• Anonym (Backoffice)

Jobba med backoffice?

Hej! Jag är intresserad av att börja jobba inom back office. Är det någon  här som jobbar inom det? Vad kan man förvänta sig för lön på ett mindre företag? 

• Svar på tråden Jobba med backoffice?
  • Anonym (Abc)

Det beror nog på var man befinner sig. Men 28 på vischan och 38 i Sthlm kanske. 

Så snittet blir väl 33 då kanske.

• Anonym (B)
    Anonym (Abc) skrev 2023-06-12 23:15:00 följande:

Det beror nog på var man befinner sig. Men 28 på vischan och 38 i Sthlm kanske. 

Så snittet blir väl 33 då kanske.

38, vart har du fått det ifrån Tungan ute
    Haha.
  • LFF
    Anonym (Backoffice) skrev 2023-06-12 20:57:24 följande:
    Jobba med backoffice?

Hej! Jag är intresserad av att börja jobba inom back office. Är det någon  här som jobbar inom det? Vad kan man förvänta sig för lön på ett mindre företag? 

Inom vilket område? Att säga "jag vill jobba med back office" är ungefär lika tydligt som när mina barn säger "jag vill bli forskare". 

Är det IT, bank, administration, kundtjänst? 
  • Anonym (Hmmm ....)

Lön är troligen runt 22-24 tror jag. 

• Anonym (Branch)

På ett mindre företag inom värdepappershandel, 50 000+ kr/mån

• Anonym (Abc)
    Anonym (B) skrev 2023-06-13 06:32:24 följande:
    38, vart har du fått det ifrån  // Tungan ute
    Haha.
    Det verkar som du tycker det är för mycket? Eller är det för lite?
  • Anonym (Backoffice)
    LFF skrev 2023-06-13 09:24:20 följande:
    Inom vilket område? Att säga "jag vill jobba med back office" är ungefär lika tydligt som när mina barn säger "jag vill bli forskare". 

Är det IT, bank, administration, kundtjänst? 
    Tänker mig administration/kundtjänst  typ

• Anonym (Jag)

Det beror ju helt på inom vilket område.
    Har jobbat på H&M backoffice och där är lönen samma som för dom på kundtjänsten (konstigt nog..) vilket är ca 23000 kr..

• Anonym (Abc)
    Anonym (Jag) skrev 2023-06-13 23:38:31 följande:

Det beror ju helt på inom vilket område.
    Har jobbat på H&M backoffice och där är lönen samma som för dom på kundtjänsten (konstigt nog..) vilket är ca 23000 kr..

Pratar du nettolön?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Abc) skrev 2023-06-13 23:50:14 följande:
    Pratar du nettolön?
    Brutto månadslön, tyvärr. 
    Med OB så blev det ofta 25000-30000 kr brutto.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Jag) skrev 2023-06-14 00:46:40 följande:
    Brutto månadslön, tyvärr. 
    Med OB så blev det ofta 25000-30000 kr brutto.
    Ob?

Vad gör man på HM backoffice? Och var är man placerad?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Abc) skrev 2023-06-14 05:35:41 följande:
    Ob?

Vad gör man på HM backoffice? Och var är man placerad?
    OB = Obekväm arbetstid . Helger , kvällar osv.

Ja man har hand om dom argaste kunderna ;D , går igenom reklamationer om man godkänner eller ej, hjälper kundtjänsten om dom behöver hjälp med något, tar hand om olika ärenden som dom på kundtjänsten skickat vidare osv.  Deras kontor är i Borås.
  • Tow2Mater

Så med back office menar ni typ administrativt arbete utan direkt kundkontakt.

• Anonym (Nyfiken)

Ja vad innebär jobbet? Har bara hört uttrycket och fått uppfattningen att det är kundärenden man sysslar med. Antar att det inte kräver någon specifik utbildning och då är en lägre lön.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Jag) skrev 2023-06-14 06:44:55 följande:
    OB = Obekväm arbetstid . Helger , kvällar osv.

Ja man har hand om dom argaste kunderna ;D , går igenom reklamationer om man godkänner eller ej, hjälper kundtjänsten om dom behöver hjälp med något, tar hand om olika ärenden som dom på kundtjänsten skickat vidare osv.  Deras kontor är i Borås.
    Ja jag har mest förvånad att arbetet är förlagt på ob-tid. Men man kanske servar kunder på en global marknad och det är därför. Trodde det sköttes lokalt i de olika länderna.

Skrämmande dåligt betalt ändå. Borås är ju inte någon avkrok liksom. Men det är klart, hm vill väl många jobba på och därför godtar man lönen.
  • Anonym (Branch)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2023-06-14 07:32:33 följande:

Ja vad innebär jobbet? Har bara hört uttrycket och fått uppfattningen att det är kundärenden man sysslar med. Antar att det inte kräver någon specifik utbildning och då är en lägre lön.

Beror helt på branch. Kan vara de svåra frågorna och ärenden som front office inte kan lösa. Eller vissa speceilfrågor, reklamtioner tex

Kan också vara att avsluta och adminstrera ordrar som front office gått i mål med.

Eller ta fram offerter, tider, detaljer till front office. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Abc) skrev 2023-06-14 16:34:07 följande:
    Ja jag har mest förvånad att arbetet är förlagt på ob-tid. Men man kanske servar kunder på en global marknad och det är därför. Trodde det sköttes lokalt i de olika länderna.

Skrämmande dåligt betalt ändå. Borås är ju inte någon avkrok liksom. Men det är klart, hm vill väl många jobba på och därför godtar man lönen.
    Det beror på att kundtjänsten är öppen till kl 22 alla dagar om året förutom nyår. 
    Sverige, finland och norges kuntjänst är i Borås. 
    Back office jobbar dessa tider om agenterna på kundtjänsten behöver hjälp under ett samtal till exempel.

Ingångslönen var 25000 kr för några år sedan enligt dom som jobbat där längre så den har sjunkit.
Svar på tråden Jobba med backoffice?