Inlägg från: Polyrytm |Visa alla inlägg
  • Polyrytm

Är jag transofobisk?

Anonym (Undrar) skrev 2023-06-25 09:23:01 följande:
    Fast, de ÄR ju inte kvinnor? Vad är det som definierar en kvinna? Sättet man tänker/klär sig? En kvinna är en vuxen människa av hon-kön rent biologiskt. Transkvinnor är alltså inte kvinnor enligt mig, men de lever under de sociala reglerna som vi människor skapat för kvinnor. Jag bryr mig inte vad de kallar sig eller vem de tänder på samt hur de lever, men jag tycker att det blir löjligt att hålla på att säga att de de är kvinnor när de inte är det och tillåta att transkvinnor tävlar i damklassen.

Varför är jag okunnig och oförstående när jag bara menar att vi kan se saker för vad de är?
    "In a time of universal deceit - telling the truth is a revolutionary act."
  • Polyrytm
    Anonym (Suck och stön) skrev 2023-06-25 21:35:40 följande:
    Bonusvideo:

Bonus bonusvideo

Happy pride month, suckers. 
    Inte ett eget ord om vad du tycker om saken?

Tycker du det blir rättvist att en biologisk man, med allt vad det innebär, som tror han är en kvinna, ska tävla mot kvinnor? Varför tror du vi har vikt och könsuppdelning i sport?
  • Polyrytm
    Anonym (Suck och stön) skrev 2023-06-25 22:40:17 följande:
    Nej. För min del är frågan färdigdiskuterad för flera år sedan. Om andra vill tröska på och skita i vad vetenskapen säger så får ni göra det. Jorden är rund hur mycket folk än skriker. 
    Så varför droppar du ett gäng videor i tråden om du har diskuterat färdigt?

Ska vi titta på en 1 timmes lång video för att...ja vadå? Håller du med om budskapet i videorna eller vad är din poäng?

Jag drar slutsatsen att videorna är för att trans"kvinnor" ska få tävla mot kvinnor i sport, eller har jag fel?

Vad menar du är vetenskapligt belagt? Att män är kvinnor eller vad menar du?🙂
  • Polyrytm
    Anonym (even) skrev 2023-06-26 12:03:15 följande:

I dagens jämställda samhälle borde man ta bort könsindelning i idrott, låt alla tävla mot alla.

könsindelning i idrott, låt alla tävla mot alla.

Det hade ju varit så orättvist och ojämnt så det hade inte ens varit kul.
  • Polyrytm
    Xenia skrev 2023-06-26 13:00:54 följande:
    Nej, det där stämmer inte. Inte alla är solklart XX eller XY. Det finns något som heter intersexualism. Man kan vara född XXY t ex.

Intersexuella tillstånd[redigera | redigera wikitext]

Om man utgår från definitionen att intersexuell är ett barn med ett medfött tillstånd i vilket könets kromosomala, gonadala (= könskörtlar, dvs. testiklar eller äggstockar) eller anatomiska utveckling skiljer sig från det som statistisk räknas som normalt, inkluderas minst följande medicinska tillstånd:

AIS ? Androgenokänslighetssyndrom (Androgen Insensitivity Syndrom)
    PAIS ? Partiellt androgenokänslighetssyndrom (av alla grader)
    Adrenogenitalt syndrom (CAH - Congenital Adrenal Hyperplasia)
    XXY och Klinefelters syndrom
    Brist på enzymet 5-alfareduktas
    Progesteronmaskulinisering
    Klitorisförstoring
    Mikropenis
    Turners syndrom
    Swyers syndrom
    Hypospadi
    Äggstockar och testiklar (äkta hermafroditism, det här förekommer praktiskt taget inte, eftersom alla könskörtlar aldrig fungerar normalt, vid detta tillstånd)

sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
    Det är ju dock såpass sällsynt att det inte ens behöver lyftas i en sån här diskussion. Om det ska räcka med att man "identifierar" sig som kvinna när man är man för att få tävla i dam-klassen så är det ju ett långt större problem än det extremt sällsynta tillståndet "intersex".
  • Polyrytm
    Anonym (even) skrev 2023-06-26 12:33:01 följande:
    Är man inte bra nog att ligga i toppen så hade man självklart inte tävlat där, så det hade varit lika jämnt som det är nu.
    Det vore ju som att uppfinna hjulet på nytt. När 15åriga pojkar utklassar elit-damfotbollsspelare och liknande så inser man varför det finns könsindelning. Det är en ickefråga.
  • Polyrytm
    cosinus skrev 2023-06-26 13:51:51 följande:

Jag tycker absolut inte att personer födda som män ska ha möjlighet att tävla som kvinnor (eller tvärtom ifall det skulle ge en uppenbar fördel i någon idrott).

