Eurydike skrev 2023-06-16 23:57:07 följande:
Hej!
Först och främst vill jag beklaga att du mår dåligt och har haft det svårt! Jag vet inte vad du har gått igenom, men du förtjänar att vara lycklig och må bra. Tyvärr kan vi, precis som du säger, inte styra över allt som händer i våra liv. Det enda vi kan styra över är hur vi hanterar det.
Det första jag brukar ge som råd är att stryka självmord från listan. Jag vet inte om du tänker i de banorna, men själva tanken i sig är deprimerande och leder inte framåt. Så vad kan du göra då?
Gå i terapi. Att prata om jobbiga saker som hänt hjälper för vissa, men inte för andra. Oavsett så kan det vara värt ett försök.
Realitetsanpassning. Du tar in och accepterar vad som hänt och att du inte kan påverka det. Sedan försöker du förhålla dig till det.
Triggers och glimmers. Om man har varit med om traumatiska händelser kan det finnas vissa saker, människor och platser som triggar ens dåliga mående. Vissa triggers kan man undvika, andra inte. Motsatsen till triggers är glimmers. Saker, människor och platser som får en att må bra. Till exempel att ta ett varmt bad, gå en promenad, läsa en bra bok, träffa en kompis eller gosa med ett husdjur.
Jag jobbar själv mycket med att blockera jobbiga tankar. Många av mina traumatiska minnen spelas upp som en film, alldeles ofrivilligt, utan att jag kan styra över det. Men jag kan avbryta filmen och blockera tankarna genom att tänka ?tänk inte på det? och sysselsätta mig med någonting annat.
Det var några konkreta tips!
Kämpa på, trots att livet är tufft 🌸
Ursäkta att jag kapar TS tråd...
Men det är inte så lätt att släppa tanken på självmord, speciellt när ens liv är hopplöst.
Mitt liv är hopplöst. Jag har blivit mobbad i hela mitt liv, på högstadiet, gymnasiet, i staden där jag bor, och på psykiatriboendet(jag som aldrig ens ville flytta dit) där jag är nu.
Samt jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp under flera års tid i barndomen av en släkting. Plus att jag är långtidsarbetslös.
Jag har inte direkt en bra framtid framför mig. Vad har jag att se fram emot? Att bli förtidspensionär, och att ha ingenting på dagarna att göra?
Jag är dessutom socialt isolerad. Inga vänner, och jag kommer aldrig bilda familj och gifta mig då jag aldrig blivit kär.