• Anonym (Hennk)

    Informationsplikt barn

    Lång historia kort, mamman till mina barn blir irriterad om jag frågar hur veckan varit med barnen, om de hittat på nånting. Säger att hon inte har någon informationsplikt och att jag ska skita i vad de gör.

    Hur mycket har jag rätt att veta egentligen? Om de lämnar landet och åker till Thailand tex, har jag rätt att veta sånt eller ska jag bara förutsätta att de ev finns i Sverige?

    Om de åker in på akuten eller blir inlagd. Hur stor rätt har man att få veta?

    Hon berättar inte om det varit nånting i skolan av vikt, om de fått typ vaccin. Ena kom hem med ett stort blåmärke på ryggen. Mamman sa inget, var storasyster som då berättade att han ramlat från en klätterställning.

    Kan dra massa exempel men jag undrar ju mer vad man har rätt till att få veta. 

  • Svar på tråden Informationsplikt barn
  • Anonym (Q)

    Du kan väl prata själv med dina barn, fråga hur veckan varit för barnen?

    Formellt har hon nog ingen informationsplikt, även om jag tycker att t ex resor eller sjukhusvistelse ingår i det man berättar. 

  • Anonym (Hennk)
    Anonym (Q) skrev 2023-06-14 11:17:10 följande:

    Du kan väl prata själv med dina barn, fråga hur veckan varit för barnen?

    Formellt har hon nog ingen informationsplikt, även om jag tycker att t ex resor eller sjukhusvistelse ingår i det man berättar. 


    Är ju det jag gör, och får veta saker ifrån. Ofta väldigt relevanta saker som jag tycker mamman mycket väl hade kunnat berätta. 
  • Spucks

    Nu vet jag inte vad lagen säger, men som mamma tänker jag så: jag hade absolut inte sett något behov att berätta hur veckan varit, om det inte varit något särskilt. Och jag hade säkert inte berättat om varenda liten olycka som barn råkar ut för jämt, som bara leder till lite blod eller blåmärken. Jag hade berättat om det vore något allvarligt, som ett brutet ben eller en hjärnskakning, och då hade jag skickat ett meddelande nästan direkt. Det är ju också fint för barnet om pappan ringer och pratar lite med barnet när sånt händer.
    Om jag är ensam ansvarig för rutin v
    årdgrejer som vaccinationer, hade jag inte heller sett anledning att berätta varje gång, om det inte är av relevans för pappan. Av relevans anser jag då att det är om barnet kommer till pappan strax efter vaccinationen, för de kan ju få feber av det och då borde ju pappan veta att det blev vaccinerad.
    Resor hade jag berättat om, innan resan. 

  • Anonym (får)
    Anonym (Hennk) skrev 2023-06-14 10:56:28 följande:
    Informationsplikt barn

    Lång historia kort, mamman till mina barn blir irriterad om jag frågar hur veckan varit med barnen, om de hittat på nånting. Säger att hon inte har någon informationsplikt och att jag ska skita i vad de gör.

    Hur mycket har jag rätt att veta egentligen? Om de lämnar landet och åker till Thailand tex, har jag rätt att veta sånt eller ska jag bara förutsätta att de ev finns i Sverige?

    Om de åker in på akuten eller blir inlagd. Hur stor rätt har man att få veta?

    Hon berättar inte om det varit nånting i skolan av vikt, om de fått typ vaccin. Ena kom hem med ett stort blåmärke på ryggen. Mamman sa inget, var storasyster som då berättade att han ramlat från en klätterställning.

    Kan dra massa exempel men jag undrar ju mer vad man har rätt till att få veta. 


    Får du ingen egen information från vården och skolan? Om det typ är vaccinering i skolan så går det väl ut information till föräldrarna om det i god tid? Samma med besök i vården, man kan se till att kallelser och SMS går till båda föräldrarna.

    Akutbesök och inläggning på sjukhus bör du få veta om samt utomlandsresor.

    Övrig info tycker jag inte att man behöver delge i minsta detalj, i synnerhet inte om det är skolbarn om faktiskt kan berätta själva. Och barnen kanske inte heller tycker att det är nåt att berätta, om vaccin, ramlat eller liknande. 
  • Anonym (Hennk)

    Är just det där med vaccination och vårdbesök. Båda går ju på kontroller för viss ärftlig sjukdom, vi har ju varit med båda fram till pandemin då blev det förbjudet. Då har vi alltid pratat om det i telefon eller i soffan på kvällen.

