Anonym (Kim) skrev 2023-06-25 12:44:42 följande:
Transarna Jeffrey Star och Caitlyn Jenner håller med dig. Jag med.
Oavsett man kallar sig själv, man, kvinna, äggplanta, den eller det, så har ens arvsmassa antingen x eller xy kromosomer.
Det finns inget tredje kön oavsett vad man vill att det ska finnas.
Och nej, människor med xy kromosomer hör inte hemma i kvinnosport, deras arvsmassa är lika mycket fusk som anabola steroider är det. Om xy kromosomer får delta i kvinnosport så ska x kromosomerna kunna få dopa sig. Vilket ju är helt befängt.
Själv så anser jag att folk får göra som dom vill med sina kön, med sina förhållanden och med sina preferenser. Kör bara inte ner det i halsen på mig.
Nej, det där stämmer inte. Inte alla är solklart XX eller XY. Det finns något som heter intersexualism. Man kan vara född XXY t ex.
Intersexuella tillstånd[redigera | redigera wikitext]Om man utgår från definitionen att intersexuell är ett barn med ett medfött tillstånd i vilket könets kromosomala, gonadala (= könskörtlar, dvs. testiklar eller äggstockar) eller anatomiska utveckling skiljer sig från det som statistisk räknas som normalt, inkluderas minst följande medicinska tillstånd:
AIS ?
Androgenokänslighetssyndrom (Androgen Insensitivity Syndrom)
PAIS ? Partiellt androgenokänslighetssyndrom (av alla grader)
Adrenogenitalt syndrom (CAH - Congenital Adrenal Hyperplasia)
XXY och
Klinefelters syndrom
Brist på
enzymet 5-alfareduktas
Progesteronmaskulinisering
Klitorisförstoring
Mikropenis
Turners syndrom
Swyers syndrom
Hypospadi
Äggstockar och
testiklar (äkta hermafroditism, det här förekommer praktiskt taget inte, eftersom alla könskörtlar aldrig fungerar normalt, vid detta tillstånd)
sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism