• Anonym (ABC)

Hur orka med livet? Tips?

Det har hänt så mycket hemskt i mitt liv. Jag är helt slut.
    Jag orkar inte mer.

Vad kan göras för att hantera motgångar på ett bra sätt? Jag kan ju tyvärr inte kontrollera vad som händer (helt), men jag måste ju genomlida livet.
    Så hur ska jag hantera det? 

Tips? Någon som haft mycket ångest och på något sätt vänt livet? 

• Svar på tråden Hur orka med livet? Tips?
  • Anonym (ABC)
    Eurydike skrev 2023-06-21 09:15:30 följande:
    Tack så mycket! 🤩🙏

Kul att du tycker om att skriva! Jag kände på samma sätt, men tänkte till slut att någon annan fick bedöma om jag var tillräckligt bra eller ej. Men jag förstår din känsla.

Nästa dröm är ju inte heller omöjlig. Du kan försöka spara lite pengar varje månad och dessutom hålla utkik efter vackra saker på loppisar. Ett hem blir ofta vackert och hemtrevligt om  man blandar gamla och nya saker. Du kan också läsa på om vilka färger som framhäver varandra och hur det kan skapa liv i inredningen att blanda olika typer av material.

Det låter bra att skriva ner dem!

Jag tror det är bra att drömma stort, men kanske ha några delmål på vägen, så det inte blir ett allt eller inget-tänk. Då blir man ganska sårbar och det blir stor risk att misslyckas. Du kanske till exempel ska närma dig drömmen som sångerska genom att gå med i en ny kör och se hur det känns. Att jobba mot flera olika mål är säkert också bra 😊
    Ja, precis. Jag måste nog öva på att inte bli otålig. Att sätta delmål och ha is i magen.

Det är faktiskt en stor anledning till mitt dåliga mående. Jag orkar liksom inte med när livet inte är som jag tänkt mig.

Ett exempel: Jag mår väldigt dåligt när något är halvklart. Tänk till exempel när man håller på att måla om en möbel, eller när någon håller på att tapetsera i hemmet, eller när området man bor i håller på att renoveras och det är obekvämt under tiden.
    Mina tankar går ofta så, istället för att tänka på hur bra det kommer bli när det är klart, så fokuserar jag på hur dåligt jag mår av att det är halvklart. Att det är saker överallt, stökigt, att det låter mycket i flera dagar, och ibland månader.

Jag måste alltså öva på att styra bort tankarna på vad som är "störande" (tro mig, jag fokuserar på sådant inom många områden i mitt liv), och istället se fram emot en förbättring.
  • Eurydike

Det låter som en bra sak att öva på!

Jag brukar försöka fokusera på målet genom att visualisera att jag springer ett lopp. Det låter kanske som en konstig sak att föreställa sig, men av någon anledning är jag en kapplöpningshäst och om jag håller på och sneglar ut mot publiken kommer jag att snubbla och förlora loppet 🐎

Sedan tycker jag inte att man ska se livet som en kapplöpning, för det blir så pressat. Men att försöka fokusera på målet istället för vägen dit är säkert en bra idé. I slutändan är ju bra idéer idéer som fungerar, oavsett hur knasiga de är.

Precis, försök att styra bort tankarna från negativa saker och fokusera på det som är positivt. Det är lättare sagt än gjort, men lycka till med det 😊

• Anonym (ABC)
    Eurydike skrev 2023-06-21 14:38:53 följande:

Det låter som en bra sak att öva på!

Jag brukar försöka fokusera på målet genom att visualisera att jag springer ett lopp. Det låter kanske som en konstig sak att föreställa sig, men av någon anledning är jag en kapplöpningshäst och om jag håller på och sneglar ut mot publiken kommer jag att snubbla och förlora loppet 🐎

Sedan tycker jag inte att man ska se livet som en kapplöpning, för det blir så pressat. Men att försöka fokusera på målet istället för vägen dit är säkert en bra idé. I slutändan är ju bra idéer idéer som fungerar, oavsett hur knasiga de är.

Precis, försök att styra bort tankarna från negativa saker och fokusera på det som är positivt. Det är lättare sagt än gjort, men lycka till med det 😊

Du är så klok!! Tack så mycket!!! Glad
  • Eurydike
    Anonym (ABC) skrev 2023-06-21 15:28:29 följande:
    Du är så klok!! Tack så mycket!!!  // Glad
    Tack så mycket! Det var så lite 😊
  • Anonym (Är där också.)

