Källkritik för småbarn?
Det låter väl bra, antar att det sker på deras nivå. Kan inte se något kontroversiellt med det.
Det låter väl bra, antar att det sker på deras nivå. Kan inte se något kontroversiellt med det.
Hittade mer information
https://forskolebanken.se/lektioner/kallkritik-i-forskolan/
dramalek, viskleken, trickfilm och reflektion.
På vår avdelning har vi en liten koja. Vi frågar barnen om de tror att vi allihop får plats där inne samtidigt. De är enade om att det får vi inte då de bara kommer in två i taget när de leker där. Vi sätter vår surfplatta i ett stativ så att den filmar mot kojan. Vi slår på filmkameran och låter ett barn i taget krypa in i kojan medan vi filmar. Vi filmar endast när de kryper in och inte när de kryper ut. När alla barn krupit in och ut ur kojan sammanfogar vi de små filmerna i ett redigeringsprogram. Barnen väljer bakgrundsmusik och snabbt och enkelt är vi färdiga med filmen. När den spelas upp ser vi 20 barn krypa in i en och samma koja men inte en enda kommer ut. Fick alla plats samtidigt? Vi samtalar igen om det vi ser alltid är på riktigt och hur man kan fråga sig om det man ser verkar rimligt?
Jag tror säkert att den överväldigande majoriteten av pedagoger gör ett bra jobb och vill väl.
Men när man fått förklara för en fyraåring att nej den killen kan inte ta ditt mjukisdjur och kasta den upp i rymden, eller förklarat för en femåring att när pappa sa att du får slå tillbaka om någon äldre slår dig, ingen vuxen finns i närheten och du kan inte springa iväg, innebär det inte att du får slå vem du vill, när du vill.
När pappa sa att han ska ta med dig på en resa i rymden snart betyder det bara att pappa önskar att han kunde göra det för han vill göra roliga saker med dig. Eller förklarat för en sexåring att bara för att vi en gång på en resa drack Coca-Cola ganska tidigt, betyder inte det att du brukar få Coca-Cola till frukost -
- då har man ingen stark tro på att tvååringar ska förstå källkritik.
Källkritik i den åldern kan vara greenscreen. Tex att man tar en bild på barnet som flyger på en fågel eller varför inte matar en dinosaurie
Vad har tvååringar för nytta med vetskapen att det finns fake news och man kan trickfilma och skapa visuella trollerier? Tvååringar tittar ju knappast på nyheter och behöver inte heller ta ställning till världsläget eller politik. Småbarn ska upptäcka världen, naturen, sig själv och andra människor i sin närhet. Erfarenhet genom eget upptäckande kommer lära dem att saker inte alltid är som det kan verka.
Småbarn använder plattor för att lära sig kreativitet eller bara titta på roliga barnprogram, inte för att ta ställning till om de blir lurade, att något är trickfilmat eller liknande. Barn kan fråga sina föräldrar, om de undrar över något.