• Xenia

Skäms för dålig ekonomi

Anonym (CC Cowboys) skrev 2023-06-27 18:58:39 följande:
    Ekonomisk trygghet ökar möjligheterna att bli lycklig och resonemanget om att inte pengar gör någon lycklig förs alltid av de som har och alltid haft gott om pengar.

Har man inga pengar blir man väldigt begränsad i vad man kan göra, men finns  mycket som inte kostar pengar.

Många av oss tror nog att bli skulle må mycket bättre av att ha mer pengar.
    Nu var det ju inte enbart brist på pengar som gjorde TS olycklig utan brist på status för att hon bodde i en *flämt* hyreslägenhet. Helt onödigt, som om man är en sämre sorts människa för att man bor så.

Och en väldigt rigid inställning vad man ska ha i livet. Tråkiga människor TS umgås med om de bara pratar om renoveringar och resor.

Livet blev inte som jag hade hoppats heller. Vi bodde i en hyreslägenhet och jag trivdes där. Jag och min man sparade mycket trots att vi bägge var lågavlönade och tog lån för att köpa ett litet radhus, för barnets skull. Det kändes verkligen som vi var katten bland hermelinerna ibland. 

Men faktiskt kände jag mig inte underlägsen trots att jag senare blev förtidspensionerad. Jag tycker inte jag har något att skämmas för. Iaf inte för att jag inte är tillräckligt rik. De som är rikare har haft tur, antingen för att de fötts rika eller för att de fötts med någon talang som gjort dem rika. Det gör dem inte till bättre människor.

TS tycks inte kunna låta bli att styras av materialistiska ideal fast hon på något plan inser att det är fel. 
Svar på tråden Skäms för dålig ekonomi