Dels för att jag har svårt att se att det skulle ske på lika villkor, dels för att det inte är en mänsklig rättighet att vara elitidrottare, framförallt för att det riskerar att hamna människor i kläm.

Har ni lyssnat P3 dokumentären om doping i det forna Östtyskland? Om inte, gör det och återkom sen och hävda att det inte finns någon risk att folk utnyttjas, pressas och riskerar att mer eller mindre tvingas att byta kön för att nå status och framgång om det är en möjlig väg till medaljer. För mig är det den viktigaste aspekten. Får du inte tävla som det kön du inte är född i riskerar ingen att hetsas och/eller uppmuntras att byta kön av personer med agendor som inte nödvändigtvis ligger i linje med idrottarens bästa.

Tack för tipset.
  • Polyrytm
    Anonym (jag) skrev 2023-06-26 13:56:44 följande:
    Japp och man inser att könsskillnader faktisk finns på riktigt och att millimeterrättvisa borde gå åt båda hållen inte bara åt ena hållet. 
    Presajsly.
  • Polyrytm
    Anonym (XY) skrev 2023-06-26 13:47:04 följande:
    Helt rätt! Tillbaks till spisen med dem!
    Varför skall kvinnor idrotta egentligen? Vilket pojkungdomslag i 14-årsåldern som helst kan ju piska damlandslaget i fotboll så finns ju ingen anledning för tjejer att idrotta, men de är söta när de försöker, de små liven.
    Du vet inte riktigt vad vi diskuterar va? :)
  • Polyrytm
    Xenia skrev 2023-06-26 14:21:06 följande:
    Det är klart att man måste påpeka när det påstås att alla är antingen man (XY) eller kvinna (XX). Förr kallades de hermafroditer.

"Oavsett man kallar sig själv, man, kvinna, äggplanta, den eller det, så har ens arvsmassa antingen x eller xy kromosomer.

Det finns inget tredje kön oavsett vad man vill att det ska finnas."
    Det är ju en avvikelse. Det föds ju personer utan armar och ben också men man räknar ju inte det som en naturlig norm för det.
  • Polyrytm
    Anonym (even) skrev 2023-06-26 14:15:02 följande:
    Ett damlag i hög division skulle vinna över ett lokalt herrlag utan tvekan.

Med samma resonemang skulle vi lika gärna dela in männens sport i delar, bra gener, sådär gener och dåliga gener. En basketturnering där man max får vara 170cm osv..

Gener är inte rättvisa, skulle tippa på att 99,99999% (siffran är tagen i luften) av alla män idag inte skulle ha en chans även med proffstränare och sponsorer.

Jag anser att elitnivå ska vara dom bästa.
    Nej, detta har testats flera gånger. Dam-eliten hade ingen chans mot pojkar 15 år. 
    Samma resonemang har förts angående Serena Williams. Hon blir spöad av manliga spelare långt under hennes klass.

Biologi spelar all roll. 
    Människor tycker att det är roligare att titta på sport utförd av män och därför betalar fler människor för att se det istället för damsport. Därför tjänar inte damerna lika mycket som männen. Det är enkelt och logiskt.

Precis som att vissa band inte tjänar lika mycket som stora etablerade band. Utbud och efterfrågan.
  • Polyrytm
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-26 15:01:31 följande:
    Det beror väl helt på vilken sport det gäller och vilken träning 15-åringarna har fått? Du tror väl inte att random pojkar med chipstuttar och noll atletisk träning  spöar elitdamer oavsett? 

Serena Williams är en av de främsta atleterna på jorden och hon tävlar inte mot män utan mot kvinnor eftersom hon är 100% kvinna. Tala gärna om för mig när hon spelade mot män under hennes klass? Hon var en elitidrottare, hon har inte tid att spela skojmatcher mot folk som inte har med hennes jobb att göra. 

