• FruVindstorp

    Ångra namnval

    Ångra namnval


    Jag har en dotter på knappt två månader där jag känner mig osäker på hennes namn. Hennes storasyster heter Eira. Det tog väldigt lång tid för oss att hitta och bestämma oss för Eiras namn, men när vi väl gjort det älskade jag det. Jag upplever det som både ett starkt och vackert namn med rötter både i Sverige, Finland och Storbritannien (precis som flickorna har). 


     


    Denna lilla tjej har på prov hetat Ester sedan graviditeten. För mig känns det som att vi bara inte hittade något bättre. Jag tycker att det ?duger?, men känner inte för det lika starkt som för storasysters namn. I kombination med Eira tycker jag det känns bättre, samma sak i kombination med mellannamnen. Men för sig själv känns det bara? meh? Vilket känns extra dåligt då vi verkligen jobbade på storasysters namn och jag känner mig så nöjd med det. Jag tycker heller inte att namnet passar henne och ser henne inte som en Ester. 


     


    Hade inte detta problem med första tjejen, namnet passade direkt. Men kanske växer Ester i sitt namn? Hur upplever ni som haft liknande känslor det, blir det bättre med tiden? Har ni kanske t.o.m. bytt namn och hur kändes det? 


     


    Jag har ju inget namn på lut som jag skulle föredra. Pappan (och alla andra) gillar Ester, men han tycker inte att det är lika noga som jag tycker. Hade jag pushat för ett annat namn hade han nog kunnat tänka sig att byta. 


     


    Hjälp och input? Är det ens rimligt att byta? I så fall förslag på andra namn? Inte för gulligt, inte bland de absolut vanligaste, men behöver inte vara ovanligt och ska inte vara ?konstigt?. Om det hade nordiska och/eller brittiska rötter vore ju roligt, men inget krav. 


     


    Tldr Tvåmånaders dotterns namn känns inte helt hundra. Vänjer man sig eller ska man byta och i så fall till vad?

  • Svar på tråden Ångra namnval
  • Svw

    Barn växer oftast in i sitt namn. Jag ångrade också vår dotters namn först. Men nu heter hon verkligen det. Jag kunde inte komma på något namn som hade känts bättre och då bytte vi inte. Men jag tycker man ska byta om man vill. Vad tycker du om Estrid? Påminner ju om Ester. 

  • FruVindstorp
    Svw skrev 2023-06-21 19:12:43 följande:

    Barn växer oftast in i sitt namn. Jag ångrade också vår dotters namn först. Men nu heter hon verkligen det. Jag kunde inte komma på något namn som hade känts bättre och då bytte vi inte. Men jag tycker man ska byta om man vill. Vad tycker du om Estrid? Påminner ju om Ester. 


    Tack för svar! Skönt att höra att det finns folk som haft samma funderingar, men att det blev bra ändå.

    Det står faktiskt med på listan, tycker att det är ett fint namn. Lite rädd att hon alltid ska behöva rätta folk som säger Astrid bara, men det kanske inte blir något problem, vad vet jag?
  • Tekopp

    Jag känner igen mig. Jag har fyra döttrar och jag har insett att jag dras till samma typ av namn. Dotter nummer 2 och 3 har därför förvirrande lika namn vilket jag inte ens insåg när vi valde namnet till nummer 3. Älskar båda namnen. När vi fick veta att vi skulle få en fjärde tjej funderade jag hela graviditeten men var inte något som kändes helt självklart. De jag gillade mest var för lika de övriga. Funderade bl a på Eira. Även på Aria, men även det kändes för likt övriga och lite ?hitte på?.
    Nu är min fjärde flicka 3 år och jag har vant Mig. Jag kom aldrig på något bättre namn och hennes namn är inte likt systrarna vilket jag tycker är bra
    hoppas du landar i något som känns bra!

  • FruVindstorp
    Tekopp skrev 2023-06-21 21:05:43 följande:

    Jag känner igen mig. Jag har fyra döttrar och jag har insett att jag dras till samma typ av namn. Dotter nummer 2 och 3 har därför förvirrande lika namn vilket jag inte ens insåg när vi valde namnet till nummer 3. Älskar båda namnen. När vi fick veta att vi skulle få en fjärde tjej funderade jag hela graviditeten men var inte något som kändes helt självklart. De jag gillade mest var för lika de övriga. Funderade bl a på Eira. Även på Aria, men även det kändes för likt övriga och lite ?hitte på?.
    Nu är min fjärde flicka 3 år och jag har vant Mig. Jag kom aldrig på något bättre namn och hennes namn är inte likt systrarna vilket jag tycker är bra
    hoppas du landar i något som känns bra!


    Tack för svar! Starkt jobbat att hitta hela fyra namn :) Kan tänka mig att det blir svårare och svårare. Ja, man har ju sin smak såklart! Låter ändå som att du känner att namnet blev bra i slutändan. 


    Får fortsätta fundera lite, men det låter ju som att det inte alls är omöjligt för ett barn att växa i sitt namn även om det inte känns helt hundra från början.

  • Maymom

    Klart ni kan byta.
    Kan också vara så att barnet växer i namnet.

    Estrid tänkte jag också på spontant. 😊
    Ayda,aida, leia, naima, men de kanske blir för lika Eira..

  • FruVindstorp
    Maymom skrev 2023-06-22 14:45:46 följande:

    Klart ni kan byta.
    Kan också vara så att barnet växer i namnet.

    Estrid tänkte jag också på spontant. 😊
    Ayda,aida, leia, naima, men de kanske blir för lika Eira..


    Tack för input och namnförslag! Estrid står som sagt på listan sedan tidigare :) De andra får vi smaka lite på medan vi funderar

  • FuckGoggleAskMe

    Hester är ju ett liknande namn, känner en engelsk tjej som heter så, fast i Sverige kanske folk förväxlar det med Ester.

    I många länder ska man registrera namnet inom ett par dagar efter födseln, men i Sverige verkar många ha en märklig uppfattning om att ett namn ska passa på en viss person, trots att det är omöjligt att veta hur en bebis kommer att se ut som barn, ungdom och vuxen. 

    Välj ett namn som ni tycker är fint och strunta i det där med vad som passar. 

  • FruVindstorp
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-25 09:13:04 följande:

    Hester är ju ett liknande namn, känner en engelsk tjej som heter så, fast i Sverige kanske folk förväxlar det med Ester.

    I många länder ska man registrera namnet inom ett par dagar efter födseln, men i Sverige verkar många ha en märklig uppfattning om att ett namn ska passa på en viss person, trots att det är omöjligt att veta hur en bebis kommer att se ut som barn, ungdom och vuxen. 

    Välj ett namn som ni tycker är fint och strunta i det där med vad som passar. 


    Namn


    Tack! Jag är nog lite knäpp och ångestig med namn, förmodligen för att jag aldrig gillat mitt eget. 


     


    Nu har vi dock bestämt oss för att stå fast vid hennes namn. Pratade med maken (igen..) och det kändes något bättre. Sen gick en av våra nära bort och då hon kände henne som Ester känns det på något vis fel att byta nu, hon får ju aldrig chansen att få veta ett eventuellt nytt namn, hon som var så viktig

  • trollhona
    FruVindstorp skrev 2023-06-21 18:23:07 följande:
    Ångra namnval

    Ångra namnval


    Jag har en dotter på knappt två månader där jag känner mig osäker på hennes namn. Hennes storasyster heter Eira. Det tog väldigt lång tid för oss att hitta och bestämma oss för Eiras namn, men när vi väl gjort det älskade jag det. Jag upplever det som både ett starkt och vackert namn med rötter både i Sverige, Finland och Storbritannien (precis som flickorna har). 


     


    Denna lilla tjej har på prov hetat Ester sedan graviditeten. För mig känns det som att vi bara inte hittade något bättre. Jag tycker att det ?duger?, men känner inte för det lika starkt som för storasysters namn. I kombination med Eira tycker jag det känns bättre, samma sak i kombination med mellannamnen. Men för sig själv känns det bara? meh? Vilket känns extra dåligt då vi verkligen jobbade på storasysters namn och jag känner mig så nöjd med det. Jag tycker heller inte att namnet passar henne och ser henne inte som en Ester. 


