• Anonym (Mam)
    Tue 27 Jun 09:24
    2244 visningar
    13 svar
    -1 +1
    13
    2244

Sambo säger elaka saker till vår bebis

Jag känn mig så ledsen o besviken på min sambo. Vi fick vår son för ca 5 veckor sedan. I början ställde han upp med allt då jag större tiden satt o ammade. Han städade utan att jag sa något. Detta gjorde hsn innan med. Han bytte blöjor mm. Dock har han redan från start sagt fula saker såfort vår son gråter. Han säger fy va du är jobbig. Ditt pucko när han inte hittar bröstet. Skriker ligg still så blir det bättre när vi byter blöja o han sprattlar med benen. Det är inte så hsn är arg men jag tycker inte man säger pucko till en bebis.. vår bebis är lite kinkig men jag märker klart att hsn tycker det hela är extremt jobbigt. Då är det ju dock jag jag har honom 95% av tiden. Min sambo håller enbart när jag måste på toa mm. 

igår skulle hsn fixa en grej på kvällen. Han höll vår son som skrek medans jag i 5 min skulle borsta tänderna. Därefter kryper vi ner i sängen o hsn blir tyst. Min sambo söger då att han orkar inte göra det hsn skulle. Detta tog musten ur honom!
    är det någon som haft det liknande?

• Svar på tråden Sambo säger elaka saker till vår bebis
  • Tue 27 Jun 09:35

Hur kan någon säga så till en helt oskyld bebis :O
    Är det skämt så är det väldigt dåliga!

Tycker du ska ta ett snack med honom... Stackars bebis!

• Anonym (Anna)
    Tue 27 Jun 09:39

Tycker du ska lämna honom, det där är inte ett normalt beteende! Tycker han verkar vara en väldigt obehaglig person. Har du försökt prata med honom? Brukar han behandla dig på liknande sätt?

• Tue 27 Jun 09:56

Det sjukaste är ju att han säger att det tar musten ur honom att hålla sin egen bebis i 5 minuter medan du borstar tänderna. Sedan är det otroligt otrevligt att han säger elaka saker till sitt barn, det kommer garanterat inte sluta när barnet blir större. Brukar han säga såna saker till dig också?

Vad får du ut av att vara med honom? 

• Anonym (Mia)
    Tue 27 Jun 10:01
    +2

Få honom att söka samtalsstöd via mödravården eller vårdcentralen. 

• LFF
    Tue 27 Jun 10:03
    +1

Även nyblivna pappor kan få förlossningsdepression. Prata med både din sambo och även med BVC om detta.

• Anonym (Mam) Trådstartaren
    Tue 27 Jun 10:04
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-27 09:56:44 följande:

Det sjukaste är ju att han säger att det tar musten ur honom att hålla sin egen bebis i 5 minuter medan du borstar tänderna. Sedan är det otroligt otrevligt att han säger elaka saker till sitt barn, det kommer garanterat inte sluta när barnet blir större. Brukar han säga såna saker till dig också?

Vad får du ut av att vara med honom? 

Nej aldrig tilll mig. jsg är helt chockard över hans beteende sedan bebisen kom. Det är något som har hänt. Vet inte om han får sådan panik att den skriker eller om han inte var betedd på hur livet blir men han har blivit helt förändrad! Dock är ju hsn inte alls låst på samma sätt som jag blivit med att amma dagarna igenom så förstår inte va problemet är?
  • Anonym (Mam) Trådstartaren
    Tue 27 Jun 10:06
    LFF skrev 2023-06-27 10:03:22 följande:

Även nyblivna pappor kan få förlossningsdepression. Prata med både din sambo och även med BVC om detta.

Ja han är inte såhär i vanliga fall. Hsn har alltid behandlat mig väl därför är detta extremt chockerande . 
  • Anonym (...)
    Tue 27 Jun 10:08
    +2

Han måste få hjälp fort för annars kommer det här förstöra för er alla tre. 