Detta med hur mycket idrottare tjänar har mycket med tradition att göra. Serena skrattar dock hela vägen till banken. 

Till TS - nej, du är inte transfobisk. Jag anser det vara helt fel att någon som har vuxit upp som biologisk man med allt vad det innebär ska tävla med kvinnor. Om du är transfobisk är jag ännu mer transfobisk för jag vill inte ha dem i omklädningsrummen heller.
    www.essentiallysports.com/when-serena-williams-and-venus-williams-lost-to-a-male-tennis-player-at-australian-open-wta-tennis-news/
  • Polyrytm
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-26 15:01:31 följande:
    Det beror väl helt på vilken sport det gäller och vilken träning 15-åringarna har fått? Du tror väl inte att random pojkar med chipstuttar och noll atletisk träning  spöar elitdamer oavsett? 

Serena Williams är en av de främsta atleterna på jorden och hon tävlar inte mot män utan mot kvinnor eftersom hon är 100% kvinna. Tala gärna om för mig när hon spelade mot män under hennes klass? Hon var en elitidrottare, hon har inte tid att spela skojmatcher mot folk som inte har med hennes jobb att göra. 

Detta med hur mycket idrottare tjänar har mycket med tradition att göra. Serena skrattar dock hela vägen till banken. 

Till TS - nej, du är inte transfobisk. Jag anser det vara helt fel att någon som har vuxit upp som biologisk man med allt vad det innebär ska tävla med kvinnor. Om du är transfobisk är jag ännu mer transfobisk för jag vill inte ha dem i omklädningsrummen heller.
    Vet inte varför man inte kollar upp saker innan man säger emot.
    www.essentiallysports.com/when-serena-williams-and-venus-williams-lost-to-a-male-tennis-player-at-australian-open-wta-tennis-news/

Det var väl elitdamerna mot p16 men jag har för mig det skett flera ggr med samma resultat. 

Tradition eller ej, om folk inte vill se något och således inte vill betala för det så kan man ju inte kräva mer betalt.

Det är ju tradition att stora band tjänar mer pengar än små band- ska skattebetalarna betala små band pengar för att det ska bli "rättvist"?
  • Polyrytm
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-26 15:05:13 följande:

Det är lite att packa upp här...

1. Biologisk kvinna... alla är biologiska... motsatsen till biologisk är eeeh.. en sak... Så just den formuleringen är inte helt ok... Men de flesta förstår vad du menar. Men som sagt, den känns inte helt fräsch... Motsatsen till Trans är Cis (även om många transfober fått för sig något helt annat...) så det är mer korrekt att använda det uttrycket. Cis kvinna är en person som identifierar sig själv som det könet man sa vid födseln.

2. Visst, det är många som tror att transkvinnor som vuxit upp som män är så mycket starkare och allt möjligt... Men nu är det ju så att man tappar muskelmassan extremt snabbt. Det är inte många transkvinnor som är bland världsatleterna. Däremot finns det några transmän som vinner i de sporter de håller på med... Mot andra män... och om det nu skulle vara så att det hela beror på hur man föddes så borde ju de per automatik förlora... Så det är helt enkelt inte en så stor fördel att vara transkvinna som vissa tycks tro... det är ingen fördel alls skulle man kunna säga, annars skulle transkvinnor alltid vinna och det gör de inte... Jag kan ju tycka att man kan titta på helheten. Om du precis börjat din resa så är det såklart fler fördelar, men låt oss säga en person som är uppvuxen som trans, tagit hormoner för att stoppa tillväxt av muskler osv...varför kan inte de få vara med? De har ju inte mer muskelmassa!

3. Jag ser att du inte är biolog... För news flash... Biologer är väldigt tydliga med att det finns fler än 2 kön. Det är inte inte så svårt i slutändan. Ja, det finns män och det finns kvinnor. Fine, XY och XX. Men sen har vi många variationer på det. Vissa är XXY, andra är XYY och så finns det flera variationer på det. Könshormoner och genetiska variationer kan påverka könstilldelningen hos människor. I den vanligaste formen av könsdetermination har individer med XX-kromosomkombinationer biologiskt sett kvinnligt kön, medan individer med XY-kromosomkombinationer har biologiskt sett manligt kön. Det är dock viktigt att notera att kön inte bara bestäms av kromosomerna, utan det finns också andra genetiska och biologiska faktorer som kan påverka könets utveckling.