     


    Hade inte detta problem med första tjejen, namnet passade direkt. Men kanske växer Ester i sitt namn? Hur upplever ni som haft liknande känslor det, blir det bättre med tiden? Har ni kanske t.o.m. bytt namn och hur kändes det? 


     


    Jag har ju inget namn på lut som jag skulle föredra. Pappan (och alla andra) gillar Ester, men han tycker inte att det är lika noga som jag tycker. Hade jag pushat för ett annat namn hade han nog kunnat tänka sig att byta. 


     


    Hjälp och input? Är det ens rimligt att byta? I så fall förslag på andra namn? Inte för gulligt, inte bland de absolut vanligaste, men behöver inte vara ovanligt och ska inte vara ?konstigt?. Om det hade nordiska och/eller brittiska rötter vore ju roligt, men inget krav. 


     


    Tldr Tvåmånaders dotterns namn känns inte helt hundra. Vänjer man sig eller ska man byta och i så fall till vad?


    Klart du kan byta, men då råder jag dig att göra det nu så snart som möjligt för snart böjar hon reagera på "sitt" namn och då bli det svårare.

    Eira är verkligen ett fint namn. Kanske något i samma stil
    Signe Edith Alva Eivor Ingrid Aino Freya Irma Maya Enid Liv
  • Blue Waffle
    FruVindstorp skrev 2023-06-21 18:23:07 följande:
    Ångra namnval

    Ångra namnval


    Jag har en dotter på knappt två månader där jag känner mig osäker på hennes namn. Hennes storasyster heter Eira. Det tog väldigt lång tid för oss att hitta och bestämma oss för Eiras namn, men när vi väl gjort det älskade jag det. Jag upplever det som både ett starkt och vackert namn med rötter både i Sverige, Finland och Storbritannien (precis som flickorna har). 


     


    Denna lilla tjej har på prov hetat Ester sedan graviditeten. För mig känns det som att vi bara inte hittade något bättre. Jag tycker att det ?duger?, men känner inte för det lika starkt som för storasysters namn. I kombination med Eira tycker jag det känns bättre, samma sak i kombination med mellannamnen. Men för sig själv känns det bara? meh? Vilket känns extra dåligt då vi verkligen jobbade på storasysters namn och jag känner mig så nöjd med det. Jag tycker heller inte att namnet passar henne och ser henne inte som en Ester. 


     


    Hade inte detta problem med första tjejen, namnet passade direkt. Men kanske växer Ester i sitt namn? Hur upplever ni som haft liknande känslor det, blir det bättre med tiden? Har ni kanske t.o.m. bytt namn och hur kändes det? 


     


    Jag har ju inget namn på lut som jag skulle föredra. Pappan (och alla andra) gillar Ester, men han tycker inte att det är lika noga som jag tycker. Hade jag pushat för ett annat namn hade han nog kunnat tänka sig att byta. 


     


    Hjälp och input? Är det ens rimligt att byta? I så fall förslag på andra namn? Inte för gulligt, inte bland de absolut vanligaste, men behöver inte vara ovanligt och ska inte vara ?konstigt?. Om det hade nordiska och/eller brittiska rötter vore ju roligt, men inget krav. 


     


    Tldr Tvåmånaders dotterns namn känns inte helt hundra. Vänjer man sig eller ska man byta och i så fall till vad?


    Håller med om att Ester bli lite blase jämföt med Eira. Kanske ett stakare namn som Astirid, Ingid, Freja, Margareta eller Svea
  • FruVindstorp
    trollhona skrev 2023-06-29 09:58:38 följande:
    Klart du kan byta, men då råder jag dig att göra det nu så snart som möjligt för snart böjar hon reagera på "sitt" namn och då bli det svårare.

    Eira är verkligen ett fint namn. Kanske något i samma stil
    Signe Edith Alva Eivor Ingrid Aino Freya Irma Maya Enid Liv
    Det är det jag känner, skulle det ske skulle det vara så snart som möjligt! Av någon anledning känns det dock svårare nu när farmor som kände henne som Ester gått bort.. 

