Är jag transofobisk?
Din fråga TS är väl olika delar: nej du är inte transfobisk.
Sen tar du upp detta med hur det funkar inom idrotten och det här är ju ett stort problem som många i idrottsvärlden jobbar med och försöker hitta bra lösningar på. Jag tänker att det inte riktigt hänger ihop med den generella frågan om transfobi.
Men apropå idrott då:
Tex Caster Semenya som inte fått lov att delta i vissa lopp för att hon har en medfödd hög dos av manligt hormon, men hon ÄR kvinna! Hon är född kvinna, är inte trans, har inte opererat sig - ändå får inte ens hon (och personer som henne) tävla i vissa lopp. Ett tag hade hon instruktionen att för att få delta så skulle hon ta preparat som minskade hennes hormonhalt. Hon testade det och blev då sämre på sin sport! Hon kände att det var helt åt helvete att behöva begränsas på det viset.
Så ja - en ursvår fråga i en business där allt handlar om prestation, vad kroppen förmår och att alla vill vara bäst och vinna de där medaljerna och prispengarna. Jag läste någonstans att någon föreslagit att man tex i OS och andra stora tävlingar skulle ha tre kategorier i löpningen: herrklass, damklass och en tredje klass för de som är som Caster Semenya. Men det skulle bli knasigt eftersom de inte är så många, och så skulle de enbart få tävla mot varann? (för "bra" för att delta i damklassen men "för dåliga" (kanske?) för att ha chans att vinna i herrklassen?