När det gäller genetiska variationer på XX och XY finns det många möjliga mutationer och variationer som kan uppstå. Det är omöjligt att ge en exakt siffra på hur många variationer som kan finnas, eftersom människans genetiska variation är omfattande och komplex.

Vidare kan genetiska variationer påverka olika aspekter av könstilldelningen och könens utveckling. Vissa variationer kan påverka könsidentiteten, könsuttrycket eller könsspecifika egenskaper. Det finns också vissa genetiska variationer och syndrom som kan påverka könsutvecklingen och resultera i intersexuella tillstånd, där individens könsegenskaper inte passar in i den typiska binära uppdelningen mellan manligt och kvinnligt kön.

Sammanfattningsvis är det omöjligt att ange en exakt siffra för antalet genetiska variationer på XX och XY, eftersom människans genetiska variation är komplex och varierad.

Så nej det finns inte bara två kön, bara någon som inte är biolog skulle påstå det... Så därför vet jag att du inte är biolog.

Och det är fine, du kan vara okunnig om det om du vill, men vad är problemet egentligen? Jag är en av de där läskiga "tredje könet" (hmm tänk om det vore så enkelt... men det är ju ganska så mycket mer komplext än så.) Jag är 43 år gammal och har hela livet känt det som om jag var obekväm med mig själv. Jag har aldrig känt mig bekväm. Det har varit svårt att sätta fingret på det... Men redan som barn när de delade upp killar och tjejer stod jag kvar i mitten och visste inte vart jag skulle gå. Medan lärare påpekade vart jag skulle gå... men det kändes aldrig rätt... Jag lekte med leksaker som var typiska för både tjejer och killar och jag klädde mig ena dagen som det ena och andra dagen som det andra. Jag tyckte inte om när man kallade mig allt det där som var kopplat till vad alla tyckte jag hade för kön. Men jag förstod det inte. Jag visste bara att jag inte var "det"... det var fel... jag mådde dåligt av att man sa det hela tiden... Jag passade inte in på den andra sidan heller... Det var precis lika fel... Däremot gillade jag om man ibland "tog fel" och det gjorde man ofta... Men allra bäst tyckte jag om när vuxna i ren desperation kunde fråga mig vad jag var... Och då brukade jag stolt svara med bara mitt namn! Inte det ena eller det andra jag var jag!

Jag kunde aldrig förstå, jag försökte passa in på samhällets bild av mig, jag gillade det kön som man förväntade sig vilket ju förenklade det hela. Men fick ofta höra att jag inte klädde mig korrekt eller uppförde mig korrekt... Inte för att jag brydde mig, jag gör väl som jag vill! Men problemet var djupare. För så fort någon kallar mig något som hör ihop med det könet de tycker jag har så mår jag dåligt... Jag har verkligen försökt. Men det har gett ångest. Jag mår fysiskt dåligt... Jag har varit aktiverad i en kristen grupp där det är väldigt uppdelat efter kön, och jag har försökt, jag har verkligen försökt men har bara känt mig bekväm när man haft kombinerade aktiviteter. Det hela slutade med att jag efter många långa sömnlösa nätter bröt ihop mitt under ett möte i denna grupperingen, sittandes i ett rum omringad av konservativa och äldre personer (jag var yngst där) jag började skaka, hyperventilera... trodde jag skulle svimma... och plötsligt så insåg jag... och det bara flödade ur mig... jag är icke binär... jag hör inte hemma här, jag mår inte bra här... Jag fick ett helt fantastiskt mottagande och min far var i samma hus och när han fick höra vad som hände hjälpte han mig hem och konstaterade att han inte var förvånad... och han har verkligen stöttat mig! Kom hem till min partner... satt mig ner livrädd för deras reaktion... "Älskling... jag är icke binär..."...tillsvar fick jag "ok trodde du inte jag redan visste det?"... "älskar du mig ändå?"... "ja inget har ju ändrats mellan oss! Du är du!" ...

