• Anonym (Ambivalent)

Gratis mat i skolan på sommarlovet

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/bara-forshaga-kommun-som-erbjuder-sommarlovslediga-elever-skollunch

I Forshaga kommun i Värmland har skolköken öppet under sommarlovet och bjuder eleverna på lunch varje dag. Det med hänvisning till den rådande inflationen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta. Å ena sidan - självklart ett fint initiativ för de som verkligen behöver det.

Å andra sidan - är det rimligt att skattebetalarna ska bekosta barnens mat till och med när de inte är i skolan?

På Facebook har många kommenterat att "hoppas att hela familjen är välkommen" och liknande.

Det måste finnas många fler invånare i Forshaga kommun än barnfamiljer som drabbats hårt av de ökade matpriserna - t.ex. fattigpensionärwr som betalat skatt hela livet - men som inte får någon gratis mat.

Var går gränsen för vårdnadshavarnas försörjningsplikt?

• Svar på tråden Gratis mat i skolan på sommarlovet
  • Anonym (K)

Bryr mig inte. Om det hjälper fattiga familjer så är det ett bra initiativ.

• Deeru

Tänker att skolmaten oftast är rätt äcklig och man är nog rejält svulten om man frivilligt äter där på lovet. Så de som äter där då behöver nog det.

• Anonym (K)

Tror inte heller att precis alla barn kommer att gå dit utan bara de som absolut behöver det och sedan kanske några till som kanske saknar sina kompisar, saknar rutiner mm.

• Anonym (Mamma Mu)

Vart går gränsen för familjens försörjningsplikt? 

Tja,det FINNS faktiskt dem som absolut inte har några marginaler alls, även innan inflationen och höjda räntor. Dem drabbas verkligen hårt! Tänker på helt ensamstående som kanske även studerar..inte lätt!! 

Tycker att det är ett bra initiativ och att fler kommuner borde ta efter.
    Min dotter får hemlagad mat varje dag hemma,lagat från grunden på bra råvaror och hon klagar aldrig på lunchen i skolan?men många av kompisarna gör det och väljer att äta godis istället på lunchen?man undrar ju verkligen vad de går gör mat hemma🤷🤷🏽?♀️

• BaraLillaJag84
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2023-06-20 18:46:33 följande:

Vart går gränsen för familjens försörjningsplikt? 

Tja,det FINNS faktiskt dem som absolut inte har några marginaler alls, även innan inflationen och höjda räntor. Dem drabbas verkligen hårt! Tänker på helt ensamstående som kanske även studerar..inte lätt!! 

Tycker att det är ett bra initiativ och att fler kommuner borde ta efter.
    Min dotter får hemlagad mat varje dag hemma,lagat från grunden på bra råvaror och hon klagar aldrig på lunchen i skolan?men många av kompisarna gör det och väljer att äta godis istället på lunchen?man undrar ju verkligen vad de går gör mat hemma🤷🤷🏽?♀️

Det är lite "coolt" och "inne" att klaga på skolmaten, och har så varit ungefär så länge det serverats skolmat! Tror ganska många faktiskt tycker den är helt okej, men vill hellre vara fräna med kompisarna och köpa godis istället! Vissa rätter var ve och fasa (30 år sedan), men annars tyckte jag alltid bra om skolmaten! Inte sämre än typ random man serveras ute på restaurang, om det nu inte är Michelin-nivå. Dock vet jag inte hur det är nu, om de tvingar ungarna att ersätta kött med massa annat bröte, då skulle faktiskt inte ens jag äta, men jag vet inte hur vanligt det är?
  • Hjelm

Toppen om det verkligen ges åt de som behöver. Särskilt om det också innebär att man tömmer skolans frysar etc på rester inför hösten.
    Sen är det väl tyvärr så att det kan utnyttjas av de som inte är lika behövande, och ser det som en chans att låta nån annan betala maten åt en, men så är det väl alltid... Svårt att göra något åt tror jag...
    Håller dock helt med om att det är synd att inte fler grupper som har det svårt kan få del av nåt liknande.

