Anonym (Jenny) skrev 2023-06-23 22:36:17 följande:
Oj det låter hemskt. Jag har själv haft sådan ohemul tur när det kommer till barnmorskor och förlossningshjälp att jag knappt kan tro det. Det gör så stor skillnad att känna sig trygg och omhändertagen av kompetenta och dessutom supertrevliga personer.
Det kommer med all sannolikhet att gå bättre den här gången. Har du bestämt dig för en vaginal förlossning? Ta i så fall upp dina planer, dina tankar och din oro med mödravården så att du kan få bästa möjliga stöd. Väljer du å andra sidan ett snitt igen så kommer det ändå att vara stor skillnad att få ett planerat snitt jämfört med vad du gick igenom förra gången.
Jag önskar dig all lycka och massor av styrka inför förlossningen!
Tack!
Ja upplevelsen jag hade var så dålig att jag mådde rejält dåligt av den, fick prata med läkare igen flera gånger efter förlossning och eftervård och det togs vidare mot de ansvariga. Hela igångsättningen i sig sög med där vi blev bortglömda och runtskuffade och jag blev suckad åt av läkare som skulle kolla status för att min kropp inte reagerade som den borde på medicinen. Kände mig helt misslyckad.
Just känslan att ens barn skriker, man inte kan amma pga ingen mjölk och smärta av att sitta upp (som ingen bryr sig om alls på BB trots att jag får migränanfall av smärtan) och vi som nyblivna förstagångsföräldrar utan erfarenhet får be om att snälla, kan vi inte få ge vårt barn ersättning nu, det har inte ätit på flera dagar. Och se hur barnet verkligen tog åt sig att få äta och lugnade sig.
Och sen bli hemskickad utan nån koll på hur vi skulle ev få amningen att starta, ingen koll på hur vi annars gör med ersättning - ingenting. En sköterska sa att amningsnapp var bra för mig, nästa som kom in avrådde bestämt mot det. Det var så hemskt. Slutade med att jag själv bestämde mig att pumpa och ge och delamma och delflaska, men bra blev det aldrig helt. Barnet har dock vuxit upp till en matfrisk och hälsosam unge men starten och ångesten vi fick önskar jag INGEN. Den sidan om förlossningen och tiden där är fortfarande blank i mitt barns ?mitt första år?-bok för att jag har mått för dåligt när jag tänkt på den.
Jag vill ha vaginal förlossning om möjligt just då det med en tvååring är opraktiskt att inte få lyfta på en månad. Har pratat med BM om det och vi ska skriva in noga i min journal mm om det hela denna gång. Har bra stöd därifrån.