• Anonym (J)

Juice

Dricker ni juice varje morgon?
    Jag är uppväxt med det och har aldrig tänkt på att det skulle vara dåligt. Inte äpple utan apelsinjuice. 

Men har upptäckt att det inte är bra för tänderna? 

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Juice
  • Anonym (Jenny)

Japp, jag dricker ett glas apelsinjuice varje morgon och har inga problem med varken tänder eller vikt. Tycker att det är gott och fräscht. 

• Anonym (Te)
    Anonym (Suck) skrev 2023-06-15 17:46:53 följande:

Juice innehåller även en massa bra vitaminer så nej det är inte dåligt bara för kalorierna och socker.
    kroppen mår bra av sånt så drick du men borsta tänderna efter.

är du överviktig så är det kanske bättre och äta en frukt så du får i dig fiberna och lite mer mättande kalorier. Men om du är sund och välmående är det bara nyttigt (om du köper bra färsk juice och inte massa koncentrat).

Nja, borsta INTE tänderna efteråt, skulle jag säga. Vänta någon timme minst, för tänderna är sköra på ytan efter kontakt med den sura josen. 
  • Anonym (Te)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-15 19:03:45 följande:

Japp, jag dricker ett glas apelsinjuice varje morgon och har inga problem med varken tänder eller vikt. Tycker att det är gott och fräscht. 

Man får inte karies av josen så länge man sköter sin munhygien, utan emaljen fräts ner (särskilt om man borstar dem inte så lång stund efteråt). Problemen kan komma när du blir äldre då emaljen hunnit bli tunn. Läsk har samma effekt. 

• Anonym (tero)

Nej men ett glas med pressad citron och en halv tesked salt.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Te) skrev 2023-06-15 20:08:34 följande:

Man får inte karies av josen så länge man sköter sin munhygien, utan emaljen fräts ner (särskilt om man borstar dem inte så lång stund efteråt). Problemen kan komma när du blir äldre då emaljen hunnit bli tunn. Läsk har samma effekt. 

Bara en fråga, men borde inte det att äta en frukt ha precis samma effekt på tänderna som att dricka ett glas juice? Jag inser att en hel frukt är betydligt nyttigare med fibrer och allt annat nyttigt, men jag menar enbart med hänsyn till tänderna.

Att äta en apelsin skulle väl även ta längre tid än att dricka ett glas juice och därför exponera tänderna under längre tid?

Läsk dricker jag inte ...
  • Anonym (Te)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-15 20:15:10 följande:
    Bara en fråga, men borde inte det att äta en frukt ha precis samma effekt på tänderna som att dricka ett glas juice? Jag inser att en hel frukt är betydligt nyttigare med fibrer och allt annat nyttigt, men jag menar enbart med hänsyn till tänderna.

Att äta en apelsin skulle väl även ta längre tid än att dricka ett glas juice och därför exponera tänderna under längre tid?

Läsk dricker jag inte ...
    Japp, frukt har samma effekt. Ligger på ca pH 3, yoghurt ca 4 upptäckte jag nu, och det äter jag varje morgon?

Vad jag har förstått är det att borsta tänderna strax efteråt som är det som sliter. Emaljen luckras upp av syran/syrligheten och blir ömtålig. Efter ett tag stabiliseras pH i munnen av saliven och då är emaljen fit for fight igen. Som ngn skrev kan man skona tänderna en hel del genom att dricka med sugrör. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Te) skrev 2023-06-15 20:04:25 följande:
    Nja, borsta INTE tänderna efteråt, skulle jag säga. Vänta någon timme minst, för tänderna är sköra på ytan efter kontakt med den sura josen. 
    Om man sköljer munnen med vatten då innan man borstar?
  • Anonym (Te)
    Tow2Mater skrev 2023-06-15 20:42:24 följande:
    Om man sköljer munnen med vatten då innan man borstar?
    Jag har också funderat på det. Det borde ju hjälpa lite. 
  • Mandel

Alldeles för sött och massa onödiga kolhydrater. 

Mer lyx vid hotellfrukost än till vardags.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Juice