Berättat för vänner och de säger också alla att de inte är förvånade, de ser att det stämmer mycket mer med vem jag är. Jag mår bättre och som sagt INGEN är förvånad. Även de som aldrig ens haft funderingar i de riktningarna har konstaterat att de helt plötsligt förstår det hela när de ser hur jag är och faktiskt pratar med mig om hur jag känner det. Bästa reaktionen var en av mina första partners från när jag var 18 som hörde av sig och meddelade att de var förvånade över att jag "kom ut" nu... för de trodde jag reda gjort det då för över 20 år sedan :-P För vi hade haft långa samtal där jag hade varit väldigt tydlig med mina känslor kring mig själv och ja hehe tydligen fast jag inte hade orden för det då så hade jag förklarat det så de hade förstått... Enda skillnaden nu är att jag har ord för vad jag är och därför kan jag säga till andra att hej jag är icke binär! Jag behöver inte låtsas vara något annat. Det är en otroligt skön känsla...

Så försöker du säga att vi icke binära inte finns eller att det bara finns två kön... då är du helt klart ute och cyklar. Det är ok att inte vara kunnig och därför inte veta hur biologi faktiskt funkar men att använda formuleringar som "jiddrar om tredje kön" (framförallt när du är den som har fel....) är ganska så fobiskt. I slutändan det vi ber om är att bemötas med respekt och empati... Du kanske inte förstår, men det hindrar inte att du använder de namn och pronomen vi ber om, det är inte så svårt... Och ja att du inte förlöjligar oss och våra upplevelser.

Det finns bara två biologiska kön: Penis och vagina. Sen att man inte enkelt passar in i vad som sägs ska känneteckna könen eller rollerna är en annan sak, vad som är kvinnligt och vad som är manligt. Sådant förändras ju över tid och är olika mellan kulturer men det finns ingenstans på denna jord som en man kan menstruera och föda barn och det finns ingen kvinna som har penis och testiklar. Avvikelser kan såklart ske men det räknas inte som tredje kön eller något sånt.
  • Polyrytm
    Anonym (XY) skrev 2023-06-26 17:07:48 följande:
    Jo och jag är hjärtligt trött på alla aktivister som vill att transkvinnor skall räknas som riktiga kvinnor.
    De är beredda att offra kvinnor för genom att låta våldsverkare sitta i kvinnofängelser.
    De vill normalisera och rätta till könen, homosexuella finns ju egentligen inte, är du en pojke med feminina preferenser så vill de korrigera det så att du blir flicka på riktigt istället för att bli en fjollig bög.
    De förstör damidrotten i inkluderingen namn.
    Såg en intervju med Serena Williams som sa att även om var etta i damtennis så kvalificerade hon sig runt plats 4000 om man inkluderade männen.
    Var visst ganska nyligen som både hon och systern fick spö av en tysk man som var på 400 i Tyskland. Han spelade mot dem under samma dag.
    Då missförstod jag dig. Håller med om allt.
  • Polyrytm
    Anonym (XY) skrev 2023-06-27 08:12:31 följande:

Håller med i allt du säger men enligt aktivisterna så är det "hate-speech" och transfobiskt att inte betrakta transkvinnor som "riktiga" kvinnor.

Du kan helt enkelt inte ha ett logiskt resonemang med dem.

Om jag identifierar mig som dvärg och någon påpekar att väldigt få dvärgar är 190 cm så är det analogt med transaktivisternas narrativ "Hate-speech".

Sjukt obehaglig utveckling det har blivit. Att säga sanningen är ett hatbrott. Av rädsla för att lagföras håller man tyst och självcensuren är ett faktum. 
  • Polyrytm
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-27 12:19:24 följande:

Det är verkligen inte det jag säger... Jag säger att personer aldrig lyckas gissa vad jag är... och det är verkligen 50/50 med vad de tillslut gissar på.... Jag ser inte ut som vare sig man eller kvinna... Så det är omöjligt att utgå efter vad jag "ser ut som". Men sen bryr jag mig inte så mycket men när de frågar vad jag vill använda för pronomen så svarar jag det. Frågar man mig om jag är man eller kvinna så säger jag att jag är icke binär... Frågar man vad jag heter så säger jag mitt namn. 
    I slutändan är jag nöjd bara man behandlar mig som alla andra... Men jag kommer inte säga vad jag har i mina byxor för att stilla andras nyfikenhet. Svårare än så är det inte. 

