• Anonym (ABC)

Hur orka med livet? Tips?

Det har hänt så mycket hemskt i mitt liv. Jag är helt slut.
    Jag orkar inte mer.

Vad kan göras för att hantera motgångar på ett bra sätt? Jag kan ju tyvärr inte kontrollera vad som händer (helt), men jag måste ju genomlida livet.
    Så hur ska jag hantera det? 

Tips? Någon som haft mycket ångest och på något sätt vänt livet? 

• Svar på tråden Hur orka med livet? Tips?
  • Eurydike

Hej!

Först och främst vill jag beklaga att du mår dåligt och har haft det svårt! Jag vet inte vad du har gått igenom, men du förtjänar att vara lycklig och må bra. Tyvärr kan vi, precis som du säger, inte styra över allt som händer i våra liv. Det enda vi kan styra över är hur vi hanterar det.

Det första jag brukar ge som råd är att stryka självmord från listan. Jag vet inte om du tänker i de banorna, men själva tanken i sig är deprimerande och leder inte framåt. Så vad kan du göra då?

Gå i terapi. Att prata om jobbiga saker som hänt hjälper för vissa, men inte för andra. Oavsett så kan det vara värt ett försök.

Realitetsanpassning. Du tar in och accepterar vad som hänt och att du inte kan påverka det. Sedan försöker du förhålla dig till det.

Triggers och glimmers. Om man har varit med om traumatiska händelser kan det finnas vissa saker, människor och platser som triggar ens dåliga mående. Vissa triggers kan man undvika, andra inte. Motsatsen till triggers är glimmers. Saker, människor och platser som får en att må bra. Till exempel att ta ett varmt bad, gå en promenad, läsa en bra bok, träffa en kompis eller gosa med ett husdjur.

Jag jobbar själv mycket med att blockera jobbiga tankar. Många av mina traumatiska minnen spelas upp som en film, alldeles ofrivilligt, utan att jag kan styra över det. Men jag kan avbryta filmen och blockera tankarna genom att tänka ?tänk inte på det? och sysselsätta mig med någonting annat.

Det var några konkreta tips!

Kämpa på, trots att livet är tufft 🌸

• beli

Vill bara säga att wow, vilka fina tips! De hjälper säkert fler än TS.

Eurydike skrev 2023-06-16 23:57:07 följande:

Hej!

Först och främst vill jag beklaga att du mår dåligt och har haft det svårt! Jag vet inte vad du har gått igenom, men du förtjänar att vara lycklig och må bra. Tyvärr kan vi, precis som du säger, inte styra över allt som händer i våra liv. Det enda vi kan styra över är hur vi hanterar det.

Det första jag brukar ge som råd är att stryka självmord från listan. Jag vet inte om du tänker i de banorna, men själva tanken i sig är deprimerande och leder inte framåt. Så vad kan du göra då?

Gå i terapi. Att prata om jobbiga saker som hänt hjälper för vissa, men inte för andra. Oavsett så kan det vara värt ett försök.

Realitetsanpassning. Du tar in och accepterar vad som hänt och att du inte kan påverka det. Sedan försöker du förhålla dig till det.

Triggers och glimmers. Om man har varit med om traumatiska händelser kan det finnas vissa saker, människor och platser som triggar ens dåliga mående. Vissa triggers kan man undvika, andra inte. Motsatsen till triggers är glimmers. Saker, människor och platser som får en att må bra. Till exempel att ta ett varmt bad, gå en promenad, läsa en bra bok, träffa en kompis eller gosa med ett husdjur.

Jag jobbar själv mycket med att blockera jobbiga tankar. Många av mina traumatiska minnen spelas upp som en film, alldeles ofrivilligt, utan att jag kan styra över det. Men jag kan avbryta filmen och blockera tankarna genom att tänka ?tänk inte på det? och sysselsätta mig med någonting annat.

• Anonym

Undvik Familjeliv, framförallt!

• Anonym (ABC)

Tack för era svar!
    Jag tar till mig av Eurydykes råd. 

Ett stort hinder för mitt mående (förutom dålig fysisk hälsa) är att det känns som att jag behöver göra radikala förändringar, men de är svåra både ekonomiskt och för att de kräver mycket av en energimässigt och de kräver mod.

Jag ska försöka göra aktiva val att få in mer glimmers i mitt liv. Det är en jättebra idé! <3

Det där att traumatiska minnen spelas upp, det har jag genomlidit typ hela livet. Det är väldigt uttröttande.

När jag inte är stressad och orolig så är jag istället ofta helt orkeslös och omotiverad att göra saker.

Ångest kan verkligen trötta ut en.

Tack, återigen.

• Anonym (Wendy)

Åh så fint skrivet av Eurydike! Tar till mig av samma råd!

Ts, tänk förändringar som babysteps. Vad är det du vill förändra, vad kommer det att kosta i energi, tid och pengar? (du behöver inte svara på det utan ställ de frågorna till dig själv).
    Sedan gör du en lista med mål, men dessa SKA vara realistiska och max typ 1-2 i taget.
    Första målet kan ju vara tex: jag ska spara 100 kr i månaden året ut.

