• Anonym (Eksemtjejen)

Eksem i underlivet - hur fungerar ert sexliv?

Hej. 

Efter många om och men att det skulle röra sig som en långdragen svampinfektion (men neg odling) säger läkaren nu att jag har (kroniskt?) eksem. Mitt huvudsymtom är rodnad på yttre blygdläppar, sveda och lite klåda runt slidöppning. Svedan och rodnaden kommer och går i intensitet och jag får skov iallafall 2 gånger i månaden där det blir så inflammerat att jag har is mellan benen. Hur får ni detta att fungera med sex? Har nyligen träffat en kille men känns så psykiskt påfrestande att bara känna att jag kan ha sex de dagar det känns lite bättre. Kör ni på ändå trots sveda och klåda? Speciellt när det är runt slidöppningen. Har inga sår eller liknande. 

Vill heller inte använda kortison då jag vet att det ändå kommer tillbaka igen efter kurerna?. Hur gör ni andra? Finns det någon som mig? 

• Svar på tråden Eksem i underlivet - hur fungerar ert sexliv?
  • Anonym (Erfaren_man)
    Sluta använda tvätt- och sköljmedel med parfym när du tvättar underkläder. 
  • anonym 254

Hej!

Tråkigt att läsa att du har såna besvär. 

Jag har både eksem i underlivet och återkommande svamp, och otroligt känsligt underliv. Jag smörjer med Locobase repair, en tjock och mjukgörande som gör under! Du kan smörja när som på dagen. Jag brukar köra med mjukgörande under dagen och när jag behöver använda kortison smörjer jag på kvällen innan säng, i max 2 veckor, sen trappa ner till vart tredje dag i en vecka. 

Har inte sex när jag behöver kortison, men annars funkar det för mig att ha sex. Smörj varje dag så spricker inte huden. 

Hoppas det hjälpte något. 

• Anonym (Samma)

Hej! 

Vad skönt att höra att fler har som mig! Jag har haft besvär nu sedan december 2020. För mig är det precis som du beskriver och återkommer varje månad precis innan mens. Jag har fått råd av läkare att smörja med locobase repair, inte raka, inte tvätta med nått typ knappt ens vatten, bomullstrosor, använda mjukt toapapper... Och så har jag provat alla sorters krämer man kan få utskrivet. Jag märker att det blir sämre när jag använder preventivmedel. Jag lever dock på hoppet att så snart jag slutat amma min bebis kunna få en långtidskur fluconazole. Grejen var att jag fick det utskrivet och precis innan jag skyll börja med det blev jag gravid så jag kunde inte ta dem. Förut har det hjälpt och varit borta kanske 2mån när jag fått en sån tablett. 

Sexlivet påverkas absolut och det är skitsvårt. Berätta för din partner. Använd ett snällt glidmedel som är oljebaserat. Gör sånt som inte gör ont. Jag har inget bra svar för jag är mitt uppe i detta helvete och det känns som det aldrig tar slut. Vill inte sluta amma heller bara för att kunna ta tabletterna. 

• anonym 254
    Anonym (Samma) skrev 2023-06-14 11:20:04 följande:

Hej! 

Vad skönt att höra att fler har som mig! Jag har haft besvär nu sedan december 2020. För mig är det precis som du beskriver och återkommer varje månad precis innan mens. Jag har fått råd av läkare att smörja med locobase repair, inte raka, inte tvätta med nått typ knappt ens vatten, bomullstrosor, använda mjukt toapapper... Och så har jag provat alla sorters krämer man kan få utskrivet. Jag märker att det blir sämre när jag använder preventivmedel. Jag lever dock på hoppet att så snart jag slutat amma min bebis kunna få en långtidskur fluconazole. Grejen var att jag fick det utskrivet och precis innan jag skyll börja med det blev jag gravid så jag kunde inte ta dem. Förut har det hjälpt och varit borta kanske 2mån när jag fått en sån tablett. 

