• annagrip

Swimfin, armpuffar eller väst!?

Hej!

Har en 6-åring som vill lära sig simma mer ordentligt i sommar. Men vill även att hon ska kunna leka lite mer i vattnet utan att man behöver känna sig alltför orolig, då vi ska åka till Böda blandannat t.ex. Hon är van vid vatten men inte helt säker i simningen.

Vad röstar ni på, Swimfin eller armpuffar? Jag tycker armpuffar känns så otympligt samtidigt som det kanske inte är kul att ha en fena på ryggen... Samtidigt så är väl fenan bra när hon ska simma. Måste jag köpa både och haha? 

Help me out!

• Svar på tråden Swimfin, armpuffar eller väst!?
  • PH76

Fenan är mest en rolig grej, men rätt dålig i säkerhets och sim syfte. Sikta på riktiga puffar istället. 

• Anonym (Hmm)

Fenan hjälper ju inte särskilt mycket mot drunkning. Puffar hindrar armarnas rörelser. Tunn väst är absolut bäst.

• Anonym (Hmm)

Mitt barn som är i samma ålder har en badring och får bara gå i tills vattnet når armhålan, plus att jag har 100 % uppsikt även om jag inte är i vattnet.

• LFF

Våra barns simlärare tyckte att man inte ska använda hjälpmedel annat än möjligen en sån där "badkorv" som går att böja när barnen väl börjat lära sig att simma. Det är övervakning som gäller och sen låta barnet öva i mängder. Plötsligt släpper det.

• Jemp

Armringar är värdelösa för simträning. Som flythjälp hyfsade dock även om det inte ersätter övervakning såklart. 

Ägg på ryggen tycker jag är bättre vid simträning, eller bara en skumgummiplatta.

• PH76
    Jemp skrev 2023-06-27 13:58:38 följande:

Armringar är värdelösa för simträning. Som flythjälp hyfsade dock även om det inte ersätter övervakning såklart. 

Ägg på ryggen tycker jag är bättre vid simträning, eller bara en skumgummiplatta.

Men TS har väll inte efterfrågat bästa don för simträning, utan vad de ska ha för att kunna leka själv i vattnet på bästa sätt. Träning och självständig lek är lite olika saker i detta fall.
  • Jemp
    PH76 skrev 2023-06-27 14:21:41 följande:
    Men TS har väll inte efterfrågat bästa don för simträning, utan vad de ska ha för att kunna leka själv i vattnet på bästa sätt. Träning och självständig lek är lite olika saker i detta fall.
    TS första mening är att barnet vill simträna mer ordentligt. 

Jag uppfattar det som att det efterfrågas till både lek och simträning.
  • Anonym (Py)

Vårt icke-simkunniga barn har föredragit det så här:

För simträning - Ingenting eller en flytkorv
    För lek - Armpuffar eller ingenting. Ju säkrare hon blivit i vattnet, desto mer vill hon vara utan något flythjälpmedel. 

• LFF
    PH76 skrev 2023-06-27 14:21:41 följande:
    Självständig lek får ske på grunt vatten där barnet bottnar. Så gjorde vi när barnen var sisådär halvt simkunniga. Och sen får man som förälder se till att ha konstant uppsikt på barnen även om man inte är involverad i leken. 

Och TS barn ville ju även träna på simningen och för simningen är just "korv" eller inget det bästa. Puffar, västar, fenor etc ger en felaktig flytpunkt. 
  • Anonym (Polly)

Eftersom hon inte är simkunnig ska du som vuxen också vara i vattnet (Böda är långgrunt och barnet kan gå lååångt bort från stranden). Men vill ni ändå ha flythjälp hade jag valt simpuffar på armarna. Den där fenan ser snarare ut att hålla ner ansiktet under ytan, precis som såna där gula plasttuber man hade när jag var liten. Det går inte att leka i vattnet med sånt på. 

• Anonym (safe)

Vi har flytväst, puffar och en lina fastbunden i våran 7 åring.

• Anonym (Mia)

För mer självständig lek är en flytväst oöverträffat. Vi hade det även till simkunniga barn i den åldern när vi inte kunde vara precis bredvid eller om de ville leka vildare lekar eller med icke simkunniga kompisar. 

För simträning är det bäst med inget eller en platta eller korv.

Svar på tråden Swimfin, armpuffar eller väst!?