Det viktiga är att målen är totalt realistiska vad gäller energi, ekonomi och tid. Och att bara 1 (max 2) göra i taget så att de kan uppfyllas.
    För varje mål som uppfylls gör du ett nytt mål längre fram. Så kommer förändringarna i babysteps.

Tänk på Karin Boyes dikt: nog finns det mål och mening med vår färd, men det är vägen som gör mödan värd.

• Anonym (Terapi)
    Anonym (ABC) skrev 2023-06-17 10:10:26 följande:

Tack för era svar!
    Jag tar till mig av Eurydykes råd. 

Ett stort hinder för mitt mående (förutom dålig fysisk hälsa) är att det känns som att jag behöver göra radikala förändringar, men de är svåra både ekonomiskt och för att de kräver mycket av en energimässigt och de kräver mod.

Jag ska försöka göra aktiva val att få in mer glimmers i mitt liv. Det är en jättebra idé! <3

Det där att traumatiska minnen spelas upp, det har jag genomlidit typ hela livet. Det är väldigt uttröttande.

När jag inte är stressad och orolig så är jag istället ofta helt orkeslös och omotiverad att göra saker.

Ångest kan verkligen trötta ut en.

Tack, återigen.

Ett tips är att gå i terapi. Man kanske inte själv tycker man har tillräckligt stora problem för att motivera det, men oj vilken skillnad det kan göra. Har själv haft stora problem med minnen efter trauma och jag fick terapi genom jobbet. Det var KBT och jag fick successivt närma mig mitt trauma som aldrig blivit riktigt bearbetat.
  • Anonym (t5r)
    Eurydike skrev 2023-06-16 23:57:07 följande:

Hej!

Ursäkta att jag kapar TS tråd...
    Men det är inte så lätt att släppa tanken på självmord, speciellt när ens liv är hopplöst. 

Mitt liv är hopplöst. Jag har blivit mobbad i hela mitt liv, på högstadiet, gymnasiet, i staden där jag bor, och på psykiatriboendet(jag som aldrig ens ville flytta dit) där jag är nu. 
    Samt jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp under flera års tid i barndomen av en släkting. Plus att jag är långtidsarbetslös.  
    Jag har inte direkt en bra framtid framför mig. Vad har jag att se fram emot? Att bli förtidspensionär, och att ha ingenting på dagarna att göra? 
    Jag är dessutom socialt isolerad. Inga vänner, och jag kommer aldrig bilda familj och gifta mig då jag aldrig blivit kär. 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (t5r) skrev 2023-06-17 12:38:15 följande:
    Men det är inte så lätt att släppa tanken på självmord, speciellt när ens liv är hopplöst. 

Mitt liv är hopplöst. Jag har blivit mobbad i hela mitt liv, på högstadiet, gymnasiet, i staden där jag bor, och på psykiatriboendet(jag som aldrig ens ville flytta dit) där jag är nu. 
    Samt jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp under flera års tid i barndomen av en släkting. Plus att jag är långtidsarbetslös.  
    Jag har inte direkt en bra framtid framför mig. Vad har jag att se fram emot? Att bli förtidspensionär, och att ha ingenting på dagarna att göra? 
    Jag är dessutom socialt isolerad. Inga vänner, och jag kommer aldrig bilda familj och gifta mig då jag aldrig blivit kär. 
    Jag beklagar!
    Mitt liv ser lite annorlunda ut, men vi har en del gemensamt.
    Jag håller med. Det är tufft!
  • Anonym (Hjärtansfröjd)

Förutom de goda synpunkter som getts ovan:

Hitta ett sammanhang om du är ensam.

Oavsett om det är en "alla-kan-sjunga"-kör, en handarbetsgrupp, hjälpa till i soppköket på Stadsmissionen, eller funktionär i scouter eller inom idrott- det finns en grupp för alla.

Anmäl dig till pass eller gå på träffar när du känner dig bra, låt bli om du känner dig för nere. För att kunna tro på människor behöver man närma sig dem igen, lite försiktigt. Hjärta

• Eurydike
    Anonym (t5r) skrev 2023-06-17 12:38:15 följande:

Jag förstår hur du tänker och att det inte är lätt. Det enda jag menar är att det är hälsosammare att försöka styra bort från sådana tankar mot friskare tankar. Jag har också gått igenom mycket. Misshandel som barn. Mobbning i skolan. Misshandel i relation. Våldtäktsförsök. Men för mig hjälper det att tänka att självmord inte är något alternativ. Annars upplever jag att hjärnan låser sig vid det som en utväg, trots att det kanske egentligen finns andra alternativ. Men alla är olika och ingen kan säga vad som är bäst för någon annan. Däremot kan man försöka ge råd angående vad man tror kan hjälpa, utifrån sitt eget perspektiv. Jag förstår att livet känns hopplöst och att det inte är lätt att styra undan tankarna från självmord. Att ditt liv ser ut så här nu betyder inte att det inte kan förändras i framtiden. Det hoppas jag att det gör och att du kommer må bättre på sikt! Kan du ta dig ur isoleringen på något sätt tror du?
Svar på tråden Hur orka med livet? Tips?