Sexlivet påverkas absolut och det är skitsvårt. Berätta för din partner. Använd ett snällt glidmedel som är oljebaserat. Gör sånt som inte gör ont. Jag har inget bra svar för jag är mitt uppe i detta helvete och det känns som det aldrig tar slut. Vill inte sluta amma heller bara för att kunna ta tabletterna. 

Usch :( Vet precis vad du går igenom. Hade svamp i två år. Lagom vid bebisverkstaden, dock så försvinner alla mina problem när jag blir gravid. (Har tom frågat gynekologen om det kan vara så att jag fattas något hormon) Blir också sämre med preventivmedel. 

Det jag tänkte när jag läste din text var att undvik trosor så mycket du kan! har inte haft trosor på länge nu för det triggar fram svampen direkt på mig :( 

Tips jag fått är att innan ni duschar så smörj in underlivet med babyolja så torkar inte huden ut.

Riktigt helvete med denna svamp.. Fluconazol hjälper ju bara kortvarigt. Har testat typ allt. Mjölksyretabletter kan hjälpa hålla magen stabil. upplever att jag ofta får svamp när magen inte funkar. 

• Anonym (Samma)
    anonym 254 skrev 2023-06-14 20:27:02 följande:

Usch :( Vet precis vad du går igenom. Hade svamp i två år. Lagom vid bebisverkstaden, dock så försvinner alla mina problem när jag blir gravid. (Har tom frågat gynekologen om det kan vara så att jag fattas något hormon) Blir också sämre med preventivmedel. 

Det jag tänkte när jag läste din text var att undvik trosor så mycket du kan! har inte haft trosor på länge nu för det triggar fram svampen direkt på mig :( 

Tips jag fått är att innan ni duschar så smörj in underlivet med babyolja så torkar inte huden ut.

Riktigt helvete med denna svamp.. Fluconazol hjälper ju bara kortvarigt. Har testat typ allt. Mjölksyretabletter kan hjälpa hålla magen stabil. upplever att jag ofta får svamp när magen inte funkar. 

Har du testat kuren med fluconazole i typ ett halvår? Jag skulle precis börja det men som sagt det får vänta.. En annan sak jag funderade över igår var att det var väldigt mycket bättre när jag inte åt socker i 3månader. Det kanske också har nån konstig påverkan. Sex triggar också för mig, all form av beröring egentligen. Så kanske trosfritt funkar men jag upplever att det inte är bekvämt och kläderna blir så smutsiga direkt. Jag tänkte prova sockerfritt igen några månader och se vad som händer. 
  • anonym 254

Finns ju Candida dieten, där man plockar bort stort sätt all form av kolhydrater (socker) och har själv gjort i olika perioder och upplever att de rensar ut kroppen och att svampen försvinner. 

"Candida är ett släkte jästsvampar som finns naturligt i vår tarmflora. Vanligast är Candida albicans som finns hos en majoritet av alla friska människor. När den förekommer i normala mängder hjälper den matsmältningen. Om tarmfloran däremot är obalanserad kan den här opportunistiska svampen ta chansen att sprida sig och bli riktigt besvärlig i hela kroppen."  www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/candida-den-lomska-jastsvampen

Så kanske något att testa. 

Tråkigt bara att behöva undvika glass hela sommaren ;) 

Anonym (Samma) skrev 2023-06-15 10:12:03 följande:
    Har du testat kuren med fluconazole i typ ett halvår? Jag skulle precis börja det men som sagt det får vänta.. En annan sak jag funderade över igår var att det var väldigt mycket bättre när jag inte åt socker i 3månader. Det kanske också har nån konstig påverkan. Sex triggar också för mig, all form av beröring egentligen. Så kanske trosfritt funkar men jag upplever att det inte är bekvämt och kläderna blir så smutsiga direkt. Jag tänkte prova sockerfritt igen några månader och se vad som händer. 
Svar på tråden Eksem i underlivet - hur fungerar ert sexliv?