Inlägg från: BaraLillaJag84 |Visa alla inlägg
  • BaraLillaJag84

Källkritik för småbarn?

Det låter ganska knepigt att diskutera "källkritik" med en 2-åring. Låter som man har en trots utan dess like att se fram emot om man lär barnen att "käfta emot", ifrågasätta, vara misstänksamma etc redan vid väldigt tidigt ålder! Sen kanske det bara är ordet källkritik som förvillar mig? Det kanske går att anpassa på riktigt små barns nivå, utan att tvåla till det i skallen på dem?
    Jag har inga barn men det diskuteras flitigt bland vänninorna hur man börjar diskutera vissa saker alldeles för tidigt på dagis. En flicka har t.ex. lärt sig att "kränkt" innebär "att inte få som man vill". Hon är 4 och gormar hysteriskt om hur "kränkt" hon blir när hon måste gå och lägga sig, borsta tänderna, inte får godis innan maten etc. Hon hade gått till sin mormor och varit väldigt bedrövad för att "Pappa kränker mig!". En annan 3-åring satte upp handen mot sköterskan på BVC och sa "Stopp - Min kropp!" när hon skulle vägas och mätas.

• BaraLillaJag84
    Tow2Mater skrev 2023-06-21 18:50:38 följande:
    Ja kanske, men folk i tråden verkar mest vilja märka ord och inte ge exempel.
    Låter lite som samhället i stort! "Det låter bra! Jag kan inte förklara varför men bra låter det!"
  • BaraLillaJag84
    Trast skrev 2023-06-21 19:35:31 följande:

På vår avdelning har vi en liten koja. Vi frågar barnen om de tror att vi allihop får plats där inne samtidigt. De är enade om att det får vi inte då de bara kommer in två i taget när de leker där. Vi sätter vår surfplatta i ett stativ så att den filmar mot kojan. Vi slår på filmkameran och låter ett barn i taget krypa in i kojan medan vi filmar. Vi filmar endast när de kryper in och inte när de kryper ut. När alla barn krupit in och ut ur kojan sammanfogar vi de små filmerna i ett redigeringsprogram. Barnen väljer bakgrundsmusik och snabbt och enkelt är vi färdiga med filmen. När den spelas upp ser vi 20 barn krypa in i en och samma koja men inte en enda kommer ut. Fick alla plats samtidigt? Vi samtalar igen om det vi ser alltid är på riktigt och hur man kan fråga sig om det man ser verkar rimligt?

https://forskolebanken.se/lektioner/kallkritik-i-forskolan/

Fast varför...?? För att lära 2-åringar "källkritik"? Eller "trickfilmning"? På vad ute i livet ska 2-åringen sedan änvända sig av detta experiment? En 2-åring är efter detta fullt redo att se "SAW"-filmerna, för denne kan det här med källkritik och trickfilmande!?
    Kul grej f.ö! Om man inte tar för givet att 2-åringen använder sig av denna kunskap i praktiken hädanefter!
Svar på tråden Källkritik för småbarn?