• Anonym (Vad fin du är)

Utseende. Du är så fin.

Jag är trött på allt handlar om utseende. Man ser ofta när kvinnor lagt upp en bild. Kommentarer som "du är så fin". Ja, du är fin. Många tycker det, så du är nu en bättre människa.
    Jag har också fått komplimanger från kvinnor, trots att jag är man. Men oftare så har det varit negativa kommentarer.
    Jag vill inte höra ett enda ord till om mitt utseende, oavsett om det är en komplimang. Jag har inga bra associationer till det, och känner istället en stor press att jag måste vara fin alltid. När jag var ung så var jag starkare och snabbare än vad jag är nu, och jag kan aldrig bli så igen. Men det var inte tillräckligt. Kvinnor klankade ändå ner på min kropp, det var aldrig bra.
    Så jag vill aldrig mer höra nåt om hur jag ser ut.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-15 10:23
    Lite exempel på kommentarer som kvinnor får.

Snygging
    Snygg
    Vad vacker du är
    Vackraste du
    Så fin
    Pangbrud du
    Daaaaamn grl
    Vacker som en dröm
    Så jäkla snygg
    Ooh la la
    Nice
    Wow
    Hur kan du va så snygg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-15 10:29
    Och jag är inte avundsjuk på kvinnor. Jag förstår att det är roligt för kvinnor att få höra sånt, speciellt om de lagt ner tid och pengar på utseendet. Kvinnor är fina.
    Men jag tycker att kvinnor kan tänka ett steg längre och behöver inte klanka ner på mäns utseende bara för det. Säg hellre nåt positivt om hur han är som person.

• Svar på tråden Utseende. Du är så fin.
  • Anonym (Igen)

Hej Kaffedraken! Skuille inte du sluta skapa trådar för att du mår dåligt då. Väldigt många tar ju chansen att driva med dig och vara dumma.

• Anonym (Vad fin du är)
    Anonym (Igen) skrev 2023-06-15 10:14:51 följande:

Hej Kaffedraken! Skuille inte du sluta skapa trådar för att du mår dåligt då. Väldigt många tar ju chansen att driva med dig och vara dumma.

Jo, jag försökte vara positiv men man får skit ändå. Ja, men det gör inget. De får roa sig bäst de vill.
  • Anonym (jusr)
    Anonym (Vad fin du är) skrev 2023-06-15 10:10:55 följande:
    Utseende. Du är så fin.

Jag är trött på allt handlar om utseende. Man ser ofta när kvinnor lagt upp en bild. Kommentarer som "du är så fin". Ja, du är fin. Många tycker det, så du är nu en bättre människa.
    Jag har också fått komplimanger från kvinnor, trots att jag är man. Men oftare så har det varit negativa kommentarer.
    Jag vill inte höra ett enda ord till om mitt utseende, oavsett om det är en komplimang. Jag har inga bra associationer till det, och känner istället en stor press att jag måste vara fin alltid. När jag var ung så var jag starkare och snabbare än vad jag är nu, och jag kan aldrig bli så igen. Men det var inte tillräckligt. Kvinnor klankade ändå ner på min kropp, det var aldrig bra.
    Så jag vill aldrig mer höra nåt om hur jag ser ut.

Just en bild kommer ju ganska osökt att handla om just utseendet. Däremot kan en person få komplimanger om andra egenskaper, men inte just i samband med att man lägger upp en bild. 

Vill man ha kommentarer om annat så kan man strunta i att lägga upp en bild, skriva något bara. 
  • Fiona M

Jag ger sällan utseendekomplimanger.
    Jag kan absolut kalla ngn fin (men då menar jag hela personen), och jag kan uppmärksamma detaljer (cool sminkning, nya skor, vackert halsband etc), men utseende i sig känns onödigt.
    Gillar inte heller att få såna komplimanger, kopplat till uppväxt.

Men det här att du mår dåligt över att andra får det -vad påverkar det dig? 

• Anonym (Allt handlar inte om dig!)

Så larvigt av dig, vad har du med vad andra säger till varandra?
    Om en kvinna säger till en annan kvinna vad fin du är i din nya frisyr, vad snygg du är i den klänningen osv, vad har det med dig att göra överhuvudtaget?
    Hur kommer du ens in i bilden?
    Så andra får inte säga positiva saker till varandra för om du råkar höra det blir du irriterad? 
    En kvinna får inte skriva till en annan kvinna positiva saker för du tar illa upp?
    Vad har du med att göra vad dom skriver till varandra överhuvudtaget? Varför läser du deras kommentarer och blir irriterad?

