• Userwriting928

Rökte vattenpipa och är nu nikotinberoende!

Jag är en person som inte röker, men för ett tag sedan så rökte jag och några vänner vattenpipa för första gången i våra liv och efteråt så började jag känna ett starkt sug efter cigaretter och insåg att jag hade blivit nikotinberoende. Jag berättade det för mina vänner som sade att de också hade blivit det, men vi trodde aldrig att man skulle kunna bli det av att röka vattenpipa. Jag har aldrig rökt cigaretter och vill verkligen inte bli en rökare och mina vänner säger samma sak. Hur ska vi komma över det här röksuget? Vilket är det bästa sättet att bli fri från nikotinberoendet, förutom nikotinplåster?

Rädd för att bli en rökare!
  • Svar på tråden Rökte vattenpipa och är nu nikotinberoende!
  • Anonym (Not likely)
    Userwriting928 skrev 2023-06-22 03:46:23 följande:
    Rökte vattenpipa och är nu nikotinberoende!

Jag är en person som inte röker, men för ett tag sedan så rökte jag och några vänner vattenpipa för första gången i våra liv och efteråt så började jag känna ett starkt sug efter cigaretter och insåg att jag hade blivit nikotinberoende. Jag berättade det för mina vänner som sade att de också hade blivit det, men vi trodde aldrig att man skulle kunna bli det av att röka vattenpipa. Jag har aldrig rökt cigaretter och vill verkligen inte bli en rökare och mina vänner säger samma sak. Hur ska vi komma över det här röksuget? Vilket är det bästa sättet att bli fri från nikotinberoendet, förutom nikotinplåster?

Beroende efter ett tillfälle, visst . .
    Du är ju inte rökare än så ditt resonemang finns ju inte ens IRL. 
  • Userwriting928

Vi rökte vattenpipa länge.

• Anonym (M)

Man blir inte beroende av ett eller några tillfällen, krävs upprepade gånger för att kroppen ska vänja sig vid nikotinet. Vad ni känner är isåfall ett psykologiskt sug. Försök låta bli att tänka på att röka så ska du nog se att det går över.

• Anonym (H)

Så länge du kan låta bli att röka så behöver du inga speciella medel för avvänjning. Bara stå emot suget så försvinner det med tiden! 

• Anonym (F)

Man kan visst bli mentalt beroende efter bara en omgång, beroende sitter mestadels i hjärnan och inte i rent fysiskt beroende. När man slutar så försvinner det fysiska beroendet på ett par dagar men det mentala kan sitta kvar i många år!

Så, gör ALDRIG om det ts. Ingen vattenpipa, ingen vaper, inga cigaretter, inget snus. Suget kommer att gå över av sig självt.

• Anonym (Em)

Jag snusade för första gången en utekväll i januari, sånt där vitt starkt snus. Kände sug i många veckor därefter, men använde inget mer och till slut så försvann suget. Men det tog veckor och inte bara dagar. Har feströkt tidigare under 20 år, men aldrig upplevt sådant sug av det. 

Så TS, det bästa du kan göra är att helt avstå nikotinprodukter nu. 

Svar på tråden Rökte vattenpipa och är nu nikotinberoende!