Skäms för dålig ekonomi
Intressant läsning och jag förstår precis vad trådstartaren menar. Jag bor på en så kallad gräddhylla men har istället för att jobba heltid och satsa stenhårt på karriären satsat på familjen och barnen. Det har resulterat i dryga två års föräldraledighet varav ett år lediga hela familjen tillsammans. Genom det valet har vår inkomst legat kanske 50 % lägre än jämförbara familjer i området. Givetvis medför det att vi inte kan göra samma saker som dem och åka på dyra charterresor osv. Men jag värderar tid högre och tycker lite synd om karriärist-barnen som går 10-timmarsdagar på förskolan.
Förstår också invändningen att er sits beror på val du/ni gjort. Men det är ju en allmän sanning att man får leva med konsekvenserna av val man gjort tidigare även om oväntade saker dykt upp längs vägen.
Såg även din budget och den såg väldigt tajt ut även om barnbidrag kanske förbättrar läget lite. Om jag får ge ett råd så är det att sätta upp ett automatiskt sparande i typ en global indexfond. Ränta på ränta effekten gör underverk - en hundring i månaden idag kan göra underverk på sikt