-
( Kostad BRÖLLOP)Av nyfikenhet undrar jag hur mycket ni betalade för ert bröllop då inklusive mat, lokal, antal gäster m.m.Jag och min partner vill gifta oss inom ett år och undrar vad kostnaderna kan ligga på med allt. Vi har tänkt att bjuda runt 100 gäster.😅Kan man göra vissa saker själv? Skulle vara skönt att få ett hum om vad de kan kosta. Vi vill absolut inte lägga över 100.000 kr. Kan de va svårt?
-
Svar på tråden Bröllop kostnad?
-
100 gäster skulle jag inte få ihop till min begravning, ens om det vore fri bar!! 😄
Klart man kan laga mat, tårta etc till 100 pers själv om man vill och är duktig på det! Lokaler finns säkert någon loge eller så som en bonde hyr ut billigt, som man gör i ordning och storstädar efteråt! -
Det som vanligtivs driver kostnaden mest är mat och dryck för gäster. Blir lätt 500 kr/person, dvs 50 000 kr i ert fall. Hur hade ni tänkt ordna mat och dryckAnonym (Bride) skrev 2023-06-14 16:21:52 följande:Bröllop kostnad?( Kostad BRÖLLOP)Av nyfikenhet undrar jag hur mycket ni betalade för ert bröllop då inklusive mat, lokal, antal gäster m.m.Jag och min partner vill gifta oss inom ett år och undrar vad kostnaderna kan ligga på med allt. Vi har tänkt att bjuda runt 100 gäster.😅Kan man göra vissa saker själv? Skulle vara skönt att få ett hum om vad de kan kosta. Vi vill absolut inte lägga över 100.000 kr. Kan de va svårt?
Sen är det bara att börja plussa
Kläder
Ring
Boende
Musik
Kyrka
Bröllopsresa
Trycksaker och utskick -
Man måste inte ha mat och dryck utan man kan skriva att gäster får äta innan i inbjudan.
-
Bröllop kostar väldigt olika beroende på vilken typ av fest du tänker dig, vad saker kostar där du bor och vilka "krav" du själv och andra involverade har.
Redan i ditt 100 gäster för under 100 000 har du ju satt vissa förutsättningar. Så kan du inte köpa ringar för 8 000 och hyra lokal för 25 000 och kläder för 25 000 och champagne och sprit för 50 000. Där och då har du ju sprängt budget redan utan mat, personal, blommor, foton, transport och fotografering!
Man kan göra mycket "själv" men du kan ju knappast servera gästerna, eller duka och göra all mat..... Iallafall inte om du tänker 100 pers!
Vi valde bort saker, såsom släkt och hade "bara" de närmaste och vänner sen på fest. Och festen var av enklare slag utan massa fri sprit. Eller kuvertavgift.
Vad det kostade strax efter millennieskiftet är irrelevant. Guldet var billigare, så även mat och blommor. Likaså våra övriga vanor och vännernas budget.
-
Vi gifte oss dagtid i trädgården hemma med präst och våra närmaste, totalt 30 personer. Syskon med respektive, syskonbarn, föräldrar, och två kompispar.
Vi kunde låna ett jättestort partytält, golv och stolar+bord genom villaföreningen som vi satte upp själva.
Skippade förrätt, bjöd på oxfile och potatisgratäng, sallad o hembakt bröd. Lagade maten själv men hade hjälp att plocka fram av några i familjen när det var dags.
Givetvis tårta, trevånings som vi beställde från ett bageri och kunde hyra ställningen därifrån.
Vi bjöd på ett glas bubbel vid ankomsten, rosévin, läsk och bubbelvatten.
Brudbukett och buketter till tre döttrar beställde jag själv från blombutiken och hämtade tidigt på morgonen.
Nu är det 10 år sedan vi gifte oss, men kostnad på
ungefär:
Brudklänning, skor: 4000kr
Klänningar och skor till våra tre döttrar 3000kr
Brudbukett och till brudnäbbar: 1000kr
Skjorta/kavaj/byxor/slips brudgum 2500kr
Ring 8000kr
Tårta 1500kr
Mat 4000kr
Bubbel, vin: 700kr, många körde bil och drack alkoholfritt.
Så ungefär 24 000 kostade vårt bröllop. Sen tillkommer dukar (köpte vita lakan på Ikea) lite billiga vaser från Ikea, rosor på borden, mm. Så några hundralappar till. Dukade med min morse gamla fina servis och lånade en i samma still från makens mamma, silverbestick till det.
På natten åkte vi på bröllopsresa till USA. För oss ett mycket lyckat bröllop. Det går att komma undan lite billigare men ändå få ett fint bröllop. -
Mitt första bröllop med 70 gäster i bygdegård, kyrka, hyrd klänning och frack, brudbukett, ringar, fotograf, smörgåstårta och bröllopstårta,... Ca 35-40.000
Mitt andra bröllop var också kyrka. Begagnad omsydd brudklänning (min mamma sydde om), köpt kostym, fotograf, 35 gäster på restaurang (2-rätters), vinbål, bröllopstårta, 7 sorters kakor och kaffe hemma, hotellnatt.. Vi gjorde mycket själva. Ca 10.000