• Anonym (,lbhk-l)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-06-20 19:22:55 följande:
    Det är lite "coolt" och "inne" att klaga på skolmaten, och har så varit ungefär så länge det serverats skolmat! Tror ganska många faktiskt tycker den är helt okej, men vill hellre vara fräna med kompisarna och köpa godis istället! Vissa rätter var ve och fasa (30 år sedan), men annars tyckte jag alltid bra om skolmaten! Inte sämre än typ random man serveras ute på restaurang, om det nu inte är Michelin-nivå. Dock vet jag inte hur det är nu, om de tvingar ungarna att ersätta kött med massa annat bröte, då skulle faktiskt inte ens jag äta, men jag vet inte hur vanligt det är?

Vår skola har vunnit flera olika tävlingar och lagar supergod mat. MEN nya kökschefen är vegan och en annan i beslutsfattande ställning är vegetarian så det försämras mer och mer. 

Jag har inget emot vegetarisk mat, jag kan tycka att en del är riktigt gott. Tyvärr inte direkt den vegmaten de gr där. Det finns ljusglimtar men emellanåt... 

En tycker ju att de borde märka när eleverna inte äter maten? Men icke de envisas trots att de äldre (gymnasiet) inte ens blir mätta särskilt länge på det. 
    Och de ska gå till 17 vissa dagar. 

Men några regler finns nog inte, det är upp till kommunerna och vår kommun har, tyvärr, annonserat att det kommer att införas mer vegetariskt på menyn. För miljön som det så fint heter, men alla vet att det är pga ekonomin. 

Har som sagt inget emot det, bara maten är god. Har lämnat in flera recept, billiga och lätta att laga till många, men än så länge (drygt 8 månader sen om inte ett år) så har inget av det gjorts. 

• Anonym (bra men)

Det är ju bra på sätt och vis. Jag är själv ensamstående, änka, deltidssjukskriven och jobbar i låglöneyrke som ständigt balanserar på gränsen till att behöva försörjningsstöd. Om en månad klaffar och varken jag eller barnen behöver sjukskrivning/vab tjänar jag ca 500 kronor över existensminimum. Så för mig hade det varit en lättnad om barnen kunde äta i skolan även på loven.

Å andra sidan kostar det ju pengar att skicka barnen till skolan. I terminerna får de skolkort pga avståndet här men utöver det kostar det en tusenlapp eller så per barn. Visst kan de gå eller cykla men helst skickar jag inte min 8 och 10åring att cykla en mil på landsväg.

• Anonym (gärna)
    Anonym (Ambivalent) skrev 2023-06-20 17:16:07 följande:
    Gratis mat i skolan på sommarlovet
    www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/bara-forshaga-kommun-som-erbjuder-sommarlovslediga-elever-skollunch

I Forshaga kommun i Värmland har skolköken öppet under sommarlovet och bjuder eleverna på lunch varje dag. Det med hänvisning till den rådande inflationen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta. Å ena sidan - självklart ett fint initiativ för de som verkligen behöver det.

Å andra sidan - är det rimligt att skattebetalarna ska bekosta barnens mat till och med när de inte är i skolan?

På Facebook har många kommenterat att "hoppas att hela familjen är välkommen" och liknande.

Det måste finnas många fler invånare i Forshaga kommun än barnfamiljer som drabbats hårt av de ökade matpriserna - t.ex. fattigpensionärwr som betalat skatt hela livet - men som inte får någon gratis mat.

Var går gränsen för vårdnadshavarnas försörjningsplikt?
    Jag ser gärna att mina skattepengar går till hungriga skolbarn. 

Gärna till fattigpensionärer och andra med svåra ekonomiska förhållanden också om nån kom med liknande initiativ till de grupperna. 

Om du gärna ser en gränser för vilken hjälp barnfamiljer bör få så ser du väl även en gräns för vad fattigpensionärer bör få?
  • AndreaBD

Jag tycker det är överdrivet. Iofs så vore det intressant att göra det en sommar, just för att se vilka som kommer dit. Det lär inte vara barn av familjer som verkligen är fattiga - det finns knappt några som är, framför allt inte i längden.
    Snarare skulle det vara barn av föräldrar som inte tar ansvar eller som vill roffa åt sig allt som finns gratis. 

Svar på tråden Gratis mat i skolan på sommarlovet