• Anonym (A)

    Hur skulle du planera budgeten med den summan?

    Alla räkningar är betalda och du har cirka 16.000 kvar på kontot. Du är ensamstående med en tonåring.

    Hur skulle du planera budgeten för den närmaste månaden för att ha så mycket som möjligt kvar vid månadsskiftet?

    OBS! Jag har absolut inte svårt att klara oss på den summan utan jag är intresserad av hur ni skulle planera budgeten för att få lite tips. 

    Semestern blev dyrare än planerat pga av kronan så nu gäller det att hålla igen. Jag lägger verkligen inget på lyx men vi småhandlar mat alldeles för mycket så det får vi lägga av med. 

    Tacksam för tips! 

  • Svar på tråden Hur skulle du planera budgeten med den summan?
  • Jemp

    För att ha så mycket som möjligt kvar är det väl bara mat som behöver betalas. Men jag hade lagt mig på en nivå som kanske känns mer skälig i längden:

    Mat 5000
    Sparande 7000
    Hobby 500
    Träning 500
    Nöjen 1000
    Kläder och annan shopping 1500-2000

    Har räknat med att tonåringen får studiebidraget, annars hade jag lagt in fickpengar till henom också. Summa beroende på ålder. Antar också att nödvändiga kostnader som tex transport räknas med i räkningarna och redan är betalt.

  • Anonym (Cleo)
    Anonym (A) skrev 2023-06-26 18:15:42 följande:
    Hur skulle du planera budgeten med den summan?

    Alla räkningar är betalda och du har cirka 16.000 kvar på kontot. Du är ensamstående med en tonåring.

    Hur skulle du planera budgeten för den närmaste månaden för att ha så mycket som möjligt kvar vid månadsskiftet?

    OBS! Jag har absolut inte svårt att klara oss på den summan utan jag är intresserad av hur ni skulle planera budgeten för att få lite tips. 

    Semestern blev dyrare än planerat pga av kronan så nu gäller det att hålla igen. Jag lägger verkligen inget på lyx men vi småhandlar mat alldeles för mycket så det får vi lägga av med. 

    Tacksam för tips! 


    Jag skulle spara 5 000 långsiktigt. Sedan 5-6 000 till mat och resten till målsparande som semester, gymkort, aktiviteter, kläder osv. 
  • Citronella

    Vad ska pengarna räcka till förutom mat? Behöver ni exempelvis busskort? Hur mycket får tonåringen i månadspeng? Utan att veta något alls hade jag lagt upp det såhär: 

    Transport: 2000 kronor (det är vad två busskort kostar i min stad) 
    Månadspeng tonåring: 1000 kronor 
    Nöjen till dig: 1000 kronor 
    mat: 5000 kronor 
    sparande: 7000 kronor

  • Elanus

    Så här skulle jag använda pengarna:

    2000 för kortsiktigt sparande för hushållets behov av exempelvis nya möbler och vitvaror.

    3500 för mat och hygien.

    1000 för transport.

    1500 för era nöjen, hobbyer och kläder / shopping.

    3000 sparas för semesterresor.

    5000 för långsiktigt sparande och pension.

  • Anonym (Jag)

    8000:- in till sparande direkt. Resten går till mat, resor till jobb/skola, lite nöjen och månadspeng. Av det skulle det garanterat också bli en slant över i slutet av månaden, då sätter man det till sparande också när nya löningen kommer in. Man kollar alltså vad saldot var direkt innan och lägger undan den summan.

  • Grey Man

    Matkasse. Hello fresh. Du kommer att spara väldigt mycket. Köp en trerätterskasse för 4 pers så har ni till 6 måltider. Vi har sparat så sjukt mycket på det upplägget och då känns det bättre att lyxa till det lite extra till helgen. 

Svar på tråden Hur skulle du planera budgeten med den summan?