• Anonym (TS)

Sköldkörteln, låg ämnesomsättning

Skriver här då jag behöver ha lite råd och tips samt få läsa hur andra har mått och mår nu efter att de har haft problem med låg omsättning. Fick bebis för 14 månader sedan, sedan dess har mitt mående varit upp och ner. Varje gång jag sökte hjälp fick jag svar att jag är övertrött pga småbarnslivet och har en depression. För 3 veckor sedan fick jag nog och bad om att få lämna blodprover och kolla hur mina värden ligger till. Svaret är :
    TSH 12, t 4 fritt 11 samt påvisade antikroppar. Jag fick diagnosen låg ämnesomsättning, läkaren skrev ut levaxin och sa att det är inte farligt. Ja fast för mig som är hypokondrisk är detta FARA och jag plågas av alla mina tankar. Jag har aldrig haft problem med sköldkörteln och detta är något helt nytt för min del, skrämmande för det mesta och många frågetecken.

Så snälla ni som har gått igenom detta, dela gärna med er. Hur började det för er och hur mår ni när ni började med  levaxin? Jag har fått ut 25mg men ska öka till 50 om någon vecka. Började med medicinerna för 2 dagar sedan. När mår man bättre och när stabiliseras TSH? 

• Svar på tråden Sköldkörteln, låg ämnesomsättning
  • Postman

Det är ingen fara så, låg ämnesomsättning är oftast enkelt att behandla. Just nu äter du en väldigt, väldigt låg dos. 

Det kan ta en tid innan du mår bättre, ge det några veckor.

• Anonym (TS)
    Postman skrev 2023-06-17 21:22:53 följande:

Det är ingen fara så, låg ämnesomsättning är oftast enkelt att behandla. Just nu äter du en väldigt, väldigt låg dos. 

Det kan ta en tid innan du mår bättre, ge det några veckor.

Tack, jag hoppas på att det tar några veckor än att jag mår såhär i flera månader till. Det är vidrigt med alla symptom jag har och gått med i många månader. 
  • Postman
    Anonym (TS) skrev 2023-06-17 21:25:52 följande:
    Tack, jag hoppas på att det tar några veckor än att jag mår såhär i flera månader till. Det är vidrigt med alla symptom jag har och gått med i många månader. 

Ja det är jobbigt, förstår dig men som sagt, behandlingen är enkel, du behöver bara ta en tablett så kommer du förhoppningsvis må bättre och bättre med tiden. 

• Anonym (Haschimoto)

Hej! 

Jag har också låg ämnesomsättning och fick det efter min graviditet och symptomen kom smygande och jag mådde riktigt dåligt. Hade också höga antikroppar och fick efter flera år höra att den varianten heter Haschimoto så du vet. Har märkt att de som ? bara har hypotyreos ? är lättare att behandla så var beredd att det kan ta många besök hos VC innan du får rätt dos och behandling. 

Det finns många bra grupper på FB där man kan bolla tankar kring detta så rekommenderar dig att gå med i dem så du lär dig mer om sjukdomen. 

Med rätt behandling och ofta med nya livsstilsförändringar så kan du må mycket mycket bättre men var beredd på att det kan ta tid innan det vänder. 

Stora varma kramar och stort lycka till med måendet🌼

• Dazzel

Haft hypotyreos sedan jag var 20 är nu 48.

Tyvärr finns det ingen snabb lösning när det gäller sköldkörtelbesvär. Har syskon utomlands som fått bättre hjälp(privat vård). Dels tar det tid att ställa in rätt dos. Man kan inte trappa upp för fort utan kroppen måste hinna ikapp. I början av medicineringen blir det lätt att man far som en jojo innan man hittat rätt. Så misströsta inte. För mig tog det flera år. Sen var jag stabil till jag blev gravid 2 gånger. Fick börja om igen och nu närmar jag mig klimakteriet och helt plötsligt måste jag börja trappa ned på medicin. 

Kvinnokroppen är fantastisk men samtidigt rätt utmanande. Och det är verkligen inte lätt att få hjälp med den av vården.

Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax.
Svar på tråden Sköldkörteln, låg ämnesomsättning