Du ska inte lägga dig i vad andra säger och skriver till varandra.

Naturligtvis är det skillnad på vad folk säger till dig, då är det ju självklart att man reagerar, men om du får positiva komplimanger är det fånigt att bli upprörd över det, har ska en person som vill ge dig en positiv komplimang veta att du inte vill ha det, den personen vill ju bara vara snäll.
    Däremot är det ju inte ok med negativa kommentarer förstås.

Men nej kvinnor går inte runt och kommenterar mäns utseende hur som helst, varför ska just kvinnor tänka på att inte ge negativa kommentarer?
    Är det ok om män ger negativa kommentarer tycker du?

Du har råkat ut för kvinnor som kommenterat din kropp men det är inte vanligt att kvinnor kommenterar mäns kroppar hur som helst och heller inte mer än män kommenterar kvinnors kroppar..

De flesta håller inte på och kommenterar folk kroppar överhuvudtaget, varken män eller kvinnor. Dina upplevelser är givetvis bara att beklaga men det speglar ju inte hur andra beter sig. Det är inte vanligt.

• Anonym (Jgkf)

Jag tycker om att få höra att jag är fin av någon då jag inte har det största självförtroendet. Komplimanger får mig glad. 

Jag tycker det är bra med alla former av komplimanger men det ska inte gå till överdrift, som atr lägga upp bilder ständigt och få ett bekräftelsebehov 

• Anonym (Så märkligt)

Det är lite märkligt att du tar  komplimanger mellan kvinnor negativt och som angrepp  på dig och mycket märkligt att du scannar olika forum och minns vad som skrivs. 
    Som du reagerar gör inte gemene man. När ska du ta till dig att din sanning inte är övrigas? 

• Anonym (Kvinne)

Jag vill ha positiva kommentarer från bekanta ibland, men inget överdrivet eller fejk. Det vill väl alla?

Dejtar jag så vill jag att mannen ger mig någon positiv komplimang både på både utseende och på mig som person, får jag inte det så antar jag att han faktiskt inte är attraherad eller gillar mig på rätt sätt (detta då jag råkat ut för några män som sagt en del elaka saker just om mitt utseende och jag antar att de bara dejtat mig i brist på annat så då avslutar jag hellre.

• Anonym (Så märkligt)
    Anonym (Vad fin du är) skrev 2023-06-15 10:10:55 följande:

Men jag tycker att kvinnor kan tänka ett steg längre och behöver inte klanka ner på mäns utseende bara för det. Säg hellre nåt positivt om hur han är som person.

Du säger att det är kommentarer mellan kvinnor. 
    Var kom män  in i bilden? Var kom du in i bilden? 
    Varför tror du  dessa kvinnor klagar och kritiserar  mäns utseende bara för att de komplimerar kvinnor?  Eller på dig för du tar bevisligen detta personligt. 

Jag sa till min väninna i går att hon har så fina ögon.  Blir du ledsen för det? 

Jag personligen uppskattar inte påpekande om utseende, det får jag på jobbet och både positivt och negativt. Sexuella anspelningar från män är vanligt och alla har ingen demens att skylla på.
  • Anonym (Vad fin du är)
    Anonym (Kvinne) skrev 2023-06-15 11:09:56 följande:

Jag vill ha positiva kommentarer från bekanta ibland, men inget överdrivet eller fejk. Det vill väl alla?

Dejtar jag så vill jag att mannen ger mig någon positiv komplimang både på både utseende och på mig som person, får jag inte det så antar jag att han faktiskt inte är attraherad eller gillar mig på rätt sätt (detta då jag råkat ut för några män som sagt en del elaka saker just om mitt utseende och jag antar att de bara dejtat mig i brist på annat så då avslutar jag hellre.

Ja, om en kvinna gillar mig så är det kul om hon säger nåt positivt om mig som hon gillar, som inte handlar om utseendet. Om hon skulle vilja vara med mig så visar hon nog ändå att hon är attraherad utan att hon måste säga nåt om mitt utseende, kroppen t ex. Jag tror kvinnor oftare vill höra komplimanger om utseendet.
Svar på tråden Utseende. Du är så fin.