Polyrytm skrev 2023-06-21 11:33:43 följande:
Jag tycker inte man bör lära barn vad som är "sant" eller inte.
Vad som är sant för en kan vara osant för en annan.
Begränsar man och sätter ramar runt ett barns uppfattning vid så tidig ålder så gör man dem en otjänst. Barn behöver se och avgöra själva, prova sig fram, med egna insikter och lärdomar som kommer med tiden. Egna erfarenheter.
När läroplaner sätts så utgår de från politiska och ideologiska värderingar.
Ett exempel på hur tokigt och farligt det kan bli är nu i USA med Demokraterna vid rodret. (Gender Bill AB 957) Om ens barn som är, låt säga, 7 år, går igenom en fas, som ju barn gör, och tillfälligt funderar på om han kanske är en flicka, och föräldrarna inte agerar på det, med medicinering osv, könsbyte, så har staten laglig rätt att ta hand om barnet.
Allt konstigt som hittas på i USA kommer så småningom till Sverige också.
På mina barns förskola finns det tavlor uppsatta med bilder och texter på att pojkar kan ha snippa, flickor kan ha penis, osv.
Om källkritik är att pojkar kan ha snippa, och flickor kan ha snopp, och barnen ska lära sig denna källkritik på förskolan, så har jag ett stort problem med det. Det borde alla normalt fungerande människor ha.
Fast detta som du tar upp kallas väl närmast normkritik. Och huruvida man bör ha problem med det eller inte är en annan diskussion...
Källkritik handlar ju om att utveckla ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till all information som vi möter. Ställa sig frågan-är det rimligt att det är sant/möjligt och sedan lära sig hur man kan på bästa sätt ta reda på det.
Något som barn idag verkligen behöver rustas med utifrån AI och läget i världen i övrigt.
Att lära sig att sunt ifrågasätta information, bilder, filmer etc.