Och nej det är inte offerkomplex. Jag kräver inte att folk frågar mig mina pronomen och jag är inte otrevlig mot personer som tar fel. Konvon brukar gå ungefär så här: 

"Ehi du X.... vänta du är en.... X?... eller hur?"

"Haha nej det är jag inte med det är ok kan jag hjälpa till med något?"

"Ah så du är en Y!"

"Eh nej faktiskt inte. Men vill du ha hjälp med något?"

"Så du är en X alltså?"

"Nej som sagt jag är inte det. Jag är icke binär... Men vad ville du ha hjälp med?" 

"Så du är inte X och inte Y?"

"Precis! Ville du ha hjälp med något?"

"Men vad är du? Du måste ju vara X el Y!"

"Nej jag är icke binär men som sagt kan jag hjälpa dig med något?"

"Fast vad är du född som?"

"Ja jag var född som mig... Vill du inte ha hjälp så går jag vidare!"

"Men vad heter du då?"

"Jag heter SSSSSS" 

"Det är ju ett namn för en Y! Så då är du en Y!"

"Nej jag är fortfarande icke binär men det är ok...." 

"Men föddes du som Y eller X? Vad har du mellan benen" 

....

Jag tar inte illa upp och jag bråkar inte om man säger fel... Men jag måste hela tiden svara och svara och svara för folk är inte nöjda om jag inte ger dem alla detaljer. 

Man behöver inte göra allt så svårt för en. En del människor är androgyna i både utseende och beteende och alla människor befinner sig på en skala mellan kvinnligt och manligt, egenskaper och attribut. Man får vara som man vill. Bra va?:)

Men om vi ska vara helt vetenskapliga så FINNS det bara TVÅ kön. Det är ingenting att diskutera. Det kan alla ta reda på när som som helst. Motsätter man sig detta så är man totalt vetenskapsfientlig.

Det finns penis och så finns det vagina. Har man en penis så är man av manligt kön och har kromosomuppsättning XY. Har men en vagina så är man en kvinna och har kromosomuppsättning XX.

I 99,9% av fallen kan man se om en människa är man eller kvinna. Resterande fallen kan vara svåra att avgöra, speciellt beroende på kläder och smink osv. Men könet på personen, det som finns mellan benen, ljuger liksom inte.

Om du klär av dig naken så kan jag berätta om du är man eller kvinna.
  • Polyrytm
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 14:18:13 följande:
    En kvinna är en vuxen människa av hon-kön.
    En man är en vuxen människa av han-kön.

Alla kvinnor kanske inte kan föda barn precis som inte alla män kan producera spermier - men de är avvikande i den mån att något då gått fel. De är dock inte mindre män eller kvinnor av den anledningen. Precis som att vi kan utgå från att alla människor föds med två ben, så finns det människor som har ett ben eller inga ben. Det gör dem dock inte till något annat än människor, utan de är fortfarande människor men där något gått fel.
    Precis så enkelt är det.
  • Polyrytm
    klyban skrev 2023-06-27 16:09:07 följande:

Detta har fascinerat mig länge, och att en del inbillar sig det finns mer än två biologiska kön.
    Och vad in i helvete de grundar sig detta på, mer än en tanke att de inte riktigt vill vara man, inte riktigt vill vara kvinna.
    Och en tanke är inte nog för mer kön, sen kan de identifiera sig som vad faan de vill, men grundförutsättningarna för de två biologiska könen är bara två ändå.

Äntligen något vi kan enas om. : )
  • Polyrytm
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 21:01:14 följande:
    Jag har ingen poäng, annat än att jag inte förstår din trådstart? Vad har de två sakerna med varandra att göra? Du pratar om att det bara finns två kön, och att ingen kan vara ett tredje. Men vad har det att göra med att de som inte är biologiska kvinnor, är olämpliga i damidrott?
    Jag förstår inte heller vad du är ute efter.

Det finns två kön. Att vara man och sen kalla sig kvinna för att få tävla mot riktiga kvinnor är såklart fusk, och är ett problem. Vad är det du inte förstår? :)
Svar på tråden Är jag transofobisk?