Inlägg från: Anonym (Låneförmedlaren.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Låneförmedlaren.)

Ta privatlån för heltidsstudier?

Jag jobbar just med detta, som egenföretagare där jag mäklar privat & företagslån. Det jag kan säga till dig är att ränteläget har aldrig varit allvarligare. Alla blancolån är det rörlig ränta på. Jag skulle avvakta tills reporäntan är nere på rimligare nivåer - 0,5-1,5 %. Alternativt ta kontakt med csn & se vad du har kvar att kunna låna där. Ifall du vill vidareutbilda dig & finansiera detta med lån finns det två banker som har äverlägset bäst villkor. Lån & Spar banken( om du äger din bostad) - Ikano banken annars. Anledningen är att de är den enda banken i Sverige idag som tillämpar rak ammortering på sina privatlån. Dvs, till skillnad från annuitet fastnar du inte i en evig räntesnurra - varje månad sker en kraftig ammorering på¨lånet. ex ; låt oss säga att du lånar 350 000 för en genomsnittlig ränta idag 7% -  

www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/lanekalkyl/

Så skulle månadskostnaden bli 7000kr. Om man lägger det på 5 år. 

5833 skulle vara själva ammorteringen & resterande räntekostnaden.

Dvs - du skulle ammorera drygt 50 000 varje år på din skuld. Vilket resulterar i att du  sista två åren betalar 5800 i ammortering med en räntekostnad som enbart blir 200-250kr näst sista året. Sista året blir det enbart ammortering. Det är mina bästa tips till dig iaf. Du är välkommen att svara om du har flera frågor eller funderingar. 

• Anonym (Låneförmedlaren.)

Absolut, men det man måste ha i åtanke är att annuitetslån så är det majoriteten ränta man betalar i början - inte ammortering. Således minskar inte din totala skuld i samma utsträckning som vid ett lån som har rak ammorering. Samma räkneexempel men med ett lån med annuitet så blir ammoreringen 2300 ca, - 4700 i räntekostnad. Fördelen med annuitet är ju att efter ca 40¤ av lånets löptid betalar du nästan bara ammortering. Nackdelen är att annuitetslån påverkas kraftigare av räntehöjningar. SBAB är ingen privatlåne bank & alla lån som man ser räkneexempel på utåt från bolagens hemsidor alltid är friserade. Man ska alltid förvänta sig 20% högre avgifter än vad som visas. 

Svar på tråden Ta privatlån för heltidsstudier?