    Är just det där med vaccin också, eller sånt som om de är typ sjuka och är hemma från skolan nära inpå nan jag ska ta dem. Har man suttit och planerat att kanske åka och bada i helgen och så lämnar mamman två febriga barn på fredag eftermiddag, inte så att man jublar. 

    Som sagt, jag hade tyckt det underlättade att få nån slags information då och då. Jag var väldigt givmild i början och berättade, skickade bilder och hade mig. hon har aldrig skickat bilder, det man ser är det som dyker upp på hennes sociala medier.

  • Anonym (får)
    Anonym (Hennk) skrev 2023-06-14 11:59:01 följande:

    Är just det där med vaccination och vårdbesök. Båda går ju på kontroller för viss ärftlig sjukdom, vi har ju varit med båda fram till pandemin då blev det förbjudet. Då har vi alltid pratat om det i telefon eller i soffan på kvällen.

    Är just det där med vaccin också, eller sånt som om de är typ sjuka och är hemma från skolan nära inpå nan jag ska ta dem. Har man suttit och planerat att kanske åka och bada i helgen och så lämnar mamman två febriga barn på fredag eftermiddag, inte så att man jublar. 

    Som sagt, jag hade tyckt det underlättade att få nån slags information då och då. Jag var väldigt givmild i början och berättade, skickade bilder och hade mig. hon har aldrig skickat bilder, det man ser är det som dyker upp på hennes sociala medier.


    Nu får ju båda föräldrarna vara med på vårdbesök igen, sen ganska länge faktiskt. Och du kan ju ta vissa besök, om de ligger på dina veckor så kan du hålla dig informerad. 

    Och info om vaccin eller sjukor vore kanske rimligt, men är ju ovanligt att man får feber av de vacciner man vanligen får i skolan? Och sjuk kan man ju bli när som helst, så ändrade planer kan ju inte vara något nytt för dig som förälder?

    Och varför är du inte informerad från skolan om att barnen ska vaccineras? Har du inte skolans informationsbrev - se genast till att du får tillgång till dem annars. Det är din skyldighet att ta del av den information som skolan ger. 

    Berättar du tillbaka vad som hänt under dina veckor när de går tillbaka till mamman? För om du börjar så kanske hon tar efter och ger lite mer info.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hennk) skrev 2023-06-14 11:59:01 följande:

    Är just det där med vaccination och vårdbesök. Båda går ju på kontroller för viss ärftlig sjukdom, vi har ju varit med båda fram till pandemin då blev det förbjudet. Då har vi alltid pratat om det i telefon eller i soffan på kvällen.

    Är just det där med vaccin också, eller sånt som om de är typ sjuka och är hemma från skolan nära inpå nan jag ska ta dem. Har man suttit och planerat att kanske åka och bada i helgen och så lämnar mamman två febriga barn på fredag eftermiddag, inte så att man jublar. 

    Som sagt, jag hade tyckt det underlättade att få nån slags information då och då. Jag var väldigt givmild i början och berättade, skickade bilder och hade mig. hon har aldrig skickat bilder, det man ser är det som dyker upp på hennes sociala medier.


    Varför får du inte information direkt från vården? Är barnen över 13? Om inte så kan du logga in och agera för barn och uppdatera dina uppgifter så att du får alla aviseringar.

  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2023-06-14 12:14:11 följande:

    Varför får du inte information direkt från vården? Är barnen över 13? Om inte så kan du logga in och agera för barn och uppdatera dina uppgifter så att du får alla aviseringar.


    Glömde svara på frågan. Såvitt jag vet finns ingen plikt att informera den andra föräldern om något alls  Däremot är det ditt ansvar som förälder att se till att själv hålla dig informerad.
  • Anonym (mvh)

    Se till att all information från skolan kommer även till dig, kontakta skolan och be om detta. Samt be om att de informerar dig om barnen har slagit sig eller om något annat av vikt händer.

    Du kan gå in i dina barns 1177 och läsa allt, gör detta regelbundet. Det har man rätt till tills barnen är 13 år gamla. 

    För övrigt kan du ju fråga barnen själva om hur veckan har varit. Ju äldre de blir, desto lättare blir det! 

Svar på tråden Informationsplikt barn