Barnvakt?
Kul och kul, allt är inte kul jämt men man ställer upp för varandra och hjälps åt i en familj som flera här nämner.
Klart att 17 åringar kan vara barnvakt! Jag satt ofta barnvakt åt mammas väninnors barn som var singel, då var jag 15 år, barnkär och kanske rätt mogen för min ålder. Det var ju inte mina syskon så ansvaret var än högre och det fanns alltid någon att ringa ifall jag behövde. Satt också barnvakt åt min lillebror.
Kanske du har någon granne du känner förtroende för som de äldre grabbarna kan kontakta med ifall de behöver när du är på något på egen hand? Fråga kan man ju alltid.
Försök att släppa på kontrollen och lär dina äldre söner att ta lite ansvar, de är ju nästan myndiga. Vet att mognad inte handlar om ålder men genom ansvar växer man .
Det finns ju mobiler och första gången du gör något på egen hand kan ju vara något enkelt som att träffa någon kompis över en fika, gå på bio eller shopping för dig själv.
Våga pröva säger jag,du kanske kan bli glatt överraskad hur du oroat dig i onödan!