• Anonym (Kärleksproblem)

Hur berättar jag att jag är kär i henne?

Jag är en kristen man i 30-årsåldern som är otroligt kär i en kristen kvinna som är i samma ålder som mig och som också är med i samma bönegrupp. Jag både ser framemot varje bönegruppsträff, men samtidigt inte för att jag är så nervös inför henne. Hon pratar ofta med mig, men det är mest om saker som vad jag har gjort i veckan och vad jag ska göra framöver. Jag brukar ge henne beröm för en massa saker och hon verkar alltid bli glad när hon får beröm från mig. Jag vill berätta för henne att jag är jättekär, men vet inte hur jag ska säga det. Jag är rädd för att hon ska säga att hon inte är kär i mig eller att hon ska bli arg och inte vilja vara kvar i bönegruppen längre. Jag är så rädd för att det ska vara så att hon redan har en pojkvän, då skulle jag bli olycklig. 

Hur berättar jag för henne att jag är kär i henne?

• Svar på tråden Hur berättar jag att jag är kär i henne?
  • Anonym (A)
    Anonym (Kärleksproblem) skrev 2023-06-22 08:13:59 följande:

Jag är en kristen man i 30-årsåldern som är otroligt kär i en kristen kvinna som är i samma ålder som mig och som också är med i samma bönegrupp. Jag både ser framemot varje bönegruppsträff, men samtidigt inte för att jag är så nervös inför henne. Hon pratar ofta med mig, men det är mest om saker som vad jag har gjort i veckan och vad jag ska göra framöver. Jag brukar ge henne beröm för en massa saker och hon verkar alltid bli glad när hon får beröm från mig. Jag vill berätta för henne att jag är jättekär, men vet inte hur jag ska säga det. Jag är rädd för att hon ska säga att hon inte är kär i mig eller att hon ska bli arg och inte vilja vara kvar i bönegruppen längre. Jag är så rädd för att det ska vara så att hon redan har en pojkvän, då skulle jag bli olycklig. 

Fråga Gud, hen bör veta hur du ska agera. Fasta och bära schalett är också bra, enligt en annan tråd. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Kärleksproblem) skrev 2023-06-22 08:13:59 följande:

Fråga Gud, hen bör veta hur du ska agera. Fasta och bära schalett är också bra, enligt en annan tråd. 

Ja, jag brukar prata med Gud om det och be om hjälp.

• Anonym (A)
    Anonym (Kärleksproblem) skrev 2023-06-22 08:30:19 följande:

Vad svarar Gud då?

Han har inte svarat hittills.

• Anonym (Satan själv)
    Anonym (Kärleksproblem) skrev 2023-06-22 08:30:19 följande:

Först och främst; är du noga med att inte klä dig i tyg av olika garn?

För då spelar det nämligen ingen roll hur kär du är i henne, du kommer att brinna  i evighet, som oss andra syndare.
  • Tixer

Skit i gud han finns ända inte. men du och hon finns så Bjud ut henne istället bara. du kan inte bara komma från ingenstans att du är kär i henne. Lär känna henne mer fråga saker om henne också.

• annabellelee

Du kan inte bara berätta att du är kär bara helt apropå en dag. Prata med henne och fråga om hennes intressen och vad hon brukar göra. Svarar hon "cykla" kan du föreslår en cykeltur, svarar hon "bara vara med vänner" kan du föreslå att ni kan bli vänner och kanske ta en fika ihop. 

Det gäller att uttrycka sig försiktigt, så att du inte upplevs som påträngande, och så att hon har en chans att säga nej utan att förstöra ert samspel. Exempel :"vad roligt att du gillar att cykla! Jag brukar själv cykla mycket. Det finns en jättefin cykelväg norr om stan som jag ofta använder, som leder fram r till en vacker liten strandvik. Om du vill kan vi cykla dit tillsammans någon gång".  Här märker du om hon verkar intresserad - då kan ni bestämma en exakt tid, eller om hon svarar undvikande, då kan du prata om annat och har inte direkt bjudit ut henne, så det blir inte så pinsamt att hon inte ville.

Verkar hon intresserad och ni bestämmer något kan ni ju prata mer under er aktivitet, och då kan lite försiktigt fråga om hennes liv och ev. partner. 

Nyckeln är att inte bara klampa på och berätta vad du tycker, utan att hela tiden fråga och lämna dörren öppen för att hon kan säga nej utan att det blir jobbigt.

• Guldnovan
    annabellelee skrev 2023-06-22 09:10:47 följande:

Du kan inte bara berätta att du är kär bara helt apropå en dag. 

Nyckeln är att inte bara klampa på och berätta vad du tycker, utan att hela tiden fråga och lämna dörren öppen för att hon kan säga nej utan att det blir jobbigt.

Bra! 
Svar på tråden Hur berättar jag att jag är kär i henne?