Han måste oavsett sluta säger sådana saker eftersom små barn snappar upp sinnesstämningen, och om inte alltför lång tid, även ord. 
    Ring BVC och fråga vad de har för hjälp att ge en pappa (du kan ju ringa själv först utan honom bara för att fråga). Han måste ju sen själv vilja söka hjälpen. Han kanske skulle behöva delta i en pappagrupp eller nåt. 

• Anonym (Malin­)
    Tue 27 Jun 10:36
    +1

Som flera andra - ring BVC eller MCV och berätta. Det är betydligt vanligare än man tror att män får förlossningsdepression. 

Även mannen får en ny roll med bebis. Många tänker att de måste försörja familjen för alltid - på ett jobbigt sätt. Att man helt plötsligt fick ansvaret för en liten människa och har det ansvaret minst 18 år framöver. Det lägger sig som en tung stor sten på axlarna. Osv Man kan aldrig själv hur man ska reagera. 

Det gäller att se till att hitta hjälp - det har BVC/MVC att ge. Ring dem och berätta. 

• Anonym (Fyfaa­aan)
    Tue 27 Jun 10:37
    -1 +1
    Anonym (Mam) skrev 2023-06-27 09:24:40 följande:
    Sambo säger elaka saker till vår bebis

Jag känn mig så ledsen o besviken på min sambo. Vi fick vår son för ca 5 veckor sedan. I början ställde han upp med allt då jag större tiden satt o ammade. Han städade utan att jag sa något. Detta gjorde hsn innan med. Han bytte blöjor mm. Dock har han redan från start sagt fula saker såfort vår son gråter. Han säger fy va du är jobbig. Ditt pucko när han inte hittar bröstet. Skriker ligg still så blir det bättre när vi byter blöja o han sprattlar med benen. Det är inte så hsn är arg men jag tycker inte man säger pucko till en bebis.. vår bebis är lite kinkig men jag märker klart att hsn tycker det hela är extremt jobbigt. Då är det ju dock jag jag har honom 95% av tiden. Min sambo håller enbart när jag måste på toa mm. 

igår skulle hsn fixa en grej på kvällen. Han höll vår son som skrek medans jag i 5 min skulle borsta tänderna. Därefter kryper vi ner i sängen o hsn blir tyst. Min sambo söger då att han orkar inte göra det hsn skulle. Detta tog musten ur honom!
    är det någon som haft det liknande?

Det är sådana här män som dödar sina egna barn. Något är hemskt fel. Ta dig därifrån och uppmana din man att söka hjälp. NU!
  • Anonym (B)
    Tue 27 Jun 11:49
    +1

Ts, den här killen kan bli farlig för barnet. Hoppas du förstår det! Lämna honom omgående om han inte söker hjälp NU och att du märker 100 % ånger hos honom!

• Anonym (Orovä­ckande­)
    Tue 27 Jun 12:11
    +1

Ja, det låter väldigt oroväckande.

En bebis förstår såklart inte vad han säger och har ännu inte utvecklat något minne, så han lider ju inte av pappans beteende här och nu. Men du gör det, och att ha ett sånt språkbruk och en sån attityd till sina barn är naturligtvis ett jättestort varningstecken och inget som är acceptabelt. Fortsätter det så här och till och med eskalerar finns det verkligen fog att vara orolig.

Kanske har han fått en chock över hur jobbigt det var att ha en bebis och behöver hjälp och stöttning i det. 

• Anonym (Nu!)
    Tue 27 Jun 14:21

Han måste söka hjälp idag eller åka ut. Så där ska vare sig du eller bebben ha det. Antingen ville han inte ha barn, är ett äkta kräk, har drabbats av depression, var totalt oförberedd på hur jobbigt det är att få barn eller är "bara" väldigt omogen. Oavsett anledning får du ta tag i detta nu- innan det eskalerar till nåt ännu värre.

Svar på tråden Sambo säger elaka saker till vår bebis