-
Behöver inte handla om avundsjuka att se hur andra har det. Är omöjligt att inte notera det. Sedan kan man ibland tänka på att det kanske inte gör dem lyckligare,Anonym (Det otillgängliga livet som än gång var mitt) skrev 2023-06-25 19:58:52 följande:Avundsjuka och habegär
-
Ekonomisk trygghet ökar möjligheterna att bli lycklig och resonemanget om att inte pengar gör någon lycklig förs alltid av de som har och alltid haft gott om pengar.Goneril skrev 2023-06-27 00:15:43 följande:
CC Cowboys funderar på om pengar är liktydigt med lycka, och ja, det vill jag med bestämdhet hävda. Har man tagit sig från fattigdom och blivit relativt välbeställd vet man att pengar innebär lycka - eller åtminstone mindre bekymmer. De begränsningar och den oro som fattigdom innebär är liktydigt med olycka. Allt kretsar kring pengar och utgifter, den personliga utvecklingen påverkas starkt. Just i detta forum ser man ofta att många har det svårt, knappast mat för dagen, och de stackare som inte har råd att gå till tandläkaren, jag beklagar dem verkligen. De skulle nog skriva under på att lycka är liktydigt med pengar. Pengar ger frihet, och som GW Persson brukar säga " Man kan be folk dra åt helvete". Med pengar kan man lämna ett uselt förhållande eller en dålig arbetsgivare. En årslön på banken sa vår tidigare minister Ann Wibble, ett uttalande som tas till heders igen.
Har man inga pengar blir man väldigt begränsad i vad man kan göra, men finns mycket som inte kostar pengar.
Många av oss tror nog att bli skulle må mycket bättre av att ha mer pengar.