp. 
    Intressant att du förespråkar bidrag istället. 

Vad dina boendekostnader eller lön ligger på är ju helt ointressant i sammanhanget.
    Ja det kommer inte gå någon nöd på oss så, även om man gärna vill ha mer pengar (såklart).
    Sambon tjänar bra och vi har varken lån eller dyra avbetalningar. Hyran är något dyr, men vi tjänar för bra tillsammans för att få bidrag ändå (hört mig för). 
    Själv uppvuxen med ensamstående mamma, så van att inte leva i överflöd 🙂 Jämfört med då är vi "rika".
Svar på tråden Vad får ni ut i föräldrapenning?