Anonym (Samma) skrev 2023-06-14 11:20:04 följande:
Hej!
Vad skönt att höra att fler har som mig! Jag har haft besvär nu sedan december 2020. För mig är det precis som du beskriver och återkommer varje månad precis innan mens. Jag har fått råd av läkare att smörja med locobase repair, inte raka, inte tvätta med nått typ knappt ens vatten, bomullstrosor, använda mjukt toapapper... Och så har jag provat alla sorters krämer man kan få utskrivet. Jag märker att det blir sämre när jag använder preventivmedel. Jag lever dock på hoppet att så snart jag slutat amma min bebis kunna få en långtidskur fluconazole. Grejen var att jag fick det utskrivet och precis innan jag skyll börja med det blev jag gravid så jag kunde inte ta dem. Förut har det hjälpt och varit borta kanske 2mån när jag fått en sån tablett.
Sexlivet påverkas absolut och det är skitsvårt. Berätta för din partner. Använd ett snällt glidmedel som är oljebaserat. Gör sånt som inte gör ont. Jag har inget bra svar för jag är mitt uppe i detta helvete och det känns som det aldrig tar slut. Vill inte sluta amma heller bara för att kunna ta tabletterna.
Usch :( Vet precis vad du går igenom. Hade svamp i två år. Lagom vid bebisverkstaden, dock så försvinner alla mina problem när jag blir gravid. (Har tom frågat gynekologen om det kan vara så att jag fattas något hormon) Blir också sämre med preventivmedel.
Det jag tänkte när jag läste din text var att undvik trosor så mycket du kan! har inte haft trosor på länge nu för det triggar fram svampen direkt på mig :(
Tips jag fått är att innan ni duschar så smörj in underlivet med babyolja så torkar inte huden ut.
Riktigt helvete med denna svamp.. Fluconazol hjälper ju bara kortvarigt. Har testat typ allt. Mjölksyretabletter kan hjälpa hålla magen stabil. upplever att jag ofta får svamp när magen inte funkar.