    Tack, det tycker vi med :) 
    Många fina förslag, en del fanns på listan sedan innan. Tack!
  • FruVindstorp
    Blue Waffle skrev 2023-07-01 18:58:47 följande:
    Håller med om att Ester bli lite blase jämföt med Eira. Kanske ett stakare namn som Astirid, Ingid, Freja, Margareta eller Svea

    Ja, något är det ju som gör att jag har svårt att landa i namnet. 


    Tack för förslag!

  • Blue Waffle
    FruVindstorp skrev 2023-07-08 13:01:31 följande:

    Ja, något är det ju som gör att jag har svårt att landa i namnet. 


    Tack för förslag!


    Lycka till, hoppas du hittar något starkt och fint :)
  • Cathariiina

    Du kan fortfarande byta, det blir mycket svårare om bara några månader när hon redan börjat lystra till sitt namn, och när det kanske finns fler människor runt henne som också måste lära om.

    Eira och Ester passar inte ihop. Eira är sagoaktigt, mystiskt... man tänker på Avalons dimmor. Ester däremot är gammaltestamentligt. Det väcker helt andra associationer av öknen, det judiska folket, och även av sträng gammaltestamentlig bokstavstroende kristendom. Dessutom tycker jag att Ester är fult rent ljudmässigt, vilket Eira inte är - tvärtom. 

    Kanske Moira, Malva, Alva, Alvhild, Junia, Elfride, Clara, Carla, Isolde, Ofelia, Isadora ..?

  • FruVindstorp
    Cathariiina skrev 2023-08-06 22:44:49 följande:

    Du kan fortfarande byta, det blir mycket svårare om bara några månader när hon redan börjat lystra till sitt namn, och när det kanske finns fler människor runt henne som också måste lära om.

    Eira och Ester passar inte ihop. Eira är sagoaktigt, mystiskt... man tänker på Avalons dimmor. Ester däremot är gammaltestamentligt. Det väcker helt andra associationer av öknen, det judiska folket, och även av sträng gammaltestamentlig bokstavstroende kristendom. Dessutom tycker jag att Ester är fult rent ljudmässigt, vilket Eira inte är - tvärtom. 

    Kanske Moira, Malva, Alva, Alvhild, Junia, Elfride, Clara, Carla, Isolde, Ofelia, Isadora ..?


    Tack för input! Har inte sett ditt svar förrän nu..


    Ja, Eiras namn var självklart direkt när vi provade det, tycker (uppenbarligen) precis som du att det är väldigt vackert, men samtidigt starkt.
    Sen gillar jag ju Ester på många sätt, det finns ju en anledning till att vi har valt det, men det är inte lika självklart, bland annat på grund av en del av det du skriver. 


    Tack för idéer. Gillar en del på din lista och Alva hade nog varit det självklara valet om det inte redan fanns en Alva i familjen. Som det ser ut nu heter hon Ester, men jag har inte helt släppt funderingarna och Liv är ett av namnen jag smakar lite extra på för närvarande.

  • Doris1982

    Herregud hur gammal är du? På riktigt? Varför duger inte Ester? Jag tycker den andra namn är fulare än Ester, men iallafall om du gillar inte Ester byt bara. Det spelar inte så stor roll för att skapa ångest över det. 

  • FruVindstorp
    Doris1982 skrev 2023-08-15 10:39:51 följande:

    Herregud hur gammal är du? På riktigt? Varför duger inte Ester? Jag tycker den andra namn är fulare än Ester, men iallafall om du gillar inte Ester byt bara. Det spelar inte så stor roll för att skapa ångest över det. 


    Jag vet inte riktigt varför du blir så provocerad. Upplevde en annan känsla kring andra dotterns namn och kände att input från andra som varit i samma situation kunde vara till hjälp. Självklart är valet i slutändan mitt och mannens, men ibland kan det underlätta att få diskutera med andra som haft samma upplevelse.
Svar på tråden Ångra namnval