• Xenia

Är jag transofobisk?

Jag ogillar verkligen dagens kultur där man blir påklistrad en etikett, t ex transfobiker", istf att folk argumenterar emot en. Men för många handlar det bara om att tillhöra den tongivande flocken, att yla med de andra vargarna.

St.å för vad du tycker och kallar någon dig "transfobisk" så fråga om det är ett argument,

Idag så är den rådande PK-åsikten att den som känner sig som kvinna (man) är kvinna (man) oavsett kromosomer eller vad de har mellan benen.

Jag anser att det blir orättvist mot "biologiska kvinnor" om de tävlar mot en XY-person med högre testosteronhalt. 

Men nu är det inte så självklart att alla föds med ett tydligt kvinnligt eller manligt kön. Caster Semenya har 

5?-Reductase 2 deficiency
    hon har inte bytt kön, hon är ingen man som känner sig som en kvinna eller "transkvinna".
  • Xenia
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-25 12:44:42 följande:
    Transarna Jeffrey Star och Caitlyn Jenner håller med dig. Jag med.

Oavsett man kallar sig själv, man, kvinna, äggplanta, den eller det, så har ens arvsmassa antingen x eller xy kromosomer.

Det finns inget tredje kön oavsett vad man vill att det ska finnas. 

Och nej, människor med xy kromosomer hör inte hemma i kvinnosport, deras arvsmassa är lika mycket fusk som anabola steroider är det. Om xy kromosomer får delta i kvinnosport så ska x kromosomerna kunna få dopa sig. Vilket ju är helt befängt. 

Själv så anser jag att folk får göra som dom vill med sina kön, med sina förhållanden och med sina preferenser. Kör bara inte ner det i halsen på mig. 
    Nej, det där stämmer inte. Inte alla är solklart XX eller XY. Det finns något som heter intersexualism. Man kan vara född XXY t ex.

Intersexuella tillstånd[redigera | redigera wikitext]

Om man utgår från definitionen att intersexuell är ett barn med ett medfött tillstånd i vilket könets kromosomala, gonadala (= könskörtlar, dvs. testiklar eller äggstockar) eller anatomiska utveckling skiljer sig från det som statistisk räknas som normalt, inkluderas minst följande medicinska tillstånd:

AIS ? Androgenokänslighetssyndrom (Androgen Insensitivity Syndrom)
    PAIS ? Partiellt androgenokänslighetssyndrom (av alla grader)
    Adrenogenitalt syndrom (CAH - Congenital Adrenal Hyperplasia)
    XXY och Klinefelters syndrom
    Brist på enzymet 5-alfareduktas
    Progesteronmaskulinisering
    Klitorisförstoring
    Mikropenis
    Turners syndrom
    Swyers syndrom
    Hypospadi
    Äggstockar och testiklar (äkta hermafroditism, det här förekommer praktiskt taget inte, eftersom alla könskörtlar aldrig fungerar normalt, vid detta tillstånd)

sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
  • Xenia
    Polyrytm skrev 2023-06-26 13:40:34 följande:
    Det är ju dock såpass sällsynt att det inte ens behöver lyftas i en sån här diskussion. Om det ska räcka med att man "identifierar" sig som kvinna när man är man för att få tävla i dam-klassen så är det ju ett långt större problem än det extremt sällsynta tillståndet "intersex".
    Det är klart att man måste påpeka när det påstås att alla är antingen man (XY) eller kvinna (XX). Förr kallades de hermafroditer.

"Oavsett man kallar sig själv, man, kvinna, äggplanta, den eller det, så har ens arvsmassa antingen x eller xy kromosomer.

Det finns inget tredje kön oavsett vad man vill att det ska finnas."
Svar på tråden Är jag transofobisk?