• linani

Skäms för dålig ekonomi

Jämna plågor skrev 2023-06-25 00:53:24 följande:
    Skäms för dålig ekonomi

Och samtidigt tycker jag att det är skitlöjligt med all statusjakt, alla nyrenoverade kök, snygga bilar, prat om bostadsköp mm. Ändå avundas jag dem som är en del av den kulturen.

Är jag ensam i världen om att ha det såhär? 

Nej du är inte ensam i världen om att jämföra dig med andra (till din egen nackdel) och att vara avundsjuk. Tror att det är en ganska genomgående egenskap hos stora delar av mänskligheten? :)

Oavsett hur man har det, finns det alltid någon annan som har det ännu bättre. Även i allra dyraste villaområdet är det ju någon som äger det DYRASTE huset. Och med sociala medier har man inte bara sina närmaste krets att jämföra sig med, nu kan du se hela världens fina bilar och nyrenoverade kök.

Tror ärligt det är väldigt svårt att "göra" något åt saken, förutom att fortsätta jobba med dina egna känslor och tankar. Vi har ju tyvärr ett narrativ i samhället där framgång och och välmående mäts i pengar och konsumtion. 

Kan du hitta kollegor inom kultursektorn att spegla dig i? Min erfarenhet är att betydligt fler där bor i lägenhet och sätter värde i andra saker (resor, kulturupplevelser, mat & dryck, umgänge) än i att renovera villan och bygga pool. Dessutom många vänsterpersoner som tar klimatet på allvar och undviker långflygningar, handlar second hand, etc.
  • linani
    Jämna plågor skrev 2023-06-25 12:42:46 följande:

Känner du till begreppet RELATIV fattigdom? Googla annars. Det är ju den jag nämner. Inte fattigdom i största allmänhet. Såklart jag fattar att vi inte är FATTIGA globalt sett, eller jämfört med någon i Sverige för all del, som inte har en inkomst alls.

Min tråd handlar om klassresan neråt, om att inte ha lyckats förverkliga sig själv och vara SITT BÄSTA JAG (typ veckotidningssnack) - och att inte känna sig helt hemma där man hamnat. 
    Att känna sig rotlös. 

Problemet med ditt sätt att använda relativ fattigdom blir ju att du själv har valt att försätta dig i den - genom att bo där du bor, låta barnen gå i en "fin" skola, umgås med en viss typ av människor. Om ni hade bott någon annan stans, bland människor som tjänade likvärdigt eller mindre, så blir ni på ett magiskt ögonblick relativt rika. Men om det inte är ett alternativ för er blir det märkligt att klaga på er "relativa fattigdom".

Sen att känna skam och misslyckande för att man inte är så rik som man trodde att man skulle vara, det är något annat. Men just att förverkliga sig själv, är verkligen pengar det enda tänkbara sättet för dig att göra det på? Kan du inte hitta något annat i liv som känns meningsfullt och självförverkligande att ägna dig åt? 

Tänker att du kanske inte värderar andra människor utifrån hur mycket pengar de har på banken, så varför göra det med dig själv.
Svar på tråden Skäms för dålig ekonomi