Exakt samma sits.

Känner mig helt utbränd psykiskt men kan inte sjukskriva mig.

Känns som om det inte spelar någon roll om jag jobbar eller försöker göra rätt för mig. Livet vill helt enkelt inte jag ska må och att saker ska ordna sig. Det känns ibland som jag jobbar för ingenting.

Känner en stor stress och press på att jag måste fixa allt innan det är för sent.

Har ett extremt hårt förflutet. Våld, svek, mobbning, övergrepp och plus att jag aldrig hittat en livspartner eller nån som bryr sig om mig. Folk tycker synd om men vill ju att någon bryr sig om mig.

Just nu försöker jag träna, skriva, vara så aktiv jag bara kan och laga bra mat när jag inte jobbar. Försöker att släppa allt och inte bry mig så mycket om relationer. Känns bra för stunden i alla fall tills gråten och ensamheten kommer på kvällen.

• Anonym (M)

Off topic men Eurydike måste vara forumets ängel.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Är där också.) skrev 2023-06-21 17:15:28 följande:

Exakt samma sits.

Känner mig helt utbränd psykiskt men kan inte sjukskriva mig.

Känns som om det inte spelar någon roll om jag jobbar eller försöker göra rätt för mig. Livet vill helt enkelt inte jag ska må och att saker ska ordna sig. Det känns ibland som jag jobbar för ingenting.

Känner en stor stress och press på att jag måste fixa allt innan det är för sent.

Har ett extremt hårt förflutet. Våld, svek, mobbning, övergrepp och plus att jag aldrig hittat en livspartner eller nån som bryr sig om mig. Folk tycker synd om men vill ju att någon bryr sig om mig.

Just nu försöker jag träna, skriva, vara så aktiv jag bara kan och laga bra mat när jag inte jobbar. Försöker att släppa allt och inte bry mig så mycket om relationer. Känns bra för stunden i alla fall tills gråten och ensamheten kommer på kvällen.

Ditt inlägg berör mig.
    Jag är ledsen för din skull!
    Jag känner likadant angående att det tiden rinner ut, har också varit med om mobbning och annat hemskt i livet.

Jag brukar inte ens kunna gråta, även om jag kan känna att jag behöver det.
    Har du någon vän eller annan gemenskap? 
  • Eurydike
    Anonym (M) skrev 2023-06-21 17:16:17 följande:

Off topic men Eurydike måste vara forumets ängel.

KatjaL skrev 2023-06-21 19:34:05 följande:
    Ja, hon är verkligen en god kraft. :)

Jag blev alldeles varm i hjärtat när jag läste det här! ❤️❤️

Tack så mycket för de fina orden! 🤩🤩🙏🙏 Sådana här trådar berör mig verkligen på djupet och eftersom jag har upplevt liknande saker vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter, ifall det kan hjälpa någon. Jag vill verkligen försöka motverka ensamhet och självmord. Min pappa försökte ta livet av sig och en av mina vänner tog livet av sig, så det har blivit en hjärtefråga för mig.

• Anonym (Är där också.)
    Anonym (ABC) skrev 2023-06-21 18:57:08 följande:
    Ditt inlägg berör mig.
    Jag är ledsen för din skull!
    Jag känner likadant angående att det tiden rinner ut, har också varit med om mobbning och annat hemskt i livet.

Jag brukar inte ens kunna gråta, även om jag kan känna att jag behöver det.
    Har du någon vän eller annan gemenskap? 
    Jag har vänner. Men inte närhet. Har mest tjejkompisar.

Men ingen av dom är attraherade av mig. Dom pratar bara om andra män. Känns som om kvinnor ser mig som en asexuell homosexuell fast jag är straight.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Är där också.) skrev 2023-06-22 13:18:39 följande:
    Jag har vänner. Men inte närhet. Har mest tjejkompisar.

Men ingen av dom är attraherade av mig. Dom pratar bara om andra män. Känns som om kvinnor ser mig som en asexuell homosexuell fast jag är straight.
    Jaha. Okej, du vill ha romantik. Jag förstår.
    Har du provat prata med en terapeut?

Jag tror faktiskt inte kvinnor ser dig som asexuell homosexuell.
    De flesta tänker inte på vad du kan ha för sexualitet över huvud taget.
    Du kan hitta någon! jag tror på dig.
Svar på tråden Hur orka med livet? Tips?